Nekromanti Odödliga rollspel ?

Johan K

Gammal & dryg
Satt här & tänkte lite på det där om rolslpel som kan bli/är odödliga.. Vilka kommer att finnas i en eller anann form ? Vilka kommer det att vara ?
Jag tro at D&D komer nog att hålla i sig på ett eller annant sätt. Så även DoD, de spelen känns välldans stabila.
Finns det flera ?

/ Johan k, som har njutit av det vackar vårvädert

Troberg

Sinister eater
Satt här & tänkte lite på det där om rolslpel som kan bli/är odödliga.. Vilka kommer att finnas i en eller anann form ? Vilka kommer det att vara ?
Ärligt talat så hoppas jag att det aldrig kommer att finnas sådana. De skulle vara lika hämmande för hobbyn som den gamla otto-motorn varit för bilutvecklingen. Jag tror att ett spel inte bör ha en alltför lång livscykel.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Vampire

Okej, den var dålig. :gremgrin:

"Vilka kommer att finnas i en eller anann form ? Vilka kommer det att vara ?"

Vanans makt är stor och det gör att spel som D&D och DoD kommer finnas så länge någon vill utveckla det. Folk kommer alltid köpa dem, oavsett om det är hämmande eller ej. Det viktiga är att man är öppen så att dessa två inte är de enda på marknaden.

Basenanji

Postd20modernist
Bilar och bilar...

...fast jag kan tänka mig att DnD och 'rollspel i grottor enligt en standardmodell med mycket inspiration från Tolkien' är ungefär samma sak. Alltså kommer DnD bli ett odödligt spel, visserligen ständigt ifrågasatt och under en ständig vidarutveckling, men ändå.

Ungefär som att vi har olika bilmodeller sprungna ur samma grundidé; bilen !
Bilmodellerna (AD&D, AD&D 2nd ed., DnD 3e) kommer ständigt skifta, men aldrig behovet av att susa nerför route 66 i motljus... (=spela DnD i dungeons...) :gremgrin:

/Basenanji, hårt sugen på DnD just nu!

Rickard

Urverk speldesign
Bilar och bilar...

"Ärligt talat så hoppas jag att det aldrig kommer att finnas sådana. De skulle vara lika hämmande för hobbyn som den gamla otto-motorn varit för bilutvecklingen. Jag tror att ett spel inte bör ha en alltför lång livscykel."
Fast Ford har ju exempelvis funnits i bilbranchen rätt länge.. Det du snackar om är exempelvis AC, alltså en specifik del i systemet och inte hela rollspelet/bilen i sig.. Visst tror jag nog att namnen kommer att finnas kvar rätt länge men spelskaparna kommer alltid att sno nya saker till sina nya versionsläpp från nyskapande och innovativa människor..

DoD har ju exempelvis fått sig en rejäl omarbetning både i senaste och nästsenaste verisonen.. Jag antar att DnD likaså har fått det genom sina versioner..

/Han som nu har nämnt de två spelen han tror kommer att finnas kvar länge (om än i digital form)

<font size="1">Ändrade titeln som gest för att Basse slog Han med tre minuter i att skriva samma svar..</font>

Troberg

Sinister eater
Re: Bilar och bilar...

Ungefär som att vi har olika bilmodeller sprungna ur samma grundidé; bilen !
Bilmodellerna (AD&D, AD&D 2nd ed., DnD 3e) kommer ständigt skifta, men aldrig behovet av att susa nerför route 66 i motljus... (=spela DnD i dungeons...)
Problemet är att bilmodeller egentligen inte är nya. Det är bara ett nytt skal på ett gammalt koncept (speciellt om det är Volvo, det enda konstruktörerna där tycks göra är att designa baklysen...). Det finns nästan ingen som vågar använda spännande konstruktioner som tex Wankelmotorer, dubbelverkande motorer, Stirling-motorer (som dessutom är helt underbara i svensk lagstiftning eftersom den uttryckligen definierar de reglerade fordonen såsom havande inre förbränningsmotor eller elmotor, medan Stirlingen är en yttre förbränningsmotor), bilar som inte enbart drivs på hjulen utan även drivs med något slags jet eller vektorjet, individuell styrning på fram och bakhjulen, bilar med monumentala tutor, bilar med joystick istället för ratt, bilar med ångmaskin (se föregående parentes), bilar som är totalt opyntade och gjorda för att vara billiga och gedigna, bilar med snabba pumpsystem för att flytta bränslet mellan sidotankar och på det sättet använda det som balanserande vikt i kurvorna och så vidare.

