Här vare spelfunktioner! Kom och köp!
Jag skulle använda helt andra kategorier för objekts spelfunktioner än de du föreslår. Vi kanske kan enas om något så småningom, rent spontant skulle jag dock föredra dessa kategorier:
Hinder
Hinder är det som skall överkommas med rollpersonernas spelmekaniska förmågor. Typiska hinder är monster som skall besegras i strid, men hit räknas också väggar som skall klättras över, stup som skall hoppas över och liknande.
Problem
Problem är det som skall lösas av spelaren. Såsom problem kan räknas mordgåtor, labyrinter och diverse pussel som spelledaren låter spelarna få lösa istället för att bara slå tärningar och använda rollpersonens förmågor.
Bollplank
Bollplank är objekt som spelarna kan interagera med för att etablera sin rollperson, utan att det på något markant vis påverkar utgången av äventyret. En värdshusvärds döttrar kan vara ett bollplank för en flörtig rollperson, exempelvis. De flesta bollplank är spelledarpersoner.
Tillgång
En tillgång hjälper rollpersonen att överkomma Hinder. Vapen, guldmynt, rustningar och allierade kan exempelvis räknas till denna kategori. På ett metaplan kan erfarenhetspoäng göra detsamma. Observera att tillgångar dock inte skall behövas för att överkomma hindret. Då har nämligen både Hindret och Tillgången förvandlats till något annat.
Ledtråd
Ledtrådar hjälper spelaren att lösa ett Problem. På en mordgåta kan det till exempel kastas ljus efter att man fått höra ett vittne, och en labyrint kan bli enklare att hitta slutet på om man har en karta till hands. Precis som med Tillgångar så skall inte Ledtråden behövas för att lösa Problemet.
Vägskäl
Ett vägskäl är en punkt där spelaren får nyttja sin interaktivitet för att driva handlingen i en ny riktning. Dels kan det ta form av ett konkret vägskäl där handlingen förändras beroende på vilken väg man tar, men det kan också röra sig om två stycken spelledarpersoner som båda vill anställa rollpersonerna för att motverka den andre. Övergivna hus och liknande vid vägkanten kan också räknas som vägskäl. Går man in där händer en sak, men fortsätter man rakt fram händer något annat.
Stopp
Ett stopp är något som hindrar rollpersonerna från att fortsätta handlingen om deras rollpersoner inte har en Nyckel. Stopp kan inte överkommas med rollpersonernas förmågor och inte lösas genom snilledrag från spelarna. Stopp kan till exempel vara magiska portar eller spelledarpersoner som inte ger rollpersonerna vad de behöver förrän de fått något speciellt i utbyte, m.m.
Nyckel
Nyckel är det unika objekt som rollpersonerna behöver för att låsa upp ett Stopp. Nyckeln är aldrig helt lätt att få tag i, utan fås som belöning först när man överkommit en serie Hinder och/eller Problem.
Upplevelse
Precis såsom ett Bollplank låter spelarna få etablera sina rollpersoner, så kan spelledaren etablera sitt äventyr genom en Upplevelse. Upplevelser är beskrivningar över väder och vind, omgivningar och övernaturliga händelser som rollpersonerna inte förväntas värja sig mot. Ljudeffekter är i stort sett alltid att betrakta som rena Upplevelser.
Belastning
En Belastning är motsatsen till en Tillgång. De gör det svårare för rollpersonen att överkomma ett Hinder. Mörker kan vara en belastning om man slåss mot någon som ser bättre i mörkret än man själv. Skador räknas också som Belastningar. På ett sätt bör man också tänka på fiendens vapen och dennes rustning såsom Belastningar, fienden fortsätter ju att vara ett Hinder även om man tager bort dessa, men med dem är han betydligt svårare att övervinna.
Vilseledning
Motsatsen till en Ledtråd. Alltså något som försvårar det för spelaren att lösa ett Problem. Varje misstänkt förutom mördaren är att betrakta såsom vilseledningar i en mordgåta. Hit räknas förstås också information som leder spelaren bort från problemets lösning på annat sätt.
----
Örm, kommer inte på några fler. De ovan kan förstås kombineras på alla möjliga sätt. En viktig spelledarperson för äventyret är nog oftast både ett Bollplank, en Upplevelse och ett Vägskäl/Problem. Retar man upp spelledarpersonen ordentligt kan den bli ett Hinder på köpet.
Nå, jag vet inte om det här leder någon vart, men varsågod.
/Riz