Nekromanti Odds

Klon

Hero
Håller på och försöker göra om odds till tärningsvänliga värden
det hela handlar om odds kanske en 60 mot 220, men om det vill sig riktigt kan oddsen bli så jävliga som 60 mot 400, eller kanske ännu värre...

nån som har några ideér om hur man kan skala ned det hela, så att man åtminstone kan använda en T100, eller kanske ännu mer behändiga tärningar.

Troberg

Sinister eater
Baggis!

Bara räkna om det till procent och slå en D100.

60 mot 220
100* 6 0 / 220 = 27

Slå 27 eller lägre.

Sedan betvivlar jag att någon skulle ge sådana odds, eftersom 3 mot 11 är precis samma sak med behändigare siffror.

TomasHVM

Swordsman
Forslag til nedskalering:

60 mot 220 = 6 mot 22 = 3 mot 11

60 mot 400 = 6 mot 40 = 3 mot 20

Finn ut selv hvordan du omdanner til terningssjanser.

Tomas :gremsmirk:

Klon

Hero
Re: Baggis!

visst, det funkar att göra så, men jag vill inte behöva sitta med miniräknare och räkna ut procentiellt varje gång...

just den nedskalningen är väl lycklig just i det fallet, men säg att det skulle varit säg 140 mot 3 eller nått, då kan jag ju skala ned det till 46 mot 1, vilket iof skulle kunna funka... iaf lite mer hanterligt. men det kanske går att göra bättre

Klon

Hero
Att det fungerar med just de exemplena var nog bara en lycklig slump. det kan finnas andra tal som det inte är lika lätt med.
om man har t.ex 4 mot 400, hur ska jag göra då?
där är det inte lika lätt att skala ned.
De flesta värdena kommer nog att gå att skala ned, men en del extremvarianter faller från, och det får de inte göra, för då faller systemet

Krille

Lord
Tuff lök!

"visst, det funkar att göra så, men jag vill inte behöva sitta med miniräknare och räkna ut procentiellt varje gång..."

Tuff lök. Det går tyvärr inte att göra enklare. Tabeller blir för otympliga mtp att det finns alldeles för många odds, och vanlig förenkling till minsta gemensamma nämnare funkar bara till den minsta gemensamma nämnaren. Du kanske skulle komma lättare undan medelst en räknesticka, men det är faktiskt ungefär lika lätt som miniräknare.

G

Guest

Guest
om man har t.ex 4 mot 400, hur ska jag göra då?

4 mot 400 = 1 mot 100.
Slå ett på 1t100...

Rising

Vila i frid
Om jag har förstått det hela rätt så har du ett system där man hela tiden räknar "X på Y" och där både X och Y kan förändras beroende på omständigheterna?

I de flesta vanliga system så är ju Y konstant. Antingen är Y alltid 100 (procentsystem) eller 20, till exempel.

Enklast är att göra det i datorn förstås; om du spelleder med en bärbar dator (eller en programmerbar miniräknare) så skulle man faktiskt kunna använda sådana där komplexa system på ett mycket intuitivt och snabbt sätt. Jag har flera idéer på hur man skulle kunna utforma grymma slumpsystem utvecklat för spelledare som sitter med datorer medan de spelleder. (med särskilt läckra effekter när man skall kombinera flera olika färdigheter av varierande relevans i ett enda färdighetsslag, exempelvis)

Annars låter det enklast att skala ner det en aning och börja förenkla grovt.

Behöver du skilja på "61 på 200" och "62 på 200"? Behöver du ens skilja på "60 på 200" och "60 på 220"?

/Rising

Klon

Hero
Det dumma med att ha det på till datorn är ju det att alla spelledare inte har bärbara datorer, än viktigare JAG har inte en bärbar dator :gremsmirk:

nedskalning på det sättet du säger är kanske lämpligt. Ska hålla på och reda ut hur stora skillnaderna är, och sedan försöka hålla kvar så att de ungefärligt är lika skalade mot varandra som förut.
en med 240ka forfarande vara hälften av 480 och tre ggr så mycket som 80 osv...
men jag tror jag är en bit på väg nu...
så det är bara kolla upp alla värdena, grovjobbet