En massa prat om odöd krigsföring..
Nu kan ju odöda variera från spel till spel, men dom brukar ju vara rätt lika: Tar inga egna iniativ, förutom det att dom vill döda alla levande.. Varför är det så egentligen? Har deras nekromantiker försett dom med detta direktivet? Och hur håller egentligen dom där benen i skeletten ihop?!
Jaja, nu är det här väl rätt onödigt, men om du vill veta hur odöda borde bete sig så kanske du borde reflektera över hur dom egentligen fungerar.. Jag hjälper gärna till och utreder det här, ett intressant ämne! /images/icons/smile.gif
Iallafall, styrkor och nackdelar..
Dom har ju en ENORM fördel i att dom aldrig behöver ta hand om sina sårade trupper, eller behöver förses med förnödenheter, något som är rätt underskattat, som jag förstått det. Något väldigt viktigt alltså, och iochmed att odöda kan strunta i det här så kan dom verkligen välla fram som en ostoppbar hord! (eller ja.. Dom är ju inte SÅ snabba då..
Plus det att dom kan marschera på natten.. Mmmm.. Marschera på natten! Vilken vacker mening! Titta, på engelska blir det ändå tuffare! (Avgrundsaktig vandödröst: Begin the Marsch of the Night...)
Förlåt mig, jag blev lite lyrisk där.. /images/icons/smile.gif
Men sedan bör man ju fråga sig: Hur håller dom odöda ihop? Hur drivs dom efter att dom har väckts? Räcker det med att nekromantikern aldrig sover, och koncentrerar sig någorlunda bra för att dom ska fortsätta marschera? Eller måste han offra 20 kilo levande organisk materia varje natt? Drivs dom av sig själva, och vad avgör hur dom ska bete sig isåfall? (Se frågan i början..)
Andra fördelar som odöda har:
Nästan helt immuna mot pilar -Vill man ta död på dom får man väl använda eld eller stora stenar eller nåt?
Skräckinjagande -Moral, ytterligare en ofta underskattad del av krigsföring. Moral är SKITVIKTIGT! Och tänk dig bara att bli anfallen av din älskade som Horden tog för en vecka sedan, muahahahahahaaa!
No pain! En vanlig människa är ute ur leken när han/hon får för ont för att fortsätta, en odöd måste man hacka ner i sina beståndsdelar.. Det kan ta lite längre tid. (Å andra sidan försvarar dom sig ju inte direkt..) Å andra sidan kan du ju göra så att varje slag på en odöd försvagar den magiska länk som håller honom vid "liv", så måste man inte hacka dom j-arna sönder och samman..
Nackdelar:
Långsamma idioter som inte tar egna initiativ. Eller?
Ifall dom odöda ska klara av att slåss effektivt så måste dom ju ha någon form av direktiv, som jag snackade om ovan. Klarar dom av att tänka lite själva, eller är dom bara besatta av tanken av att döda det som deras herre pekar på, plus att dom har den motorik som krävs för detta?
Iallafall, vi utgår från att odöda inte kan tänka själva, och dom är inte så värst smidiga. Då kommer dom förmodligen inte flytta på sig om det kommer, säg, en stor sten flygande mot dom? Man kanske tillochmed kan gräva en stor grop, se dom trilla ner och sedan inte komma upp.. /images/icons/crazy.gif Nja, lite iniativförmåga är nog bra att ha.. /images/icons/wink.gif
Okej, vi utgår från att odöda tänker på allt det som deras mästare "planterar" i deras.. öh.. sinnen. Men då borde det inte vara alltför lätt att lura in dom i fällor, som att hälla olja på hela slagfältet, se dom klampa in i den utan att ta speciell notis om den, och sedan tända på.. Sedan är dom långsamma. Har dom kavalleri? Annars, stackars dom.. /images/icons/smile.gif Dom kan ju egentligen bara.. gå rakt fram. Självmord i riktig krigsföring? (Rätta mig om jag har fel, krigshistorister..)
Kanske man skulle lösa detta som figurspelet Warhammer? Där en nekromantiker kan "boosta" dom odöda med magi, så dom far framåt i någon sorts sjuk spasm-dans.. /images/icons/laugh.gif Detta kanske skulle paja stämningen av obevekliga odöda, men men.. Fundera också på möjligheten att nekromantikern har under-nekromantiker som leder olika grupper av odöda, annars kan dom nog glömma det där med taktik.. /images/icons/wink.gif Eller varför inte en odöd krigsfurste?
Långsamma då: Om man vill vara lite realistisk av sig så är nog odöda rätt sugiga i strid, strid ÄR ju att manövrera sig till blottor, och undvika att motståndaren lyckas med detta. Odöda går bara på.. /images/icons/wink.gif Antingen får dom ha vissa stridsfärdigheter, eller kompensera genom att bara svämma fram, och skrämma bort folk.. Men eftersom odöda inte går ner för räkning lika lätt som andra så kanske man bara hinner hacka ner en till hälften, sedan kommer en ny.. Och den första har förlorat underkroppen, men hackar på dina ben.. /images/icons/crazy.gif Sedan, hur tar dom sig förbi, t. ex murar? Fattar dom hur man klättrar på stegar, och klarar dom av det? Annars är det väl bara att stänga in sig med en kopp varm choklad.. /images/icons/wink.gif
Hmmm, det var väl allt jag kunde komma på.. Just nu! /images/icons/smile.gif
En odöd armé skiljer sig alltså HELT från en levande, osårbar på vissa punkter, oerhört svag på andra.
Ni stridshistoriekunniga nissarna på forumet får gärna rätta mina stridsteorier jag har slängt runt, det är bara bra.. /images/icons/wink.gif
I övrigt Rätt många smileys i detta inlägget.. Godnatt!