Nekromanti OC hörnan presenterar: Arlans svärd

Twitchy

Veteran
Joined
7 Nov 2015
Messages
72
Här är början på det senaste äventyret jag arbetar med, alla rummen är inte skapade än och nummerordningen på rummen kommer ändras. Men jag tänkte det kan vara roligt att visa det som finns hittills.
Skulle även uppskatta föreslag på ändringar av riddarordens ed i rum 1.

Arlans svärd.

Bakgrund:
Arlan är prinsen av kungariket. Hans far har blivit mördad av hans farbror i en kupp. Hans farbror har tagit över makten och Arlan är på flykt. Spelarna är gäng medborgare som hjälpte Arlan att fly. De är inga krigare, präster eller tjuvar utan är bara vanliga bönder eller borgare. Men det kan ändras.
Arlan har en plan på att återta tronen. Arlan känner till ruinen av ett fort. I den finns en katakomb till den legendariske kungen som grundade kungadömet.
Legenden beskriver kungens svärd, ett magiskt vapen som sägs bara kan användas av rikets rättmätiga härskare.
Med den som symbol kan Arlan konsolidera stöd och återta sin tron.

Hur det fungerar:
Arlan är en NPC som följer efter karaktärerna in i fortet och katakomben. Arlan får inte dö, det är spelarnas uppdrag att leda honom till svärdet och ut igen levande.
Arlan kan användas som en resurs. Han håller sig normalt tillbaka från strider men spelarna kan beordra (be) Arlan riskera sig i strid för att hjälpa deras chanser. Han är en nivå 3 krigare som är utrustad med ringbrynja, svärd och sköld.
Problemet är också att Arlan är modig och nobel, han är villig att riskera sitt liv för spelarna och för att hitta svärdet. Om någon spelare blir dödad så måste Arlan slå ett moralslag för att hålla sig tillbaka från att slänga sig in i striden och hämnas sin trogna undersåtes död.

Spelarna själva är bara vanligt folk och har ingen klass än, de är nivå 0.
De är ej utrustade med ordentliga vapen utan har bara knölpåkar, knivar och högafflar (Skada 1d4) som närstridsvapen och stenar för att kasta (skada 1d2) som avståndsvapen.
De har ingen rustning.
De måste utforska och plundra fortet för utrustning.
Det finns även speciella platser och föremål utplacerade, när en spelare hittar dessa och integrerar med den skänker de en klass till karaktären, han blir omedelbart nivå 1 av den motsvarande klassen och får dess tillhörande bonusar.
Man kan bara tillhöra en klass.
Det finns ingen gräns på hur många spelare som kan bli en särskild klass.

Entré 1.
Ruinen av ett torn. Lutad mot en vägg är ett skelett. Bredvid skelettet finns ett tungt armborst och 3 skäktor. 1d10 skada.
Finns en fallucka i trä. Luckan har fastnat i sin karm. Krävs ett lyckat STR slag för att dra upp luckan eller så kan man hugga sönder den. Båda alternativen orsakar mycket oväsen.
Det finns en vakt i rummet under luckan. Han springer och varnar sina kamrater om han hör oväsen.

Entré 2.
Det finns en litet utsläpp av vatten under fortet. Det är här skräp inifrån fortet spolas ut, iakttar man vattnet någon minut kan man se matrester eller nåt dylikt spolas ut som kan antyda utsläppets natur.
Hålet vattnet kommer ut från är för liten för en människa att ta sig igenom. En mindre varelse som en halvlängdsman kan obehagligt klämma sig igenom.
Om spelarna har lust så går de att spendera någon dag med att gräva ut hålet och vidga det nog för en människa att också ta sig igenom.

Entré 3.
Huvudentrén är ett porthus. Fällgallret är nerfällt. En insektsbjörn står vakt.
Man kan muta vakten att släppas in eller så kan man övertala den att hämta sin ledare som sköter förhandlingarna.
Ledaren är beredd att låta spelarna förbi om de går med på att besegra de andra monster som finns i fortet.

Rum 1.
Mottagningshall för ordern av Rosen. En riddarorden som kämpade mot kaos i rikets begynnelse. Ordern är nu utdöd.
På väggarna finns bilder av riddarna som strider mot kaos varelser.
I mitten av rummet finns en glödpanna i mässing. Här brukade beundrare och tacksamma medborgare lämna tribut. På en plakett under glödpannan finns det riddarordens ed.
“Jag svär att livet ge,
Att i fiendens öga se,
Att aldrig en vän svika,
Eller mot stormen vika,
Jag ger min ed för rikets fred.”

I hallen som går till rum 2 finns en fälla.
En tryckplatta i golvet får en klinga från väggen att svepa igenom gången. En halvlängdsman är lätt nog att inte utlösa fällan.
Går en skåra längs väggen där klingan sitter, spelarna kan se skåran, om de går fram för att undersöka den utan att vara på vakt efter fällor så kommer de gå på tryckplattan.

Rum 2.
Ett altare. Förut i tiden svor sig nya riddare till orden här.
En inskription står på altaret.
“För att hålla det
Måste du ge det.”
Svär sig en spelare till orden här blir han en riddare och en nivå 1 krigare.
Svär han sig med eden från glödpannan så öppnas en hemlig dörr till vänster om altaret.

Rum 3.
Detta är en gravkammare för en riddare av Rosens order.
Det finns en sarkofag i marmor i bortre änden av rummet.
Öppnar spelarna sarkofagen kommer en vålnad materialisera sig och anfalla spelarna.
Vålnad. HD 2. Anfall; svärd som orsakar kallbrand, 1t8 skada, save vs will eller paralysering i 1t4 rundor av smärta.
Försvar; Rustning 12, kan bara skadas av magiska eller heliga vapen.

I sakrofagen finns riddarens sköld, Vissna, och hans spikklubba, Datura.

Vissna är en +1 sköld, den är gjord av ek träd och har ett målat motiv av en vissnad ros på sig. När en fiende anfaller bäraren och missar sitt slag med en naturlig 1:a så drar skölden kraft från anfallaren och försvagar hen, de får ett -1 på sitt anfalls och skadeslag tills de hunnit vila sig i 8 timmar.

Datura är en +1 spikklubba, dess handtag är inlindad i ett grönt växtfibrer av något slag, vassa taggar sticker ut från fibret och kräver att man har tjocka handskar på sig för att undvikas att stickas. När Datura träffar en fiende med en naturlig 20:a på tärningsslaget så river spikarna upp grova sår som blöder kraftigt på offret. De tappar 1d3 skadepoäng varje runda tills någon hinner förbinda såren.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Jag gillar´t!
Men, vad händer om Arlan dör? kan en rollperson använda svärdet och vara rättmätig härskare (tänk om Arlan inte kan använda det!?!)
Kommer Arlan interagera med saker i äventyret?
 
Top