Nekromanti Objektivitet

SvenFu

Warrior
Jag är okunnig på området och ställer därför frågan till er som styr och ställer på rollspel.nu:

§ Är rollspel.nu politiskt/religöst obundet?
§ Försöker ni upprätthålla något form av objektivitet i arbetet med rollspel.nu?
§ Redaktörerna lägger sig in i olika debatter, tycker ni att det är lämpligt?

Mvh,

Sven Folkesson
Textansvarig Runan

Azagthoth

Myrmidon
§ Är rollspel.nu politiskt/religöst obundet?

Ja. Jag känner inte till mina medarbetares politiska/religiösa "positioner", jag är heller inte intresserad. Vi vill göra en så bra hemsida för rollspelare som vi bara kan, då kvittar politiska och religiösa värderingar. IMHO.

§ Försöker ni upprätthålla något form av objektivitet i arbetet med rollspel.nu?

Är inte säker på vad du har i åtanke. Recensioner och liknande försöker vi göra så objektiva som möjligt, annat vore IMHO dumt. Är det någonting annat du syftar på?

§ Redaktörerna lägger sig in i olika debatter, tycker ni att det är lämpligt?

Varför skulle vi redaktörer förlora rätten att säga saker i debatter bara för att vi är redaktörer på sidan? Den dag övriga medlemmar i redaktionen säger åt mig att jag inte får säga vad jag tycker är samma dag jag slutar arbeta med projektet.

När en redaktör drar sig in i en debatt angående någonting är det givetvis den enskilde redaktörens åsikter som lyfts fram. Skulle webbplatsen www.rollspel.nu vilja säga någonting i debatten (varför kan jag för tillfället inte komma på) kommer vi med ett gemensamt uttalande (vilket jag i alla fall inte kan erinra mig att vi gjort någon gång tidigare).

/Azagthoth

hatten

Swashbuckler
Re: Jag lägger mig i *ler*

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>§ Är rollspel.nu politiskt/religöst obundet?<p><hr></blockquote><p>/images/icons/tongue.gif tror det rollspel.nu är i alla fall bundet till dom som har rollspels intresse och ska man tro Piff och Puff så är det en bunt med fanatiker *ler*.
Själv har jag doc erfarat att rollspel.nu är väldigt obundet och dom som styr och släller bara lägger sig i när en disktion har spårat ut eller folk använder fula ord mot varandra.
Det är bra gör att folk håller sig artig och argumenterar med riktiga argument inte bara kastar avförings ord mot varandra.
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>§ Försöker ni upprätthålla något form av objektivitet i arbetet med rollspel.nu?<p><hr></blockquote><p>/images/icons/cool.gif Ooo bra fråga *hmm* tyvär så kan jag inte svara på det då jaginte styr och ställer *suck* de som styr och ställer här är snubbar som har har gjort hög kvalitativt jobb med att vara så objektiva och rättvisa som möjligt går.
Tyvär OM man är rättvis mot ALLA så är man alltid någon gång orättvis mot någon enskild person som anser att han/hon är mer värt än andra.
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>§ Redaktörerna lägger sig in i olika debatter, tycker ni att det är lämpligt? <p><hr></blockquote><p>/images/icons/tongue.gif *suck* tyvär så krävs det ibland att redaktörerna lägger sig i debatten. Och varför inte dom har väll rätt att skriva och debbatera lika mycket som vi alla andra har eller ?.

Fänrik Matsson till mig: 409 Carlsson var inte dum då blir du officer...

SvenFu

Warrior
Ang objektivitet: Behandlar ni alltid varje meddelande för var det är utan hänsyn till vem som skrivit det? Behandlar ni alla era medlemmar lika, utan hänsyn till vilken grupp i "Rollspelssverige" de tillhör? Låser ni trådar som vissa personer skriver i större utsräckning än andra?

Vi börjar närma oss neutralitet, likabehandling etc. Personligen har jag svårt att tro att det existerar någon form av 100% objektivitet som går att uppnå, men jag är fast övertygad om att man skall sträva efter detta i arbeten med t ex journalistik etc.

