Nekromanti OGL för BRP, finns det någon sådan?

IcarusDream

Anti-populist
Som titeln säger.. finns det någon OGL eller motsvarande för BRP?

Jag hjälper Amanda (MandaWall) att göra ett regelsystem som vi funderar på att släppa på en enkel POD.. men jag har inte hittat nån OGL man kan använda så man slipper strul.

Halp!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Vad jag vet finns det ingen OGL eller motsvarande. Det fina med det hela är dock att så länge ni inte snor regeltext (ord för ord) eller några av Chaosiums trademarks (typ Call of Cthulhu) så bör ni vara helt strul-lösa eftersom man inte kan patentera eller copyrighta ett regelsystem...

IcarusDream

Anti-populist
krank;n190809 said:
Vad jag vet finns det ingen OGL eller motsvarande. Det fina med det hela är dock att så länge ni inte snor regeltext (ord för ord) eller några av Chaosiums trademarks (typ Call of Cthulhu) så bör ni vara helt strul-lösa eftersom man inte kan patentera eller copyrighta ett regelsystem...

Ah.. bra. Tack

Staffan

Myrmidon
Om det bara är själva licensen ni är ute efter så är OGL "allmängiltig", och finns på http://www.wizards.com/d20/files/OGLv1.0a.rtf . Det behövs alltså inte en annan licens för ett BRP-baserat spel än för ett d20-baserat spel - det finns en hel del icke-d20-spel som är släppta under OGL. Uppdatera bara sektion 15 i licensen med dels ert eget verk och dels med sektion 15 från alla verk ni kopierar från.

Om ni är ute efter en BRP-version som är släppt under OGL så tror jag Legend (aka Mongoose Runequest II minus runbaserat jox) är det mest lättillgängliga. Den kostar dessutom endast en dollar normalt sett - men just nu har DTRPG rea på en massa saker, så då är det i stället 75 cent.