Nekromanti Observation ang karaktärsskapande

Nightowl

Champion
Om skapandet av en RP är en omfattande process, så får dte gärna vara en massa tabeller med för mormors skostorlek, med lifepaths och det ena med det tredje.

Är det enkelt, då vill jag bygga karaktären.

Känner nån annan igen det här, eller är det min speciella fetish?

Erik

Rising

Vila i frid
Tja... Rent direkt så kommer jag ihåg min första Neotech-rollperson som var en rysk jetsettare, och när jag slog fram hennes frisyr så stod det att jag skulle vara mycket kortklippt med ett ord inrakat på huvudet. Det var inte alls vad jag hade tänkt mig, men okej, jag ändrade mina planer något och det blev en lite punkigare och tuffare rollperson i ett nafs. Ordet jag valde blev (inte så häftigt, men jag var väl för chockad för att komma på något smart) "vodka".

Jag kommer inte ihåg så mycket annat om henne (eller jo, hon hade någon cybernetisk grej som gjorde att hon kunde ändra utseende, men man skulle slå över ens värde i Utseende för att det skulle lyckas, och jag hade fokuserat så hårt på att hon skulle bli snygg så det lyckades typ aldrig), men det där frisyrslaget dominerade verkligen hela hennes personlighet.

Så visst, om rollpersonen skall göras åt en (om man får anpassa sina visioner till slumpen) så är det kul med sådana här småsaker, för de triggar verkligen ens fantasi när de fungerar som bäst.

Men... DnD är ett spel som tar skitlång tid att generera rollpersoner till, och där vill jag nog inte ha några tabeller. Det är väl för att det är ett system där rollpersonen ska bli som man själv bestämmer, fastän det tar så ohemult lång tid att det påminner mer om slumpssystemen i Mutant Chronicles och Neotech.

Marcus J

Hero
Jag har gått från att ha varit en inbiten tabellrunkare till att få den åsikten att ett snabbt system oftast är bättre, det optimala för mig hade att kunna få båda fast jag har ingen aning om hur det skulle gå till.

Slump i skapandet kan vara bra och kan vara dåligt. Om man har en stark idé om vadför karaktär man vill skapa så är oftast slumpen ivägen. För mig infinner sig de starka karaktärsidéerna oftast i settings som jag kan hyfsat bra.

Om systemet innehåller slump så kan jag faktiskt få ryck och sätta mig ner och göra en karaktär bara för att se hur den blir. Flera eonkaraktärer har kommit fram på detta sätt (Jag sa att jag är tabellrunkare, ok?)

Däremot så är ett snabbt system oftast bättre om man ska börja spela oneshots. Vem vill lägga timmar på att skapa en karaktär som man bara ska använda en kort stund?

/Marcus ska inte babbla mer

Johan K

Gammal & dryg
Alltså, det får gjärna vara enkelt & gansak enkelt för att kunna skapa en karaktär..
Dock så ser jag gjäran att det finns en hel massa intressant vägar att gå när man skapar sin karatär, som t. ex nämda tabell för sin mormors skostolek. Det kan ge en massa idéer på hur enns karaktär kan vara & varför han kanske är som han är när det skall äventyras..
Så ja, tabelelr är kul, om det inte är _för_ mycket av detm.

/ Johan K, som återgår till tittandet av den 13:e krigaren