Nekromanti Odöda

solvebring

Superhero
Mitt första inlägg på detta forum handlade om att jag behövde uppgifter över odöda, problemet kvarstår. Jag har inga regler för odöda, inga prylar över de olika klasserna lägre och högre etc. Inte heller några typer av odöda, som Kaosriddare till exempel. Jag har Jorges, som folk då jag gjorde den förra tråden tipsade om. Men, NEJ, Jorges funkar inte på den fronten, det finns inga regler över framkallning, skillnad etc gällande lägre och högre, heller inga odöda som Kaosriddarna som jag ständigt nämner, men de är de enda odöda som jag kan komma på, på rak hand, tror de är av den högre sorten. Detta finns i de gamla upplagorna, Jorges är ju bara en vanlig monsterbok, knappast en bok om odöda. Är det någon som skrivit egna saker av detta ting som det delas med av på någopn sida eller något? Är det någon som hittar, vet eller har sådant att skicka hör gärna av er... Som jag kör nu använder jag mig bara av lägre, tattiga skelett och vanliga zombies - kul för spelaren som håller på med det, men att möta en nekromantiker som fiende som ständigt har skelett som dör på något slag och ruttna zombies som varken vet in eller ut. Att skicka fram något högre vore lite roligare, om man nu kunde...

Radagast

Swordsman
Kaosriddare?

"Men, NEJ, Jorges funkar inte på den fronten, det finns inga regler över framkallning, skillnad etc gällande lägre och högre, heller inga odöda som Kaosriddarna som jag ständigt nämner, men de är de enda odöda som jag kan komma på, på rak hand, tror de är av den högre sorten. Detta finns i de gamla upplagorna, Jorges är ju bara en vanlig monsterbok, knappast en bok om odöda."

Kaosriddare? Mig veterligen är inte Kaosriddaren odöd. Det står även i t.ex. monsterboxen, bok III, sid 36 "Det finns ingen känd besvärjelse för att åkalla eller skicka bort kaoskrigare."

Misstänker att du syftar på Dödsriddare, som är i gamla DoD en typ av högre odöd och förekommer bl.a. i äventyret Djupets Fasor.

// Radagast

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag har dålig koll på Jorges och på DoD6 över huvud taget, men jag tycker att det låter som om du blandar vilt mellan olika versioner. Finns distinktionen mellan högre och lägre odöda i DoD6? (I gamla versioner fanns den och där var skillnaden i princip att odöda med medvetande (gastar, dödsriddare, vampyrer med mera) var högre och odöda utan medvetande (zombier, skelett och mumier) var lägre.) Om du vill ha regler för att framkalla och skapa odöda är det inte i en monsterbok du ska leta, utan i en magibok.

/tobias

Johan K

Gammal & dryg
Litet förslag..

Har tyvärr inte heller hittat några direkta regler om lägre & högre odöda i DoD6, kanske inte kollat tillräckligt noga men jag gjorde ett försk iaf..
Dock så tänker jag såhär om just lägre/hgre odöda i DoD6.. Skippa just de rankerna lägre/högre.. Kalla dem odöda helt enkelt..
Dock så skulle jag helt kalrt "boosta" upp svårighetsgraden/ritualerna eller vad det nu kärvs för att få fram dem. Ha åxå i åtanke vad karkatären har i fv.. Ju mer fv, desto mäktigare varelse kan man få fram...
Nåja, lite tankar från mig iaf.. kansek inte några banbrytande tankar, men ändå.. Alltid något kanske.

/ Johan K, som snart skall lira eon för första gången på 7 år...

solvebring

Superhero
Re: Kaosriddare?

Kaosriddare? Mig veterligen är inte Kaosriddaren odöd. Det står även i t.ex. monsterboxen, bok III, sid 36 "Det finns ingen känd besvärjelse för att åkalla eller skicka bort kaoskrigare."

Misstänker att du syftar på Dödsriddare, som är i gamla DoD en typ av högre odöd och förekommer bl.a. i äventyret Djupets Fasor.
Jo, där slog du huvudet på spiken, det är rätt - Dödsriddare. Blir snurrig i skallen av en del från de gamla prylarna det är mycket " någonting ...-riddare" i dem. :gremgrin:

Saurus

Veteran
Re: Kaosriddare?

Finns inte dödsriddaren i Jorges? Eller är det dödsgast? jag vet inte riktigt men den boken är mer för höglevlade karaktärer, finns inte så mycket låg-lvls monster i den direkt...

Men i vilket fall så har DoD 6 fortfarande en del böcker saknade som de borde fixa. Men det är vad jag tycker, men inte gärna lika mkt böcker som Dungeons, där är det för mycket.