Nekromanti Objektivistisk film

Sapient

Swashbuckler
Jag tror nog att den kan bli en hygglig film, så länge regissören är beredd att göra våld på de värsta dumheterna, klippa bort de störande, oändligt långa tokideologiska talen m.m. (Och därmed vara beredd att möta livslång förföljelse från alla Randianer...)

Storyn är ändå bortsett från allt detta (och därmed 1000 sidor kortare...) helt habil för en film. Vissa av karaktärernas handlingar blir ju gåtfulla förvisso - men där hjälper ju de ideologiska talen ändå bara till om man är beredd att ta dem på allvar. Bättre att ta storyn at face value, liksom.

Storuggla

Champion
Inte så förvånande, i USA är Rand fortfarande en kultfigur i vissa bisarra kretsar och Frihetsfrontens närmaste sörjande i Sverige lär väl ladda ner den illegalt.
Jag kan passa på att det universitet i USA som startades med målet att en objektivismens högborg som skulle lära ut Rand lades ner. Det fick nämligen inga statliga medel och konkade.
Är jag den enda som finner det väldigt underhållande?

Storuggla, de blir lite sura om man nämner det

CapnZapp

Myrmidon
Mekanurg said:
unfair said:
Har du sett den ännu?
Nix. Finns inte i Sverige.
Vad menar du med att den inte finns i Sverige?

Zapp, som heller inte sett den, men då av helt andra skäl än nationsgränser, som exempelvis "jag skulle hellre sugit av en död häst" (än tittat på en kombination av 1) Ayn Rand och 2) Värsta sortens Hollywoodplast.)

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
CapnZapp said:
Mekanurg said:
unfair said:
Har du sett den ännu?
Nix. Finns inte i Sverige.
Vad menar du med att den inte finns i Sverige?

Zapp, som heller inte sett den, men då av helt andra skäl än nationsgränser, som exempelvis "jag skulle hellre sugit av en död häst" (än tittat på en kombination av 1) Ayn Rand och 2) Värsta sortens Hollywoodplast.)
Ingen bio i Sverige visar den och den verkar inte finnas på DVD ännu. (Det går säkert att hitta den på internet, men jag bryr mig inte om det.)

Fienden

Hero
Jag vill mycket gärna se den, framför allt om den håller sig sann till bokens filosofi :gremsmile: Det är ju trots allt det som är det mest viktiga att föra fram.

Förutom kommer det komma ut tre filmer PGA bokens storlek.

Doomhamster

Swordsman
Klassiskt citat som känns väldigt relevant just nu...

"Det finns två böcker som kan förändra en bokslukande 14årings liv: Sagan om Ringen och Atlas Shrugged. Den ena är en barnslig fantasi som ofta leder till en livslång besatthet av dess föga trovärdiga hjältar, och till ett känslomässigt förkrympt, socialt handikappat vuxenliv där man är oförmögen att hantera den riktiga världens krav. Den andra innehåller orcher." - John Rogers på Kung Fu Monkey

tull

Hero
TheSod said:

"Det finns två böcker som kan förändra en bokslukande 14årings liv: Sagan om Ringen och Atlas Shrugged. Den ena är en barnslig fantasi som ofta leder till en livslång besatthet av dess föga trovärdiga hjältar, och till ett känslomässigt förkrympt, socialt handikappat vuxenliv där man är oförmögen att hantera den riktiga världens krav. Den andra innehåller orcher." - John Rogers på Kung Fu Monkey
Jag tycker att Rands böcker är orättvist behandlade på grund av hennes objektivistiska filosofi. Det är relevant att läsa Rand. Särskilt för alla (social)liberaler som har svårt att göra en avgränsning i vad politiken skall göra. Rands böcker erbjuder en skön läsning. Hon är en duktig författare och det kan man aldrig ta ifrån henne. Sen kan man absolut lägga fram giltig kritik i hennes sätt att skriva men nyanserna i den här tråden är ungefär lika breda som man förväntar sig att de vore på Bommersvik.