Ang redaktörer i debatten: Det blir lite olustigt eftersom ni när som helst kan låsa en tråd och få sista ordet, vilket ni uppenbarligen gjort flertalet gånger, i många fall utan vettig anledning (så ser jag det alltså). Och tro mig, det är _inte_ den enskilde redaktörens åsikt som lyfts fram. Tillhör man en grupp, får gruppen ta skiten. Det vet jag mycket väl i och med arbetet med Runan. Och rollspel.nu är inget undantag vad det gäller att dra alla över samma kamm.

Mvh,

Sven Folkesson
Textansvarig Runan

Azagthoth

Myrmidon
Behandlar ni alltid varje meddelande för var det är utan hänsyn till vem som skrivit det? Behandlar ni alla era medlemmar lika, utan hänsyn till vilken grupp i "Rollspelssverige" de tillhör? Låser ni trådar som vissa personer skriver i större utsräckning än andra?

Självklart. Ett meddelande eller medlem särbehandlas inte på något vis. Det är mycket troligt att några användare har startat trådar som stängts i större utsträckning än andra. Det har dock inte med den enskilde medlemmen att göra utan själva inlägget/tråden. Blir det för mycket "OT" eller inte följer de regler vi fastslagit för forumen så är det inte omöjligt att tråden låses.

Personligen har jag svårt att tro att det existerar någon form av 100% objektivitet som går att uppnå...

Jag håller med dig.

Det blir lite olustigt eftersom ni när som helst kan låsa en tråd och få sista ordet, vilket ni uppenbarligen gjort flertalet gånger, i många fall utan vettig anledning (så ser jag det alltså).

Ja, det är möjligt för en redaktör att låsa en tråd och få sista ordet. Det är precis lika möjligt för en moderator, som inte har någon anknytning till www.rollspel.nu. Att vi låst många trådar går jag med på, men att vi lagt in ett avgörande sista ord ett flertal gånger håller jag inte med om. Huruvida redaktörens/moderatorns anledning varit vettig eller inte spelar inte så stor roll, varje redaktör/moderator låser en tråd om det börjar inkräkta på de regler som vi har på forumen. Accepteras inte dessa regler har man förbrukat privilegiet att skriva på forumen.

Sedan kan jag hålla med dig om att onödigt många trådar låses. Många av de trådar som låses håller ändå på att "självdö", vilket IMHO är ett bättre alternativ än att låsa. Men det är den enskilde redaktören/moderatorn som avgör, och är det någonting i tråden som inte följer reglerna så har redaktören/moderatorn inte fel om tråden låses. Det är dock inte alltid det bästa alternativet IMHO.

Tillhör man en grupp, får gruppen ta skiten. Det vet jag mycket väl i och med arbetet med Runan. Och rollspel.nu är inget undantag vad det gäller att dra alla över samma kamm.

Sant. Men det betyder inte att det är bra eller rätt.

/Azagthoth

SvenFu

Warrior
Vad jag menade med att gruppen får ta skiten är att det är mänskligt att ha fördomar. Sedan tycker inte heller jag att det är rätt eller bra. Däremot kan det få följden att ni som redaktörer kanske borde vara mer passiva, men det är ju som bekant ingen jag kan påverka i någon större utsträckning.

Mvh,

Sven Folkesson
Textansvarig Runan

Azagthoth

Myrmidon
Däremot kan det få följden att ni som redaktörer kanske borde vara mer passiva, men det är ju som bekant ingen jag kan påverka i någon större utsträckning.

Inte mer än att du kan skriva ett inlägg på det här forumet och be oss... (här skulle det sitta en smiley om jag använde mig av sådana)

/Azagthoth

ripperdoc

Myrmidon
Givetvis bör alla administratörer få ha en egen åsikt. Men den praktiseras inte medelst låsningar (då man utgår från rollspel.nu:s officiella "åsikt" - reglerna). Vad som dock sägs i alla debatter av administratörer skall alltid betraktas som den enskilde administratörens ord och åsikter, om inget annat nämns.
Huruvida Runan tagit skit som grupp eller om enskilda personer gör det vet jag inte. Men ni har väl förtydligat i flera av era signaturer att ni inte för tidningens talan?
Detta gör förvisso inte vi. Kanske något vi skall skriva upp i foruminformationen?

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>

SvenFu

Warrior
Eller ser mig om efter intet existerande alternativa forum ;-)

Mvh,

Sven Folkesson
Textansvarig Runan