Gamla ideer är hämmande. Man måste lära sig av dem, dumpa dem, och gå vidare med nya, bättre ideer.

solvebring

Superhero
Som det redan sagts. Så länge som D&D och DoD utvecklas i nya upplagor etc. kommer de att köpas på löpande band, de är väldigt nära denna "odödlighet" och just därför tippar jag på dem. De är så kult och så populära att de kommer överleva väldigt länge, men - helst ser man ju att en massa nytt kommer ut samtidigt.

DODswe4

Hero

Man bör även behålla bra idear och vidar utveckla dessa exempelviss bälten i bilar.

DODswe4

Hero
D&D samt DoD kommer finnas kvar i sinna namn medans spelen utvecklas. Sen kommer det självklart finnas andra spel också precis som nu.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Tror jag...

Internationellt sett är det nog CoC som är nummer två på listan över de spel som mest troligt överlever (med D&D som given etta) om jag får gissa. I Sverige trillar ju DoD förbi på listan dock...

Att CoC skulle dö i rollspelsvärlden känns väl ungefär lika troligt som att rocken skulle dö ut i musikvärlden. Precis som när det gäller musiknördar håller nog rollspelnördar hårt på klassikerna över lag.

Troberg

Sinister eater

Man bör även behålla bra idear och vidar utveckla dessa exempelviss bälten i bilar.
Problemet kvarstår, gamla ideer låser in en i gamla riktningar och bromsar utvecklingen. Hur fort tror du evolutionen hade gått om folk inte hade en begränsad livslängd? Man måste dumpa gammalt ibland för att få plats för nytt.

Dessutom, vem vill köra omkring med en gammal bil vars enda nymodighet är en anordning som får en att se ut som en dålig och feg förare?

Rickard

Urverk speldesign

"Problemet kvarstår, gamla ideer låser in en i gamla riktningar och bromsar utvecklingen."
Säger killen som vill strukturera upp rollspelskonstruerandet till en fast struktur.. :gremwink:

/Han som hatar när diskussioner aldrig kommer någon vart då båda parter bollar samma argument fram och tillbaka och som nu bara försökte göra en rolig poäng

cogitare

Swashbuckler
Re: Vampire

Hehehehe, jo lite dålig var den väl. :gremcool:

Men jag tror faktiskt att vi får dras med WoD-spelen och White Wolfs produkter. Internationellt är det stora spel, om än inte i klass med D&D, som har en rätt stor anhängarskara.

Personligen så är jag förtjust i spelen så det är helt ok för min del. :gremsmile:

C.

Bombu

Hero
tänkte lite på det där om rolslpel som kan bli/är odödliga

Dungeons and Dragons är ju synonymt med rollspel för en stor del av världen.

Drakar och Demoner är ju synonymt med rollspel för många i sverige.

Vampire, revolutionerade i mångas ögon rollspelsgenren.

Dessa känns för mig på ett eller annat sätt odödliga.

sen till lite andra spekulationer.

I sverige tror jag alla mutationerna av Mutant sammantaget kan räknas som ett odödligt rollspel.

När det gäller odödlighet så känner jag att det är en fråga om att spelet ska överleva under längre tid men också att det inte har för smal publik.

SF och Horrorspel är jag lite sämre på att bedöma.

Traveler och C&C har nämnts. Kanske är dessa odödliga, när det gäller traveler så vet jag att nostalgivärdet är väldigt högt, jag vet att de gjort comeback, men hur stort är spelet nu? (provocerar lite vänligt ta det inte för hårt *hehe*)

Bombu

PAX

Jordisk Äventyrare
It's Alive!!!

Japp!

Spelet har dött och återuppstått ett antal gånger. Snacka om att liket lever.

Honken

Hero
Re: It's Alive!!!

Hehe, kan inte vara ett lik om det lever. Dessutom har det ju avlat av sig, och finns i några versioner... Man skulle kunna säga att det har clonat sig. :p

/Honken

Troberg

Sinister eater
Re: It's Alive!!!

Fast om det dött flera gånger så måste det vara väldigt o-odödligt...