Nekromanti Off topic

Vimes

Sillkung
Ey yo. Tänkte på det här med OT-forumets gulagisering (syns varken i senaste inlägg eller nya trådar). Det finns förstås goda skäl till det, men som det är nu är OT-forumet nästan oanvändbart, oavsett om man frågrar om tips på strumpmärken, datorproblem, recept eller spännande samhällsfrågor. Det är öde och jag gissar att många har noll koll på vad som pågår där (själv kom jag på att ot-forumet fanns för någon dag sedan).

Tycker vi att det är bra eller kan man tänka sig att OT-forumets trådar iaf kan synas i "Nya diskussioner"-lådan?

Genesis

Ni dés ni maître
Jag tycker att det är bra, faktiskt. Jag tänkte inte heller på att det inte syntes längre förrän för några veckor sedan, och min slutsats blev att jag inte saknat det.

Jag ser det gärna i "Nya d.", ibland vet man inte att något intresserar en förrän man ser det - och som de flesta här glömmer jag att titta till på 'därför avsedd plats'.Men, för att vara dubbeltydig, jag skulle inte sakna det förrän det var borta.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Emedan jag ibland känner som du att många helt enkelt aldrig tänker på att kolla där, så tycker jag att det är sjukt bra att OT inte syns bland senaste inlägg. Nu när jag loggar in så ser jag en massa rollspelsrelaterade trådar och en och annan tråd för övrigt spel eller kanske film. Men mest av allt rollspel. När jag tittar där känns det som att jag är på ett rollspelsforum, och det är awesome. Så var det inte förr när OT syntes.

OT är ett bra forum, men det får fan hålla sig i Gulag tycker jag.

Vimes

Sillkung
Såhär:

det finns ju tre nivåer av synlighet tänker jag.
1. Syns i både "Senaste diskussioner" och "Senaste inlägg" (som de flesta forum gör)
2. Syns i bara "Senaste diskussioner" (som varulvsspel och forumspel gör)
3. Inte synas i någon av dessa (som Off topic gör)

Min ståndpunkt är inte att flytta tillbaka OT till nivå 1, då ett ständigt bumpande i "Senaste inlägg" gör att det blir mycket lättare att diskutera hur ond Lenin egentligen var eller om feminismen verkligen behövs i Sverige idag i sjuttioåttatusen sidor. Det jag prövande undrar är om OT inte borde ligga på nivå 2 istället. Det finns ju en stor hjärntrust på Rollspel-nu som kan användas till sopprecept, teknikfrågor, till att ta reda på om det är en bra idé att köpa en zebra till svärmor eller vilken typ av köksfläkt man ska installera. Den grejen av WRNU är rätt stendöd just nu. Det kanske inte gör något egentligen, men jag tycker det är lite synd, och jag tror att om OT ligger i nivå 2 så kommer det vara möjligt att använda forumet, samtidigt som risken att det urartar i pajkastning fortfarande är betydligt mindre än när det låg på nivå 1.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag vill mest i sammanhanget påminna om att det går att ha ett bokmärke som ger en lista liknande "Senaste inlägg" men som inkluderar typ allt.

Vimes

Sillkung
Rymdhamster;n114878 said:
Jag trivs bra med OT i nivå tre. Jag vill se rollspelsdiskutioner.

Tycker du isf att Kultur och Övriga spel borde vara nivå 3 istället för nivå 1 som nu?

Vimes

Sillkung
krank;n114879 said:
Jag vill mest i sammanhanget påminna om att det går att ha ett bokmärke som ger en lista liknande "Senaste inlägg" men som inkluderar typ allt.

Kom inte dragandes med dina techno-wizard black magic-shenanigans, krank!

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Vimes;n114880 said:
Tycker du isf att Kultur och Övriga spel borde vara nivå 3 istället för nivå 1 som nu?
Nope. Nivå 1 funkar bra tills vidare. Övriga spel har aldrig varit ett problem såvitt jag minns, och eftersom jag ändå betraktar rollspel som ett slags brädspel och traditionellt rollspelande börjar ta steget in i datorvärlden på allvar så känns det väldigt närliggande ändå. Och Kultur har sällan varit ett stort problem, plus att det dyker upp en del rollspelrelaterade trådar där plus att många övriga kulturtrådar erbjuder gott om inspiration som kan användas till rollspel.

