Nekromanti Oerfaren SL. Vampire: The Requiem. Tips?

Craygh

Swordsman
Goddagens goddagens!

Ja, jag frågar alltså helt enkelt efter tips till en ganska oerfaren SL som ska köra igång sin första Vampire: TR - Kampanj. Jag har tyvärr spelat alldeles för lite Vampire också för den delen, så jag har inte ens särskilt mycket erfarenhet därifrån, så det mesta uppskattas nog.

cogitare

Swashbuckler
Det är svårt att ge svar med så lösa boliner. Kan du specificera något? T.ex. regler du inte förstår eller kanske någon klan som är diffus eller covenant vars filosofi eller syfte i spelet är oklar?

Jag skulle säga som generell rekommendation att du funderar över vilken typ av kampanj du vill spela. Exempel är Nomad (finns riktlinjer för detta i Nomads boken) eller mer klassisk i en stad.

Väljer du den andra så bör du fundera över vilken stad och hur den passar in i World of Darkness och försök där att inte begränsa dig så mycket till hur sagda stad ser ut eller är i verkligheten även om det så klart kan ge tips och inspiration. Ta en ordentlig funderar på hur olika covenants är representerade i staden för det är där som du kommer ha stoffet för mycket av dina äventyr EMM. Det måste finnas friktion på något sätt, dvs. alla skall inte komma överrens. OM du nu ändå går på linjen att alla fem covenants lever i harmoni i din stad så behövs ett utomstående hot. Detta kan vara i form av VII, Belials Brood eller någon annan övernaturlig falang (magiker, varulvar, prometheans etc.) och varför hotar de staden eller de vampyrer som finns där. Helt enkelt fundera på vilka dramatiska element du kan införa i din kampanj.

Kommer nog inte på mer nu direkt men fråga gärna mer specifikt så skall jag försöka svara så gott jag kan.

C.

Craygh

Swordsman
Hmmm.... Jag har nog full koll på det officiella materialet gällande klaner och bloodlines och så vidare, och kampanjen i fråga ska nog vara lite mindre traditionell, så att säga, inte listat ut exakt vad jag ska göra av den än, men jag är på väg.

jag antar att det jag letar efter mest är storytelling hints, så att säga. Tips och liknande som får mina vampyrer att verka mer vandöda, intressanta saker man kan göra med elders och så. Sen om någon har kommit på något smart som kan användas tillsammans med någon av kovenanterna, särskilt då Ordo Dracul, så vore det också bra.

cogitare

Swashbuckler
Hur menar du med mindre traditionell? Nomadisk som i kringvandrande vampyrer eller något annat. Ett antal olika kampanj variationer finns i Requiem chroniclers guide som jag kan rekommendera.

Annars finns det bra hints i boken tycker jag där det viktigaste EMM är att inkludera spelarna så mycket som möjligt i historien. Låt deras ideér lysa igenom och även om de går emot dina egna så försök att spela med och se vinklingar och variationer på det de själva kommit på och gör det till historien.

Elders tycker jag generellt är ganska ointressanta (lite beroende på nivån på kampanjen så klart) utan det är roligare med SLP som spelarna verkligen kan rå på. Hade du tänkt att köra en kampanj där spelarna är i paritet med elders (säg BP 4+ och 300+ xp eller nåt) så skulle jag hålla mig borta från strid och sikta in mig mer på intriger och att hålla hov på Elysium. Det finns en setting variation för just detta i Requiem Chroniclers Guide där det antas att spelarna är tuffingar som har hierlings som kan utföra det mesta av deras "dirty work".

Klassiska konflikter mellan covenants är ju Carthians vs. Invictus eller Lancea Sanctum vs. Circle of the Crone. Kanske kunde köra på någon variant där staden länge varit dominerad av något covenant men allt har skakats om (prinsen har dött eller försvunnit under mystiska omständigheter) och den självaklara maktbalansen är nu i uppror. T.ex. så kan staden varit stenhårt styrd av en Invictus Ventrue så till den grad att Carthians inte tilläts där. Nu har han puts väck försvunnit och de andra grupperingarna har tagit chansen och puttat ner Invictus några pinnhål på lämpliga sätt. Nu är staden något av laglöst land utan direkt styre. Kanske spelarna kan bli de som bringar ordning i kaoset eller så försöker de underblåsa kaoset?

C.

GnomviD

Heresiark
I min erfarenhet så funkar Vampire bäst när man ger spelarna frihet och fisktankar. Ett tips är att du läser den här tråden som w176 postade för någon vecka sedan. Hon lägger upp ett smidigt sätt att organisera SLPer och scener som iaf jag kommer sno.

Annars, specifika tips... Vad gäller Ordo Dracul så tycker jag att de brukar fungera bäst när man spelar de annorlunda från alla andra kovenanter. Jag brukar köra dem så att de endast är intresserade av sin övernaturliga forskning och skiter i politisk makt - de låter de andra slåss inombords bäst de vill så länge de inte skadar Ordo, och erbjuder sedan att jobba med vem som än kan hjälpa deras forskning.
Vad gäller elders, kör på att framställa dem som fullkomligt omänskliga. De är känslokalla, beräknande, paranoida och makthungriga. De bryr sig inte längre om det erotiska nöjet i att jaga och dricka blod, utan dricker i mångt och mycket endast för att de måste - tänk en missbrukare med monstertolerans som knappt känner någon effekt men ändå måste vara påtänd.