Nekromanti "...och du har 8000 stillbilder"

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Saxat från en gamal utrustninglista för 10 år sen i SC. Det är så Neotech 1 över det. Fan man får ta i från tårna då man skriver scifi. Skiten vi hittar på idag finns ju i morgon. Det var faktiskt just den anledningen som fick mig att göra förförra revisionen. Statusuppdatering snart förresten.

Liksom... 8000 bilder. Varför i hela jämmerdalen just 8000 bilder? Om vi har 24 fps så blir det 5 min film så det stämmer inte heller.

Attachments

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Eller den här...

"Enheten översätter ungefär 80% av galaxens språk (1000 CR för varje ytterligare % enhet). "

Vad fan är det för regel? 80% och 1000 spänn för varje ytterligare procentenhet. Man ser ju vilka regler jag inspirerats av. Jag aldrig nånsin använt sånna regler. Jag skrev dem av tradition. Tack och lov har jag brutit med mängder av sånna där regler nu.

Eller: Blixten detonerar 0,2 sekunder efter aktivering. No shit?! Vad ska jag med den informationen?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Niklas73 said:
Liksom... 8000 bilder. Varför i hela jämmerdalen just 8000 bilder? Om vi har 24 fps så blir det 5 min film så det stämmer inte heller.
Film på dator är inte en serie sparade bilder efter varandra. Istället sparar man skillnaden mellan bilderna som kommer efter varandra, lite förenklat. Plus andra knep.

Så det finns mao ingen anledning till varför det skulle finnas ett samband mellan antalet bilder och längden på filmen...

Jag gillar retro-scifi. Jag gillar scifi tiden "sprungit ifrån". Det finns en charm i att de kör med faxapparater och tjock-TV's i Johnny Mnemonic, liksom.

Rickard

Urverk speldesign
Kul när man hittar gamla anteckningar. :gremsmile:

Jag hade själv sex grundegenskaper med tre undergrundegenskaper var till Matiné. Allt som allt 24 grundegenskaper. Vansinne! :gremsmile: Här nedan är en del ur gruppstrider, en regel som var aptråkig att använda.

Fältslag med stora arméer är på tok för omständigt för att skapa regler för, så istället så hanterar stridsreglerna grupper om 20-30 personer där rollpersonerna fortfarande har en chans att påverka utgången. Stora fältslag, likt Sagan om Ringen eller Gladiator, är bättre att improvisera utifrån en redan klar utgång. Gruppstrider använder sig utav motståndsslag för att påskynda stridens förlopp och börjar alltid med att strategerna på den sida som har hunnit förbereda sig får slå för Fältslag. Deras Effekt lägger grunden för allas totala Effekt när de får börja slå sina motståndsslag.

De viktiga parterna i striden (rollpersonerna och de namngivna spelledarpersonerna) gör alltid sina egna motståndslag med sin Kampfärdighet medan de namnlösa buntas ihop i olika kategorier, som exempelvis bågskyttar, orcher och riddare. Den som först kommer över en sammanlagd Effekt på 30 blir den som kommer ur striden oskadad, men bidrar också till att dennes sida vinner. Alla andra förlorar lika många skadepoäng som skillnaden mellan vinnarens Effekt och sin egen. Skador över 10 räknas som kritiska skador med allt vad det innebär.

Förhållande Starteffekt
Bakhåll. +5
För var femte person i manövertag. +2
För var varelse med Fysik 50 eller mer. +2
För var person med Rykte 30 eller mer. +2
/Han som lagt upp alla borttagna rubriker från Matiné på hemsidan

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Så såg mina regler också ut i typ alla versioner fram till nu. Jag tror jag slog dig med SC STAR och SC LE med nånstans kring 32-36 grundegenskaper inklusive underegenskaper. Men mitt argument var att de gjorde karaktären mer färgstark om man hade fler egenskaper. Jag ska inte säga att det är helt fel tänkt men det är en byggsten av många.