Så nivå 1 för ÖS och K, nivå 3 för OT. So sayeth Rymdhamster. .

God45

#PrayersForBahakan
Håll skiten i sitt gheto där det hör hemma. Inte en enda fruktansvärd politisk tråd har klättrat ut över hela framsidan sedan OT forumet gjordes osynligt.

Vimes

Sillkung
Min poäng är alltså att de urspårade politiska diskssionerna hjälps av att trådar bumpas i "Senaste inlägg", men att hela OT-forumet dör när det inte syns i "Senaste diskussioner" ens. Barnet och badvattnet och så vidare.

God45

#PrayersForBahakan
Eller mer nyanserat. Vissa åsikter är inte ok. Det här forumet kan inte hantera folket med de åsikterna på något annat sätt än det här. Det här fungerar. Låt oss inte ändra på en lösning som gett oss resultaten vi ville ha.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Vimes;n114892 said:
Min poäng är alltså att de urspårade politiska diskssionerna hjälps av att trådar bumpas i "Senaste inlägg", men att hela OT-forumet dör när det inte syns i "Senaste diskussioner" ens. Barnet och badvattnet och så vidare.
Perfekt. Det finns där, så folk _kan_ posta i det, men ingen ser vad som händer där så det blir inte så mycket aktivitet. Perfekt! Ha kvar det, men låt det ligga där i limbo.

Vimes

Sillkung
Vet vi att åtgärden fungerat? Flera av de urspårade diskusisonerna började ju i rollspelsrelaterade trådar som sedan eventuellt bröts ut och las i OT. Det finns massor av andra faktorer som kan ha påverkat diskussionsklimatet: ny moderatorpolicy, permabanningar av vissa personer, förändring av medlemsunderlaget, o.s.v. Korrelation och kausalitet och allt sånt. Mycket av de hysteriska pajkastningskrigen utspelade sig i OT, visst, men massor i helt andra forum. Tycker det verkar osannolikt att gulagiseringen av OT verkligen har varit en sådan viktig åtgärd för att stävja pajkastningen.

Vimes

Sillkung
Rymdhamster;n114899 said:
Perfekt. Det finns där, så folk _kan_ posta i det, men ingen ser vad som händer där så det blir inte så mycket aktivitet. Perfekt! Ha kvar det, men låt det ligga där i limbo.
Jag menar alltså, om det inte framgått, att det är en förlust för WRNU som resurs och community att det inte finns ett användbart (som i att folk faktiskt ser trådarna) OT-forum.

Vimes

Sillkung
Mitt förslag:
Nivå 1 (syns i "Senaste inlägg" och "Senaste diskussioner"): alla spel-forum, d.v.s. alla rollspelsforum + Övriga spel. Dock inte forumspel och varulvsspel. (<-Spelhobbyn)
Nivå 2 (syns i "Senaste diskussioner" men inte "Senaste inlägg"): Kultur, Rollspel.nu, Off topic, Presentationsforumet, Varulvsspel och Forumspel. (<-Community-delen, men Forumspel och Varulvsspel här för att de som inte spelar dessa inte vill ha dessa inlägg högst upp hela tiden)
Nivå 3: Inga forum i den här kategorin.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Jag kan nog tycka att det är värt att visa OT i senaste diskussioner, iaf för att se hur det funkar. Just nu glömmer jag mest bort det, och jag kan hålla med om att det är en resurs som går förlorad.

Personligen tror jag att vissa permabanningar har gjort större skillnad i klimatet, till det bättre.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Vimes;n114902 said:
Jag menar alltså, om det inte framgått, att det är en förlust för WRNU som resurs och community att det inte finns ett användbart (som i att folk faktiskt ser trådarna) OT-forum.
Det är fullkomligt uppenbart vad du menar, men du frågade inte om vi förstod att du ville ha ett mer synligt OT-forum utan vad vi tyckte om det (som jag förtstod det) och jag håller överhuvudtaget inte med dig. Jag tycker altså, om det inte har framgått, att du har fel =)