Nekromanti ObT6

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Efter att ha hängt på rollspel.nu i snart ett år och läst några (iofs få) resultat av ObT6 systemet så är jag fortfarande skeptisk till det. Av vilken anledning har man skapat det. Beror det på att man ville göra nåt nytt eller existerade det redan? Men VARFÖR finns det. Ni får gärna ge förklaringar men helst så lite sannolikhetslära och procent som möjligt för trots att jag var naturvetare så är jag sjuk o har feber.

(exempel på konstiga ob resultat: diskussionen om en k-pist som knapptskadade, motståndaren försvarade sig med att kasta sin mobiltelefon i huvet på den andra som dog! - Som SL hade jag nog manipulerat den sitsen lite.

Ett annat exempel är dödsalg nedan (se den tråden). Visserligen väldigt otroligt ATT det skulle ske och Krille gav ett exempel från verkligheten och iofs... Det KAN hända men jag är ändå lite skeptisk till att ha de möjgliheterna i spel. Min smak iofs. Men som sagt tillbaka tillfrågan varför?

Krille

Super Moderator
"Av vilken anledning har man skapat det."

För att det finns konstiga icke-Ob-resultat. Som ett exempel: det är fysiskt omöjligt att kunna ha ihjäl någon i DoD med ett hugg med en dolk. Det går inte. Det är enligt min åsikt ett än mer absurt resultat än mobiltelefonen - har man riktigt otur så kan man dö av en mobiltelefon i skallen (åkej, sannolikheten är låg, men det går), men att man aldrig kan dö av ett knivhugg... nä.

Poängen med Ob är att man ska kunna få ett hur högt resultat som helst, så att man kan ha ihjäl någon med ett hugg med en dolk, men det ska samtidigt vara så osannolikt att det sker ytterst sällan.

Och det är det som folk missar med Ob. Ob är helt enkelt tärningarnas motsvarighet till en oändligt stor mängd med apor. Slår man tillräckligt mycket så kommer osannolika saker att hända - vilket sig bör, eftersom det är så verkligheten fungerar - men på det enskilda slaget är sannolikheten att det inträffar oerhört liten.

Därför Ob.

Nu är det bara en fråga om smak: föredrar du att det är möjligt (om än osannolikt) att dö av en mobiltelefon i ögat, eller föredrar du att det är omöjligt (inte osannolikt; omöjligt) att driva in en dolk genom ögat och förstöra hjärnan på första försöket?

Färdighetsslag.

Det löser på ett enkelt sätt problemet med alltför enkla slag.
Med ob1T6 i svårighet (det allra lättaste) så kan du ändå misslyckas.

Skada.

Ett enkelt sätt att göra skador oberäkneliga. Man vet aldrig riktigt var man hamnar.

Sen är det roligt (tycker jag). Det blir dessutom inte ofta konstiga resultat. För det mesta är det samma sak som att använda vanliga tärningar, men just att chansen finns gör att det hela fungerar.

Ge oss fler förslag Eon-spelare!

/regelslaktaren, tycker om att slå tärningar

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jag håller med dig Krille vad gäller dolken. Jag läste om den sitsen nånstans tidigare - blev orolig o kollade mina egna regler. Där kan man också dö av en kniv. En mobiltelefon är mer osäkert.

OK! Jag hajar grejen. Frågan är dock om man i ett spel tycker det ör OK att dö av en mobil (tänk hur små de måste vara i Neotech... kanske är det konstigt att de ens finns). Kniv: Ja!

Niklas73

Skapare av Starchallenge
OK men det kan du i D20 och T100 system också. Misslyckas för enkla kast. So what is new. Gällande skada se svaret på krilles inlägg.

Jag kan hålla med om att skadesystemet går att applicera på alla tillhyggen. Jag har löst det på ett annat sätt men Ob är ett enklare sätt (om än kanske större chans att döda nån med mobiltelefon än det är som jag tänkt). Så svaret är reducerat till KISS eller inte KISS. Så det är en smakfråga iaf.