Storuggla

Champion
Om det är någon tröst så ogillar jag Rand för att hon är en dålig författare. Hennes karaktärsporträtt är dumma (alla som är snälla är dessutom vackra och vice versa), hennes val att återge timslånga tal ordagrant är trist och hennes storyn är lika trovärdig som min gudfruktighet. Hennes politik kan jag glatt såga den med antar jag om jag bara orkade bry mig, men jag nöjer mig med att säga hennes författarskap.

Storuggla, ibland är en anka helt enkelt en anka

Xyas

Swashbuckler
Persson said:
TheSod said:

Jag tycker att Rands böcker är orättvist behandlade på grund av hennes objektivistiska filosofi. Det är relevant att läsa Rand. Särskilt för alla (social)liberaler som har svårt att göra en avgränsning i vad politiken skall göra. Rands böcker erbjuder en skön läsning. Hon är en duktig författare och det kan man aldrig ta ifrån henne. Sen kan man absolut lägga fram giltig kritik i hennes sätt att skriva men nyanserna i den här tråden är ungefär lika breda som man förväntar sig att de vore på Bommersvik.
Jag tycker precis tvärt om. Rands skriverier är inte särdeles bra och böckerna får så mycket utrymme enbart just på grund av av den objektivitiska filosofin (fast det kan väl iofs tolkas som "orättvis" behandling :gremsmile: ).

Doomhamster

Swordsman
xyas said:
Jag tycker precis tvärt om. Rands skriverier är inte särdeles bra och böckerna får så mycket utrymme enbart just på grund av av den objektivitiska filosofin (fast det kan väl iofs tolkas som "orättvis" behandling :gremsmile: ).
Tja, med tanke på att objektivismen främst verkar appellera till folk som vill kunna vara stolta över att de är egoister, så ja. Finns bättre grejer man kan läsa, oavsett om man vill ha underhållning eller vill bygga upp en ny och bättre samhällsordning.

Mekanurg

TheSod said:

Den satt gôtt.

Randska stenhakeförsedda hjältar har också en förkärlek till lååååånga förkunnande tal. De vet bäst och säger det rakt ut till de fåvitska plebejerna. Gäääsp.

Übereil

Swashbuckler
Storuggla said:
Jag kan passa på att det universitet i USA som startades med målet att en objektivismens högborg som skulle lära ut Rand lades ner. Det fick nämligen inga statliga medel och konkade.
Är jag den enda som finner det väldigt underhållande?

Storuggla, de blir lite sura om man nämner det
+5, typ.

Vad hette universitetet btw?

Übereil

Storuggla

Champion
"Vad hette universitetet btw?"

Founders College, låg i Virginia.

Storuggla, ekobrottssnigeln anfaller

Mekanurg

Persson said:
TheSod said:

Under min halvtimme på löpbandet idag funderade jag på vilka uppenbara brister jag ser i Rands förkunnelse: den är elitistisk (se det sätt på vilket Rand skiljer mellan "de dugliga" och "Svensson" i Atlas Shrugged), den är ren (att vara människa är faktiskt att vara solkig och bristfällig, men icke så för Rand), den är heroisk (Rands starka, Rands dugliga tar sig -- och [enligt Rand] även har -- all rätt att omskapa samhället efter sina önskemål och detta säger de i självgoda tal), den är förträfflig (de som inte är med på Rands "tåg" är dumma eller dåliga människor).

Så jag finner att Rands böcker är rättvist behandlade utifrån deras idéinnehåll och deras avsaknad av litterär kvaliteter. Jag skulle inte vilja leva i den värld Rand drömde om.

Mekanurg

Storuggla said:
"Vad hette universitetet btw?"

Founders College, låg i Virginia.

Storuggla, ekobrottssnigeln anfaller
Jag letade efter detta på Wikipedia, men det verkar ha försvunnit så spårlöst att det inte ens fanns där.

Storuggla

Champion
"Jag letade efter detta på Wikipedia, men det verkar ha försvunnit så spårlöst att det inte ens fanns där."

Jag minns inte var jag hörde det först, men nu när jag googlar är det rätt svårt att hitta bra info om det hela. I rättvisans namn ska man väl säga att många nya universitet i USA konkar, marknaden är helt enkelt mättad och mer därtill. Men här kan man i alla fall finna lite information.

Storuggla, barn som joxar med trasan