Nekromanti officiella kontra övriga forum?

Troberg

Sinister eater
Hur kommer det sig att eon och DoD har kastat sig in på officiella forum medans DnD inte får vara med där. Platsar inte den "eliten" eller vad?
Tolka "officiella" som "sanktionerade av producenten" så blir det klarare.

gitarrpoet

Veteran
Tolka "officiella" som "sanktionerade av producenten" så blir det klarare.
du menar att dem vill att forumet ska basera sina rollspels diskussioner på några specifika rollspel? För första tanken var ju att det var dem mer populär rollspelen, men så slog det mig att DnD är nog minst lika populärt som Western. ^^
kan påståendet utvecklas lite?

walium

Ganska töntig, faktiskt
"du menar att dem vill att forumet ska basera sina rollspels diskussioner på några specifika rollspel?"

Inte nog med det utan forumen är helt avsedda för diskussioner kring deras rollspel. Vill du diskutera rollspel och rollspelande mer generellt så ska du alltså inte göra det på Eon-forumet till exempel.

"För första tanken var ju att det var dem mer populär rollspelen, men så slog det mig att DnD är nog minst lika populärt som Western."

Under indierollspelsforumsrubriken så finns en hel massa rollspelsforum för forumiternas egna små projekt så nej, storleken avgör inte alltid om man ska upprätta ett specifikt diskussionsforum eller ej.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
För första tanken var ju att det var dem mer populär rollspelen, men så slog det mig att DnD är nog minst lika populärt som Western. ^^
kan påståendet utvecklas lite?
Det har inget med popularitet att göra. Forumen är officiella för att spelens tillverkade har sagt "vi tycker att det här är ett fint forum där man ska diskutera vårt spel". Representanter från spelföretagen har också en viss närvaro på de officiella forumen.

/tobias

Eksem

Champion
De officiella forumen är de forum där spelens tillverkare själva har sagt: Hej, vi vill att det forum som ska vara vårt officiella forum för vårt spel ska finnas hos er, på rollspel.nu.
Dungeons and Dragons, som finns på D20-forumet, har redan ett annat, stort och internationellt officiellt forum som WotC själva håller i.

Sedan så är det väl så att vissa av de officiella forumen inte längre är de officiella forumen (Drakar och Demoner och Mutant, t.ex.), men de ligger kvar där av gammal vana, eller nåt.

Det har alltså inget alls med spelens kvalitet eller popularitet att göra.

Man Mountainman

Storsvagåret
Vad troberg menar är alltså att forumen har sanktionerats av rollspelens respektive producenter. Att Western ligger bland "Officiella forum" beror alltså på att Anders och Tove uppe på Rävspel har sagt att "det är okej att ni lägger ert Western-forum bland de officiella forumen", medan ingen på WoTC har sagt detsamma om D&D-forumet.

Ost

Warrior
De officiella forumen är de forum där spelens tillverkare själva har sagt: Hej, vi vill att det forum som ska vara vårt officiella forum för vårt spel ska finnas hos er, på rollspel.nu.
Det där kan väl ändå inte vara helt korrekt, åtminstone inte i fallet Riotminds - de har ju ett eget forum på sin sajt som torde vara mer "officiellt" än det på WRNU. Men är det helt korrekt så skulle jag vilja veta hur Riotminds tänker när de dissar sin egen sajts forum på det sättet...?

(Fast å andra sidan så minns jag att bandet Dream Theater en gång hade en officiell hemsida som var jättedålig, samtidigt som det fanns en inofficiell fansajt som var jättebra. En dag så beslöt sig bandet för att ge fansajten "officiell" status istället, och det har nog ingen behövt ångra. Svammel svammel.)

Rising

Vila i frid
Tew senn mean us paw aing

Först: Svara inte på det här inlägget förrän du vet vad mitt favvogodis är (jag kommer avslöja det någonstans i mitt inlägg).

Det där kan väl ändå inte vara helt korrekt, åtminstone inte i fallet Riotminds
Erm... Ett par rader under det du citerade (nästnästa mening, närmare bestämt) så fortsätter Eksem:

Sedan så är det väl så att vissa av de officiella forumen inte längre är de officiella forumen (Drakar och Demoner och Mutant, t.ex.), men de ligger kvar där av gammal vana, eller nåt.

Så bara genom att läsa färdigt hela inlägget istället för att trycka på svarsknappen så fort du hittat något du undrade över, så hade du kunnat besvara din egen fråga. För att du inte skall begå det misstaget i mitt inlägg också, så har jag avslöjat mitt älsklingsgodis någonstans i detta inlägg. Du får inte svara förrän du vet vad det är, så den här gången måste du läsa ordentligt. (en fin vana som du gärna får lägga dig till även fortsättningsvis, förresten)

Riotminds dissade alltså inte sitt eget forum. De hade nämligen inget eget forum när DoD-avdelningen på wrnu startades. Sedan skaffade de sitt eget forum, men DoD-avdelningen på det här forumet fick fortsätta vara kvar. Det är på sätt och vis fortfarande ett "officiellt" forum, eftersom det handlar om ett officiellt spel, till skillnad från avdelningarna "skräckrollspel" och "Science Fiction-rollspel". Det finns ju inget rollspel som officiellt heter "skräckrollspel", utan denna avdelning handlar om alla skräckrollspel, och även om skräckspellederi generellt. Ser du skillnaden mellan ett sådant generellt forum och de som här kallas officiella?