Krille

Super Moderator
KISS [OT]

"Så svaret är reducerat till KISS eller inte KISS."

KISS låg bakom SR-71 och U-2, och det resulterade i två av de säkraste extrema flygfarkosterna i världen. SR-71 har inte kvaddat än och de enda gångerna som U-2 har ramlat ner så är det på grund av fientlig beskjutning. Båda typerna har flugit tusentals gånger.

Dess motsats låg bakom rymdfärjan, som aldrig blivit skjuten på, men ändå har ramlat ner två gånger av 116 flygfärder.

Med bakgrund av den statistiken så tror jag att jag föredrar KISS. "Keep It Simple, Stupid!"

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Re: KISS [OT]

Du har svar på allt. Precis allt. Kiss används också av David Mahmet en berömd filmregissör. Jag kan hålla med. Men jag GILLAR mitt spel. :gremlaugh:

Rickard

Urverk speldesign
Enligt mig så är just tärningssystemet lite segt, då det kräver omslag.. Öppna tärningar (maxar man resultatet på tärningen slår man om och lägger till det man redan slagit) är lite kvickare.. Det är dessutom rätt segt för att man måste addera alla tärningar.. Hade varit smidigare om man bara använt den högsta..

Fast det är ju charmigt att det kan gå hur som helst, även om det nu går helt emot mitt sätt att se på regelverk i rollspel (och där är väl mitt problem med tärningssystemet), då jag anser att regelsystem ska finnas i bakgrunden och inte märkas i historien som berättas mellan deltagarna..

"Det löser på ett enkelt sätt problemet med alltför enkla slag.
Med ob1T6 i svårighet (det allra lättaste) så kan du ändå misslyckas.
"
Det kan man i de flesta andra spel också, så det är knappast något som är en följdeffekt av OB.. DoD (slå 20:a), Deadlands (slå alla tärningar lågt), Vampire (slå lågt, eller inte få tillräckligt med successes) osv.. Själv föredrar jag att inte ens slå när svårigheten är enkel, utan istället bedömer hur handlingen lyckas utifrån personens värde i färdigheten..

"Ett enkelt sätt att göra skador oberäkneliga. Man vet aldrig riktigt var man hamnar."
Det går att göra på så många enklare sätt.. Ha en tabell med 100 resultat.. Skadevärdet på vapnet (som går mellan 1 till oändligt) anger antalet gånger man ska slå på tabellen.. Det högsta resultatet på tabellen som slås blir skadan.. Jag kom på det systemet efter en minuts tänkande..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som nu har tagit upp lite nackdelar också, så ni andra kan ju överösa tråden med fördelar

Thalaski

Hjälpsam dvärgamagiker
Gillar du inte ob-systemet :gremconfused:
Du borde skämmas, usling... OB-systemet är det hitils bästa tärningssystemet jag använt. Och då har jag spelat:
Vampire, DoD , Neoviking, Rollmaster, Mutant UA, Viking, Eon, Splatter, Tellus.

Nu är det så att det näst bästa tärningsystemet är det till rollmaster, vilket också använder en typ av ob system (open ended T100).

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Retorik (väldigt OT)

En dag min käre sättare och forumvän Krister... En dag måste jag lyckas sätta dit dig i replikväxling. Jag jagar sällan prestige men det här börjar bli personligt. Jag är bra på det här. Men du är en stor utmaning. Har en sån vän som är väldigt duktig på detta också. Han är jurist.

Gällande rollspel och allmänbildning så har du sån stor koll att det är ... häpnadsväckande. Jag är allvaligt imponerad. Stencoolt.

men en dag ska vi mötas...

:gremwink: :gremwink: :gremwink:

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jag vet vad du sagt

om SC men efter detta inlägg tror jag du iaf skulle gilla skadesystemet. fast det är mer än en tabell dessvärre... (Krille ska inte våga, inte ens TÄNKA komma in med någon KISS tanke nu när mulåsnan galopperar).

