Fältslag med stora arméer är på tok för omständigt för att skapa regler för, så istället så hanterar stridsreglerna grupper om 20-30 personer där rollpersonerna fortfarande har en chans att påverka utgången. Stora fältslag, likt Sagan om Ringen eller Gladiator, är bättre att improvisera utifrån en redan klar utgång. Gruppstrider använder sig utav motståndsslag för att påskynda stridens förlopp och börjar alltid med att strategerna på den sida som har hunnit förbereda sig får slå för Fältslag. Deras Effekt lägger grunden för allas totala Effekt när de får börja slå sina motståndsslag.
De viktiga parterna i striden (rollpersonerna och de namngivna spelledarpersonerna) gör alltid sina egna motståndslag med sin Kampfärdighet medan de namnlösa buntas ihop i olika kategorier, som exempelvis bågskyttar, orcher och riddare. Den som först kommer över en sammanlagd Effekt på 30 blir den som kommer ur striden oskadad, men bidrar också till att dennes sida vinner. Alla andra förlorar lika många skadepoäng som skillnaden mellan vinnarens Effekt och sin egen. Skador över 10 räknas som kritiska skador med allt vad det innebär.
Förhållande Starteffekt
Bakhåll. +5
För var femte person i manövertag. +2
För var varelse med Fysik 50 eller mer. +2
För var person med Rykte 30 eller mer. +2