Mitt älsklingsgodis är djungelvrål.

/Rising

Rickard

Urverk speldesign
Re: Tew senn mean us paw aing

Jag gissar på att ditt favoritgodis är risifrutti..

Ok, du har en bra poäng i ditt inlägg så det tänker jag inte att ifrågasätta.. Tänkte bara vara lite besserwissrig och påpeka att DoD-forumet fanns långt innan DoD6 kom på tal.. Eller ja.. Långt och långt..? Gud, vad länge sedan Drakar och Demoner 6 kom.. Känns som bara 3 år sedan.. Uhm, var är den här "Fortsätt"-knappen nu igen? Där! *klicka*

/Han som undrar om verkligen Target Games stod bakom DoD-forumet från början

Ost

Warrior
Dryg så det förslår

Åh, en pedagog. How wonderfully patronizing. Det är alltid lika trevligt att bli klappad på huvudet som en "duktig idiot", och marginaliseras till en vilsen nybörjare i internet- och forumsammanhang, bara för att jag råkar ha relativt få inlägg på WRNU. Det hade räckt med en enkel, tillrättavisande rad för att jag på egen hand skulle se mitt eget misstag, och misstag kan alla göra ibland. Istället får jag en hop Risingblaj med en härligt nedlåtande attityd. Det finns förvisso ingen ursäkt till att jag missade textstycket du citerade, men det finns baske mig inget skäl att vara så satans dryg tillbaka. Inget sympatiskt skäl, åtminstone.

Ett tips till pedagogen: det är alltid lättare att "läsa ordentligt" om texten är enkel och kortfattad. Att försöka välta omkull den andra parten med en mängd ord kan istället vara kontraproduktivt. Men jag fick meddelandet, den här gången. Young-el-wrahl.

Rising

Vila i frid
Re: Dryg så det förslår

bara för att jag råkar ha relativt få inlägg på WRNU
Nä, det finns personer som är grönare än du som jag stendiggat från första början, och det finns de som varit här mycket längre än jag som jag låter likadan mot som mot dig. Ta och skratta bort det, bara, det är vad jag gör. Hey, ska vi säga så här, att nästa gång jag skriver något stenkorkat (du behöver förmodligen inte vänta länge) så får du en frichans att smäda mig som revansch, och det utan att moderatorerna får säga något om saken? (Länka bara till det här inlägget så kan de se att allt har gått fair and square till) :^)

Så länge du är rolig så får du vara hur elak som helst, jag är hårdhudad. Hi hi, välkommen till forumet, förresten. Hoppas du inte tog alltför illa vid dig. (Här tänkte jag dra något skämt om mjukost, men det lät dåligt redan i huvudet, så jag låter bli)

/Rising

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Un Dare Bahrt! …

Det var väl på tiden att Rismannen fick igen med samma mynt (eller – om man så vill – för gammal ost). :gremgrin:

Det sagt: Droppa det här nu. Och det gäller Rising också.

Ost

Warrior
Häst i sydväst [OT]

Hey, ska vi säga så här, att nästa gång jag skriver något stenkorkat (du behöver förmodligen inte vänta länge) så får du en frichans att smäda mig som revansch, och det utan att moderatorerna får säga något om saken?
Jag jobbar inte så, men tack för erbjudandet.

Så länge du är rolig så får du vara hur elak som helst, jag är hårdhudad.
Två kommentarer som spontant dök upp i mitt huvud:
1) Det finns inga oskyldiga skämt.
2) Bara för att det är OK med dig behöver det inte vara OK med mig.

Hi hi, välkommen till forumet, förresten. Hoppas du inte tog alltför illa vid dig.
Tack, men jag reggade mig redan 2001, och vill minnas att jag läste på det redan våren 2000. Har dock i princip bara lurkat då jag och forumsystemet här är inte bästa vänner, dessutom var det en minst sagt frustrerande upplevelse att försöka följa diskussionerna här under den tid när jag satt på ett 56K-modem och en gammal 200 MHz-dator. Så jag lät bli.

Jag tar sällan illa vid mig personligen av kritik eller angrepp. Det har hänt förr när jag varit i psykisk obalans, men nuförtiden mår jag bra. Däremot blir jag nästan alltid illa berörd av att läsa inlägg med ovänlig/dryg ton, oavsett åt vilket håll de riktas. För det är så rackarns onödigt.

(Jag var väl snäll nu, Dante?)

PAX

Jordisk Äventyrare
Re: Tew senn mean us paw aing

Fan Rising! Jag tror jag ska skriva ett rollspel som heter Skräckrollspel och då har jag plötsligt ett officiellt forum... He He He.

Djungelvrål är gott. Speciellt om man blandar upp det med lite Zoo. Funkar alltid när man reser utanför Europas gränser.