Nekromanti OGL

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Oki, om vi skulle leka att jag satt och kluddade ihop en old-schoolregelhög, en blandning mellan Sword & Wizardry, odd och annat smått och gott, vad är det som avgör om jag måste klistra in den där otroligt tråkiga sidan med den där licensen.
Allt blir såklart på svenska.

Vet inget alls om OGL

Oldtimer

Slava Ukraini!
Det där är lite lattjo.

Om du har använt regler från något annat verk (klart att man alltid har, egentligen) när du har skapat ditt eget, så kan du (om det du har använt ur det andra verket är OGC, dvs tillåtet att använda enligt OGL) välja att själv köra på OGL (och lägga in den tråkiga sidan med licensen). Då är du 100% säker.

Du kan också välja att gå på det faktum att spelregler i princip inte omfattas av upphovsrätt, men där är man lite i en gråzon. Man menar alltså att den bakomliggande mekaniken är en form av matematik som inte kan ha upphovsrätt. Däremot kan man hävda att presentationen och sättet att förklara mekaniken är unik och därmed omfattas av upphovsrätt. Kör du så här, behöver du alltså inte OGL, men du är i en gråzon där det inte finns några 100%.

Det tredje alternativet är ju att få en explicit tillåtelse från upphovsmannen av det verk du utgått i från. Men om det är utgivet med stöd av OGL, kan upphovsmannen inte skapa en annan licens gentmot dig.

Visst är det kul?

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Ah tack för ett supersvar, då vet jag.
Blir nog att klippa in tråktexten, om man inte tar och tänker att man kan komma undan i lilla Sverige, vem har koll?

:gremsmile:

Oldtimer

Slava Ukraini!
Glöm inte att lägga till dig själv längst ner i section 15. Och att berätta vad i ditt verk som är OGC (dvs vad du tillåter att andra använder utifrån din OGL). Den enkla utvägen, som jag kör, är ett stycke högst upp på licenssidan som förklarar all text vara OGC.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Ja blir det aktuellt så kommer jag nog ta hjälp med det där så det blir rätt, och då vet jag vart jag ska vända mig :gremsmile:

Arfert

Facit
Skit i licensen, regelmekanik finns det ingen copyright på. :gremsmile:
Skriver man reglerna med helt egna ord så är du vit, inte grå!

Oldtimer

Slava Ukraini!
Arfert said:
Skit i licensen, regelmekanik finns det ingen copyright på. :gremsmile:
Skriver man reglerna med helt egna ord så är du vit, inte grå!
Du har i princip rätt, men så fort man inte har en licens utan stödjer sig på lagtolkningar, är det just tolkningar. Och det kan vara svårt att veta om man hamnar på 90% eller 99%.