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Nej! Jag ogillar det inte för jag har itne ens prövat det. Men jag ställer mig frågande till det på vissa ställen som du kan se nedan. Samtidigt har det en poäng. Jag ville bara veta vad tankarna kom i från till Ob.

Krille

Super Moderator
Jag tycker om dig också! [OT/ANT]

"Krille ska inte våga, inte ens TÄNKA komma in med någon KISS tanke nu när mulåsnan galopperar"

*puss*

Rickard

Urverk speldesign
Tabeller [OT]

"Jag vet vad du sagt

om SC men efter detta inlägg tror jag du iaf skulle gilla skadesystemet.
"
Jag har inte sagt att jag gillar tabeller i strid.. Jag gav bara ett förslag i det förra inlägget på hur man annars kunde göra för att få fram osäkerhet i strider.. Jag avskyr faktiskt att behöva använda mig av tabeller under spelets gång och tycker spelet är rätt misslyckat om man måste göra det, vilket jag var tvungen att göra till förra årets bidrag Tvärslå för att snabba upp beräknandet lite.. När man skapar gubbs så går det bra med tabeller, eftersom de underlättar men inte annars..

Kan man inte lära sig det utantill ska det inte finnas med när man spelar, för då blir det ett litet stopp i spelet.. Det är så med alla moment i ett äventyr.. En spelledarperson ska inte vara så komplex att spelledaren måste läsa in sig på den varje gång den ska användas.. Jag har exempelvis omformat alla tabeller (diverse fummeltabeller) som i DoD används under spelets gång så att jag lätt kan komma ihåg dem..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som ville undvika missförstånd

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Re: Tabeller [OT]

Han,

Det visste jag inte men det är en vanlig uppfattning. Vad jag menade var att själva skadesystemet kanske skulle vara av intresse. Att det innehåller tabeller är något som vissa itne gillar och andra inte bryr sig om. I mitt fall så är sjölva skadan i tabeller (om man vill) men det går fort. Effekterna av en skada ligger i tabeller efter en viss tid... SÅ komplicerat är det inte. men smaken är som baken... Börjar bli klyschigt.

SC kan spelas utan tabeller också. Tack vare MULE :gremlaugh:

Helmgast
Förutom det som andra sagt så finns det en fördel jämfört med andra svenska rollspel som bygger på BRP. De får konstiga sannolikheter när man når max på tärningen (FV 20 eller 100%). I ObT6 finns inget max på färdighetschanserna (motsvarar FV).

Sen kan tilläggas att system som Rävsvans T10, d20 och Starwars D6 inte heller har några absoluta tak.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Sant. Men det finns en lösning som jag har tagit med (skriver inte om den här på detta forum) men precis som med skadesystemet med Ob så kanske Ob är bättre. Eller inte...

Är det verkligen Neogames som kläckt Ob systemet?

Krille

Super Moderator
"Är det verkligen Neogames som kläckt Ob systemet?"

Just Neogames variant (ta bort tärningar som utfaller på max och ersätt var och en med två nya slag med samma sorts tärning) är Neogames så vitt jag vet först med.

Konceptet med "öppna tärningsslag" i någon form har dock funnits rätt länge. Rolemaster hade det, till exempel, i formen av att om ett slag utföll på 96-100 så slog man sin procenttärning igen och lade till det första utfallet, till dess att man inte längre slår 96-100. Warhammer Fantasy Roleplay hade en liknande grej för sina skadeslag, och Western likaså.

hraufnir

Swordsman
I det här fallet föredrar jag faktiskt Vampire: The Masquerades d10 system. Så länge man har en balans på det som finns i Vampire (men som totalt saknas i Exalted, Werewolf m.fl.) så gillar jag faktiskt det systemet bättre då det är mer mångsidigt utan att krångla enligt mig.