Nekromanti Ockult?

solvebring

Superhero
Kan någon vara så snäll och gärna beskriva Ockult - alltså dess innebörd mer ingående. Nog för att jag lägger ihop vissa saker med ockult, som t.ex. mystik och hedniska ting... Men jag vet egentligen inget om Ockults egentliga innebörd. Har sökt på nätet, men hittade inga träffar som hade något att ge om just ordets innebörd.

Storuggla

Champion
Best I could do while watching Burton-movies

OCKULT
© Svenska Akademien, uppdaterad:2005-06-28
[Webbversionen är inte slutkorrigerad.]
SPALT: [O194] [tryckt år 1949]

UTTAL: okul4t,

ORDKLASS: adj.;
n. o. adv. == . (förr äv. skrivet occ- l. med helt fr. stavning)
ETYMOLOGI: [jfr t. okkult, eng. occult, fr. occulte; av lat. occultus, p. pf. av occulere, dölja, av ob (se OBDUCERA) o. (ett icke anträffat) celere (jfr celare), rotbesläktat med HÖLJA,
ORDKLASS: v.
Jfr KULÖR]

1) (†); se dock slutet) som sker i hemlighet, hemlig, icke öppen.

* (Salmenius skulle) strengel. förmahnas att handla redeligen och icke så hembel. och occult, som han doch nu medh bägge sina swågrar Walstenijs giordt hafwer. ConsAcAboP 3: 518 (1671).

1.slutet) särsk.
BRUK: (fullt br.)

BRUK: med.
om sjukdomsprocess, blödning o. d.: som icke utifrån kan iakttagas l. observeras, dold, icke synlig o. d. (Hjärnan o. lungorna hos den brännskadade) lida ofta af occulta inflammationer. TLäk. 1834, s. 373.

* Ockult (dold) (mag-)blödning. HemLäkB 277 (1947).

2)
BETYDELSE: som ligger utanför det som kan uppfattas med människans sinnen l. förstånd, övernaturlig; äv. i utvidgad anv., om vetenskap, litteratur l.
BRUK: (tillf.)

BETYDELSE: person som sysslar med dylika fenomen.

* PFEIFF Sinnett Vold V 13 (1887).

* De ockulta makterna. STRINDBERG Inf. 178 (1897). Har du också blifvit ockult? DENS. GötR 270 (1904). (Kvaliteterna) äro antingen uppenbara .. eller ockulta, d. v. s. iakttagbara blott genom sina verkningar: magnetism, tingens sympati och antipati, olika himmelska influenser o. s. v. JNORDSTRÖM (1924) hos STIERNHIELM (SVS) II. 1: 119. De ockulta fenomenen. SIWERTZ JoDr. 86 (1928).

* Telekinesin .., som hävdar förekomsten av ockulta fysiska krafter, som få föremål att röra sig utan mekanisk påverkan. SvUppslB 20: 578 (1934).

solvebring

Superhero
Hehe... Är du länkarnas gudfader eller? Hur fet är din länklista egentligen? Samlat på dig en massa favoriter etc. under många år eller?

Tackar!

Rickard

Urverk speldesign
"Hur fet är din länklista egentligen? Samlat på dig en massa favoriter etc. under många år eller?"
Inte så stor egentligen men jag har, precis som dig, försökt skriva ett rollspel med en massa balla detaljer och samlat på mig lite specifika områden.. Sedan så sparar jag allting i en text-fil istället för bokmärkeslistan, för när jag formaterar hårddisken så har jag ibland glömt att spara bokmärkeslistan.. Det misstaget gör jag inte med en text-fil som jag har på skrivbordet..

Ockultism, fobier, droger och inbrottsverktyg? Vad är det för ballt rollspel du skriver på egentligen? :gremsmile:

/Han som tänker sig ett dekadent undre världrollspel i tidigt 1900-tal

solvebring

Superhero
Re: Ockult? [OT] - Rollspel och snack!

Smart, borde jag också göra - börja spara länkarna i textfiler istället, men jag kommer aldrig orka - eller så kommer jag glömma bort att göra det då jag finner intressanta saker. Fast jag borde försöka.

Nå, mitt rollspel kommer att vara som så (om det nu blir något rollspel utav det) att man kommer lira i nutid, och det man kommer att göra är att ta sig fram i den undre världen på olika sätt, svårt att förklara och inte säga förmycket. Ockultism har dock inget med rollspelet att göra, bara jag som är intresserad vid sidan av sådär, av många saker... :gremsmile:
Men du gav mig en fin idé till ett äventyr som kan följa med spelet då jag slänger ut det på nätet... Den dag jag blir klar, hehe.

Rickard

Urverk speldesign
Re: Ockult? [OT] - Rollspel och snack!

" Ockultism har dock inget med rollspelet att göra, bara jag som är intresserad vid sidan av sådär, av många saker... :gremsmile:"
Ett tips är att plöja igenom parapsykologiavdelningen på biblioteket.. Dopb är förkortningen..

/Han som läst en del parapsykologi och nordisk folklore

Nightowl

Champion
Bibliotekarietips

Ett tips är att plöja igenom parapsykologiavdelningen på biblioteket.. Dopb är förkortningen..
Ett bra råd, men du kommer dock att missa en del. Kolla därför upp Mz, folkkultur, för matnyttigt framförallt om häxeri, folkmagi och oknytt - du kan för övrigt kolla igenom hela M, Etnografi och folklivsforskning, framförallt om du är intresserad av stamkulturer och dylikt. Cm kallas "religionshistoria" men innehåller en massa mytologi och det brukar oftast finnas en del om shamanism, runmagi etc där. Nån annan stans på C (avdelningen för religion) finns "nya" religioner som teosofi, spiritism och new age; en del bibliotek har helknasiga uppbyggelseskrifter i dessa ämnen av folk som tror på sånt, oftast från några decennier bort.

Glöm slutligen inte bort avdelning Bl, "Omstridda och obevisade fenomen och företeelser". Det här är biblioteksvärldens Arkiv X. De flesta böcker handlar om astrologi eller ufon, men det finns böcker om allt möjligt här som är tillräckligt konstigt. (Rollspelsförfattaren Ken Hite berättade att han brukar leta på antikvariat efter sådana här böcker, och ett där han brukade göra fynd kallade hyllan med konstiga böcker "Avdelningen för suddiga fotografier" :gremgrin:)

Erik

Storuggla

Champion
Bevadåförnågot? [ANT]

Be ih eller be el? Jag misstänker Bertil Ludvig, men jag vill vara säker så jag inte står och söker igenom lokalbibliotekets sektion av "lokala pervons kontaktannonser"...

Storuggla, rudolf är annars kul

Nightowl

Champion
Bl inte Bi

Bibliotekens kod - SAB-systemet - använder bara en stor bokstav per sträng. Tack för påpekandet, det är ju långt ifrån självklart!

(Inom parentes: Detta fuckar upp söksystemen för många bibliotekskataloger, eftersom det tydligen inte går att göra dem case sensitive. Normalt börjar ju all kod med en stor bokstav, men när man markerar litteratur för barn och ungdomar lägger man till ett litet u i början, så här: uBl - böcker om ufo för ungar, Bl - böcker om ufo för vuxna. Datorer läser det likadant som Ubl, vilket är något helt annat... all naturvetenskap börjar med U. Således får man en massa gallimatias om man försöker söka via klassificeringssystemet. Bara så ni vet det.)

Erik