Ah, en förflyttningstråd! Passande i och med att jag just nu sitter med förflyttningsregler i Lorder och Lodisar. Kanske kan jag kapa tråden lite och få hjälp att komma vidare samtidigt som det kanske hjälper någon annan med mina tankar om förflyttning. Jag vet inte vart det här kommer att sluta men jag behöver kladda av mig lite.
Förflyttning är ju egentligen ett aber. Det är tråkigt med förflyttning och i mina ögon skall det vara jävligt quick sharp and cheezy. Det skall vara möjligt att dra ur röven om rollpersonen kan förflytta sig till position A och utföra en handling eller inte och sen skall det rulla vidare bara. Grundtanken i Lorder och Lodisar är att användas sig av någon form av förflyttningspöl och zoner. Det skall gå att hantera reglerna ur röven och med hjälp av sladdriga skisser på ett dasspapper eller liknande.
Först måste vi då få fram ett värde i förflyttning. I LoL tänker jag mig att det är bra att ha Hålligång och Sprallighet för att kunna förflytta sig snabbt och sedan så skall Kroppsbyggnad vara avgörande. En stereotypiskt byggd lodis förflyttar sig optimalt i jämförelse med en lodis som är överjävla enormt fet, eller utmärglad och svag.
Förflyttningspölen jag ser framför mig är alltså ett fast värde baserat på Kroppsbyggnad + Hålligång+Sprallighet/2. Det ger oss nått...?
I en situation där förflyttning är av vikt skall vi kunna applicera förflyttningsreglerna om vi så vill eller ha dem med i bakhuvudet för att kunna svara på frågan: "jag rör mig genom pöbelhopen fram mot bardisken och snor åt mig en slatt mjöd, är det möjligt?"
Spelledarens uppgift är att skissa upp området. En slaskig bodega, en smutt bakgata, ett torg eller annan random plats. När det väl är gjort dras ett X eller + över skissen och delar upp området i 4 lika stora zoner.
Lodisen står placerad i en startzon. Inom den zonen kostar det x-antal förflyttningspoäng att förflytta sig. Sedan kan lodisen förflytta sig till vilken annan zon som helst till en kostnad.
Tanken med zonen är att i zonerna finns det olika saker. På en slaskig bodega kan vi ju ha en bardisk, en trappa upp till en övervåning, en massa bord och stolar, ett långbord med stolar, en eldstad, diverse pöbel och så vidare. Alla dessa hinder kostar mer att förflytta sig över/under/igenom. Därav måste vi koppla in någon form av regel för detta.
Jag har för mig att Dante skrivit ihop någon zon-regel där det fanns lite olika saker att tänka på och något sådant ser jag framför mig. Exempelvis:
* Belamrat område (pöbel, bråte, avföring, tunnor och skit) kostar +2 förflyttningspoäng (eller nått)
* Trångt utrymme (mellan stolsben, genom kattlucka) Kroppsbyggnad måste vara Utmärglad eller Undernärd annars omöjligt
* Farligt område (leråker, en trappa med spyor som man kan halka i, upp på en bardisk eller ett bord, urinbefläckad rännsten) +2 förflyttningspoäng (eller nått)
* Normalt område (öppen plats och så vidare)
Utöver de olika prylarna som finns i en zon så måste även regeln täcka in om en lodis kryper eller ålar sig fram. Det måste påverka förflyttningen.
Så vad har vi nu. Jo, vi har en skiss av en slaskig bodega som sedan är uppdelad i 4 zoner med hjälp av ett X. Vår lodis är placerad i en startzon och kan nu förflytta sig lite varstans baserat på sin förflyttning.
I mitt huvud så ser jag Hålligång+Sprallighet/2 = min 0 max 4 + ett fast värde baserat på Kroppsbyggnad = min 2 max 10. Tar vi en utmärglad vs. enormt fet lodis som både är skapligt degenererade kan det se ut så här:
Utmärglad lodis: 7
Enrom lodis: 4
Att röra sig inom grundzonen kostar 1 förflyttningspoäng. Är den belamrad med diverse pöbel och bord lägg +2 i förflyttningskostnad och vill lodisen ställa sig på ett bord inom samma zon +2 i förflyttningskostnad för en farlig manöver. Så 1+2+2= 5. Hur som så kostar det 5 förflyttningspoäng att göra den manövern för våra lodisar. Det betyder att den enorma lodisen är helt utpumpad av ansträngningen att förflytta sig inom zonen så han orkar inte klättra upp på bordet (Kanske måste han hamstra poäng en runda?). Den utmärglade lodisen har 2 förflyttningspoäng kvar och dessa borde han kunna offra för att göra en cool manöver av något slag.
Att flytta sig från en zon till en annan kostar 1 poäng. Värt att tänka på är att om din startzon är belamrad kostar det 3 och kommer du in i en belamrad zon kostar det ytterligare 3 poäng så en fet lodis kommer alltid att ha det lite svettigt att utföra extra handlingar om man jämför med en undernärd lodis. En super optad lodis har väl runt en 12 förflyttningspoäng och det kommer ge en massa fördelar så jag vet inte riktigt hur jag skall vikta detta så att det inte blir allt för stor skillnad. Kanske måste jag sätta förflyttningspoängen på annat vis eller ta mer betalt för olika manövers inom zonerna?
Utgår jag från L och förflyttar mig mot bardisken kostar det 3 poäng att röra sig bland pöbel, bord och annat sladder, vidare in i zon 4 där det är en öppen yta vilket kostar 1 att manövrera och sedan upp på den farliga höjden (bardisken) som kostar 2 och slutligen ner på en öppen yta 1. Total kostnad 7 förflyttningspoäng.
Skall jag ta mig upp på den lilla balkongen rör jag mig genom det belamrade området 3 + en öppen yta 1 + en farlig trapp + 2 och ut på en ny öppen yta +1 = 7 förflyttningspoäng.
Den feta lodisen kan ta sig in i zon 2 och 4 om han så vill men sen är han utpumpad. Han skulle kunna ta sig runt bardisken till samma position som den utmärglade lodisen (förflyttning inom startzon 1 som är belamrad = 3 + förflyttning inom zon4 som är öppen 1 = 4) men då kan jag tänka mig att spelledaren sätter dit en trång passage in bakom disken vilket gör det omöjligt för fetknoppen.
Skall man lira det hela utan en slaskig skiss så får spelledaren lov att beskriva ytan och dela in det i zoner efter behag. Det skall lämpligt gå att avgöra om lodisen kan förflytta sig och sedan ha några förflyttningspoäng kvar att göra nått extra för. En bra mått stock är väl att kolla om det är svårt att ta sig fram och om lodisen vill utföra en typ av handling så som att klättra upp på ett bord för då skall man lätt kunna räkna ut att det kostar runt 4-6 förflyttningspoäng. Kanske skall det vara så att alla handlingar kostar extra förflyttningspoäng för det blir nog lättare att hantera i huvudet. Alltså, krävs det ett hoppa/klättra/krypa eller liknande så kostar det 2 poäng. De poäng som blir kvar måste ha någon form av betydelse.
Givet så skall det finnas skillz som bättrar möjligheten att förflytta sig och sedan finns det ju en jävla massa lyten som gör det svårare att förflytta sig så det är jävligt många bitar som skall falla på plats för att få det så att förflyttningen blir en bra beef och inte en massa onödigt krångel.