Tja... Rent direkt så kommer jag ihåg min första Neotech-rollperson som var en rysk jetsettare, och när jag slog fram hennes frisyr så stod det att jag skulle vara mycket kortklippt med ett ord inrakat på huvudet. Det var inte alls vad jag hade tänkt mig, men okej, jag ändrade mina planer något och det blev en lite punkigare och tuffare rollperson i ett nafs. Ordet jag valde blev (inte så häftigt, men jag var väl för chockad för att komma på något smart) "vodka".
Jag kommer inte ihåg så mycket annat om henne (eller jo, hon hade någon cybernetisk grej som gjorde att hon kunde ändra utseende, men man skulle slå över ens värde i Utseende för att det skulle lyckas, och jag hade fokuserat så hårt på att hon skulle bli snygg så det lyckades typ aldrig), men det där frisyrslaget dominerade verkligen hela hennes personlighet.
Så visst, om rollpersonen skall göras åt en (om man får anpassa sina visioner till slumpen) så är det kul med sådana här småsaker, för de triggar verkligen ens fantasi när de fungerar som bäst.
Men... DnD är ett spel som tar skitlång tid att generera rollpersoner till, och där vill jag nog inte ha några tabeller. Det är väl för att det är ett system där rollpersonen ska bli som man själv bestämmer, fastän det tar så ohemult lång tid att det påminner mer om slumpssystemen i Mutant Chronicles och Neotech.