Det här inlägget handlar om det här inlägget som jag skrev nyss. Sammanfattningsvis handlar det om ett regelsystem där man markerar de färdigheter man använder med kryss och sedan inte får använda dem igen så länge de är kryssade. Tanken är att skapa variation eftersom alltför många spelare använder alltför få av sin rollpersons färdigheter. Det här har inget med realism att göra utan med dramatik. Hur kul vore en Indiana Jones-film om Indiana Jones löste alla situationer i hela filmen med sin piska.
Som spelare finns det risk att man upplever detta som frustrerande. Man kan lätt hamna i en situation där man borde kunna använda en viss färdighet och hindras av reglerna, trots att det inte finns något vettig anledning i själva spelvärlden för att amn inte skulle kunna använda färdigheten.
Skulle DU som spelare tycka att det var acceptabelt att offra den realismen till förmån för variation?
/tobias
Som spelare finns det risk att man upplever detta som frustrerande. Man kan lätt hamna i en situation där man borde kunna använda en viss färdighet och hindras av reglerna, trots att det inte finns något vettig anledning i själva spelvärlden för att amn inte skulle kunna använda färdigheten.
Skulle DU som spelare tycka att det var acceptabelt att offra den realismen till förmån för variation?
/tobias