Har testat ovanstående system nu vid två tillfällen, men är inte nöjd, så nu tänkte jag lägga fram ytterligare en variant. Skriv gärna en rad om ni tycker det är intressant eller skitlöjligt. Jag vill gärna ha ett system som gör Hållbarheten hos föremål till en viktig faktor i spelet, men jag vill samtidigt att det ska flyta på någorlunda smidigt och samtidigt kännas verkligt eller balanserat.
- ?Alla föremål har ett värde för Hållbarhet, oftast mellan 25-55 för vapen och sköldar.
- Tiotalssiffran för Hållbarheten hos ett föremål avgör dess Tålighet (tiotalssiffrorna för olika värden används redan återkommande i Halean).
- När ett föremål tar skada delar man skadan med dess Tålighet. Kvoten dras bort från dess Hållbarhet.? Är kvoten lägre än Tåligheten hos föremålet görs ingen skada. Man avrundar alltid ner till närmsta heltal.
- När Hållbarheten sjunker följer tåligheten med.
Utöver detta riskerar man också att skada sitt eget vapen när fienden lyckas med en parering eller blockering. Är inte helt säker på hur jag ska lägga upp dessa regler än, men det jag tänker mig hittills är att tiotalssiffran för skadan som görs vid en attack sker även på ens egna vapen.
?Det låter troligtvis som att vapnen i Halean bara kommer hålla i ett par strider, men tanken är att färdigheten Hantverk gör att man automatiskt återfår en del BV efter en strid (beroende på hur bra man är), samt att man kan fixa till de flesta skråmorna utan en smedja.
Exempel: En dolk med 25 i Hållbarhet tar emot en attack som gör 12 skada. Man beräknar 12/2=6, och sänker således dolkens Hållbarhet med 6, till 19. Nästa gång dolken tar skada delar man skadan med 1, och den kommer troligtvis inte hålla länge till.
?Ett Långsvärd med 45 i Hållbarhet som tar emot en likadan attack som gör 12 skada kommer alltså bara få sin Hållbarhet minskad med 3.
Det blir alltså lättare och lättare att skada ett föremål ju mer man hugger på det, och man kan troligtvis ha sönder det mesta bara man får tillräckligt mycket tid. Tanken är att detta system ska gälla som grund oavsett vad det är för föremål man vill ha sönder, oavsett om det är en dörr eller en kruka.