Nekromanti Odöda vs Vandöda

Thermight

Warrior
Re: Ett svenskt ord för Lich...

Dödsmästare tyckte jag lät som ett coolt ev. informellt namn.

Men är det någon som minns om det fanns någon benämning i Loyd Alexanders böcker?

Om Gary Gygax uppfann lichen baserad L.A's böcker, kanske man kan basera det svenska ordet på den svenska översättningen?

Regmolar

Swashbuckler
Re: Ett svenskt ord för Lich...

Har för mig att de kallades för det i sammanhanget ganska logiska "kittelfödda", men jag kan ha fel.

Rising

Vila i frid
Exakt

Problemet med lischar (Jag gillar faktiskt den försvenskningen. Det låter slemmigt.) är att "lich" är en spelmässig term, och inte något som en person i spelvärlden kanske skulle kalla varelsen (om det inte är en high fantasy-värld typ Warcraft eller en värld där de existerar i parti och minut).
Precis. Jag tycker det tar bort en hel del av känslan om det uppstår så många lichar att folk känt ett behov av att etikettera dem under ett samlingsnamn. Då har de gått från att vara unika, sällsamma förtappade själar till att bli någon sorts massdistribuerade odöda som tillverkas på löpande band. Det är mycket kewlare att bara kalla dem vid deras rätta namn och berätta om vad som hänt med dem.

Illern

koppariller
Re: Kittelfödda (OT)

''Kittelfödda'' låter väldigt bekant men det kan förstås vara för att det är en översättning av ''cauldron born'' så jag ska inte svära på det men jag är också rätt säker på att det var så de kallades.