Nekromanti Odöda och psyke

Rickard

Urverk speldesign
En sak som slog mig i mitt magisystemskapande var att alla odöda har PSY men inte någon FYS (i gamla reglerna).. Jag undrar lite varför.. För mig så står PSY (bland annat) för själens kraft och i en vandöd borde det ju inte finnas någon sorts ande kvar, alltså 0 i PSY.. Det som har gjort dem levande är ju en magisk energi, eller tycker ni annorlunda? Vad är det man gör när man väcker en död? Är det någons ande som man spärrar in och permanent betvingar eller är (min tolkning där) det (är) magisk energi som gör att kroppen rör sig efter magikerns syfte?

Jag tycker alla odöda som har ett eget medvetande, som spöken, vampirer, gastar och så vidare, borde ha PSY men inte zombies, skelett, banemän och mumier som bara utför magikerns order.. Där borde man även kunna se en klar skillnad på en högre och en lägre odöd, något som var svårt förut.. Alltså, de som har PSY är högre odöda och inget PSY lägre odöda..

Och vad är det här med 0 i FYS.. Varför det? Det står att de inte påverkas utav sömn, gifter och sådant men det står ju ändå som en extraregel, varför har man då satt FYS 0? Dumheter.. Jag kan tänka mig att ickefysiska varelser som spöken har 0 i FYS, men det är väl i stort sett det..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som ändå tycker erfarenhet borde vara kvar, trots bristen på eget medvetande

Rising

Vila i frid
För mig så står PSY (bland annat) för själens kraft och i en vandöd borde det ju inte finnas någon sorts ande kvar, alltså 0 i PSY..
Jag utgår mest från PSY mot PSY-slag och liknande, och därför ser jag PSY för odöda mest som en sorts "motstånd mot magi".

Jag kan tänka mig att ickefysiska varelser som spöken har 0 i FYS, men det är väl i stort sett det..
Jag använder inte FYS för något för zombies, så "noll" passar mig rätt bra, för att liksom tala om att alla FYS-situationer är meningslösa.

Men i sak håller jag med dig. Jag tycker bara att det kan vara lämpligare att förhålla sig speltekniskt praktiskt angående odöda.

/Rising
som en gång låtit en tupilak ha varit maffiaboss i Chronopia, och då hade den både FYS, SPY, KAR, personlig integritet och a mind of its own. Dessutom var hon sexig.

Quadrante

Grisbonde
Jag tycker att Han:s variant verkar bättre, för kan man ha specialregel åt ena hållet så kan man ha åt andra. Annars kan man ju byta ut namnet på Psyke till Energi (eller nåt annat bättre).

/ jag tycker iofs att Odöda inte borde heta just Odöda, för är man odöd är man väl ickedöd, levande alltså ; borde det inte heta heldöda eller nåt ?

Ceetan

Warrior
Högre och lägre odöda är i ortydlig distiktion. Det hintas dock i någon av gigantböckerna att magiska odöda som är lägre inte har en själ (gadrim tycker att det är ok att använda skelett men inte banmän då de senare tortera och binder den dödes själ)

Skelett, zombier och mumier har såvitt jag ett en psyke somär lika med deras E...men de flesta högre har en multipel av det de had I livet (möjleg har jag fel om mumier.

Jag ser iaf en klar skilnad där

Fysik 0 tycker inte jag känns fel...det har....förutom mycket annat är fysik även livs kraft förmig.....(se Ilusions träd och kaos)...

Men nu är jag astrött......ddotty att det inte kan blia längre...emn mabn skal up imorn med

Krille

Lord
Just wing that mother!

"En sak som slog mig i mitt magisystemskapande var att alla odöda har PSY men inte någon FYS (i gamla reglerna).. Jag undrar lite varför.. För mig så står PSY (bland annat) för själens kraft och i en vandöd borde det ju inte finnas någon sorts ande kvar, alltså 0 i PSY.. Det som har gjort dem levande är ju en magisk energi, eller tycker ni annorlunda?"

Du tittar nu på en rest av specialregelhysterin från åttitalet. :gremgrin:

Men jag kan tänka mig att man förklarade det så här: odöda lever inte. FYS är för levande saker. Odöda lever inte. Alltså har odöda FYS 0. Icke-levande saker som man slår sönder har KP, inte FYS, det vet ju alla.

Och vad gäller själ och inte själ, så är frågan vad PSY står för. Uppenbarligen så dör magiker om deras PSY sjunker till 0, så hur är det med en odöd med PSY 0? Skulle den fungera?

Jag tror inte att man ska låsa in sig så mycket vid att PSY är själskraft. PSY är förmodligen något mer än så, då det är så intimt sammankopplat med magi och magiflöden.

Alla de här "problemen" blir bara problem om man hittar på en magiteori som säger att problemen är problem. Annars så är de inte problem, eftersom det inte finns någon magiteori som säger emot dem. Det är lite som att äpplen inte föll neråt innan Newton kom på gravitationsteorin. Det är klart som fan att äpplen föll neråt även innan dess, det var bara ingen som brydde sig om att försöka förstå varför. Naturligtvis kunde man hitta på en teori om att det fanns osynliga äppeldemoner som kastade alla äpplen i marken, men om inte teorin stämmer med fakta så är man tvungen att förkasta den, då den inte funkar med empirin.

Samma sak här: odöda har 0 i FYS och de har ett värde i PSY. Om man hittar på en förklaring eller en tolkning av en förklaring som säger att det inte borde funka så så är det något fel med förklaringen eller tolkningen. Som vetenskapsman har man bara ett val: hitta på en bättre förklaring eller tolkning. Som rollspelare har man dock en till: hitta på ett nytt sätt för verkligheten att funka på.

Men det är jobbigt, och IMHO så tillför det ingenting. Det funkar som det är. Summa kardemumma: if it ain't broke, don't fix it.

Rickard

Urverk speldesign
"Högre och lägre odöda är i ortydlig distiktion. Det hintas dock i någon av gigantböckerna att magiska odöda som är lägre inte har en själ (gadrim tycker att det är ok att använda skelett men inte banmän då de senare tortera och binder den dödes själ)"
Det här har du helt rätt i..

"Skelett, zombier och mumier har såvitt jag ett en psyke somär lika med deras E...men de flesta högre har en multipel av det de had I livet (möjleg har jag fel om mumier."
Ja, det här har också en logik.. Glömde bort besvärjelsen helt..

"Fysik 0 tycker inte jag känns fel...det har....förutom mycket annat är fysik även livs kraft förmig.....(se Ilusions träd och kaos)..."
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar med "kaos", men när jag läser beskrivningen utav illusionsträd så hänger jag med på din uppfattning..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som ska konsultera regelböckerna nästa gång innan han slänger ur sig en tråd