Nekromanti Oj! Nu kommer det mycket häftigt från Wizards

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag vet inte, men har WotC en spion i min hjärna som jobbar för att uppfylla mina våtaste nörddrömmar? Previews for october and beyond bjussar ju på hur coola grejor som helst. En ny fantastic location (synd bara att det var så många rares som man skulle ha), ett spell-compendium, nya minis, ett nytt "non-collectible" kortspel som hjältarna i D&D själva spelar :gremsmile:, heroes of horror och massor mer. Aldrig har jag läckt så mycket snålvatten över Wizards prylar som nu!

Edit: Fy fan vad häftigt kortspelet verkar! Kolla bara in det här; "In addition to being a fun and challenging card game in its own right (which will be a great way to pass time while waiting for all your players to show up for your regular D&D game), Three Dragon Ante has a set of rules for incorporating the game into your D&D game -- where the skills of your characters can affect how the game is played out. If your character's got five or more ranks in any of a number of relevant skills (such as Bluff, Concentration, Intimidate, and Profession (gambler)), you can gain special abilities that allow you to affect the way the game is played out. (For example, if you have a character that's using the ability granted by having 5+ ranks in Sleight of Hand, you get to snag an extra gold coin from the stakes whenever the card you play allows you to "steal" gold from the stakes in the center of the table.)"

Hur coolt är inte det?

Edit igen: förresten, jag tycker verkligen att stadardformatet för D&D är helt fel att använda för Spell Compendium, den borde verkligen tryckas i samma format som D&D for Dummies. Jag vet inte varför, jag bara tycker det rent instinktivt.

- Vulf

Rising

Vila i frid
Det är en bra idé med ett ingame-kortspel, men... Ja, jag ska inte säga något. Jag vill gärna prova det, iaf. Tror att det kan bli rätt kul att opta en gubbe för att bli så bra som korthaj som möjligt, också. Dock, efter att ha sett på alla How to Play-videor från wizards startsida så undrar jag lite över hur det står med fantasifullheten på deras kortspelsavdelning. Xiaolin Showdown är den senaste i raden (som äntligen funkar att titta på), men det verkade vara samma sorts Magicliknande spel som Hecatomb/Duel Masters fast i ny pyjamas.

Fast okej, nu när jag läste om det där drakkortspelet så blev jag rätt sugen på att göra mitt eget ingamerollspelskortspel - det bästa någonsin.

Storuggla

Champion
"Hur coolt är inte det?"

Öh... inte nämnvärt. Jag kanske är fel målgrupp, men jag har svårt att jaga upp mig över de där nyheterna. Den enda gången jag sett kortspel skötas snyggt i ett rollspel var i Unknown Armies kampanj To Go, och det var poker. Så jag hoppas inte att WotC kommer casha in på pokertrenden precis :gremfrown:

Storuggla, motvikt

Vitulv

Kolla in artikeln jag länkade till, reglerna beskrivs där och jag tycker inte att spelet verkar vara en magic-klon. Sedan är det ju inte enbart ett in-game-kortspel, utan likväl ett spel i sig självt.

Nåja, jag tycker att det verkar grymt skoj i varje fall. Och fint var det också.

- Vulf

Rising

Vila i frid
Jag läste om reglerna. Eller tja, det lilla jag såg iaf var ett spel där man spelade i stick (såsom Hjärter) där ens kortförmåga aktiverades om det hade högre värde än föregående kort, varpå jag gissar att de coolare förmågorna har låga värden och vice versa, så att man kan lira offensivt (spara på de låga korten och hoppas att man får använda dem) eller defensivt (spela dem när man ligger sist i sticket så att ingen kan lägga ett farligt lågt kort efter en).

Men det var något med tre drakar i en och samma färg och så som jag inte fattade, om det gällde för samtliga spelare i sticket (så att man inte vill lägga den andra draken i en och samma färg om det finns en risk att en tredje spelare kan avsluta trissen) eller om det gäller för en enskild spelare.

Jag är dålig på spel där man spelar med stick, men har försökt göra ett gäng själv med individuella kortförmågor utan att riktigt få till det. Så, visst, jag fattar att det här spelet inte har något med magic att göra, jag bara tvivlar på att några som fortfarande harvar på magicmekanismen i sina övriga spel ska kunna göra något som jag har misslyckats med.

För jag är ju bäst.

Vitulv

"För jag är ju bäst."

Du är ett dumhuvud :gremtongue:

Jag tror att det kan bli skitskojjigt, men det är ju iofs för att jag är en Fanbwoi.

- Vulf

Torbjörn

Swordsman
Man ska väl inte vara negativ när det kommer massor av nya prylar till ens favoritspel. Men som vanligt när det gäller WotC så är det expansionsmoduler med nya feats, spells, prestige classes mm. Jag längtar till den dag då man kan läsa om att nästa maffiga ÄVENTYRS-modul är på väg, en sisådär 100-150 sidor rafflande äventyr.

Missförstå mig nu inte, jag är glad att det hela tiden strömmar ut produkter till D&D, men skulle önska andra typer av produkter. Jag sitter nämligen i dilemmat att jag vill spela mycket men har ingen tid att skriva omfattande och välgjorda äventyr själv.

Såg förresten en "fantastic location" (en drow location) på sci-fi bokhandeln i Göteborg. Denna kostade mer och var tunnare än t.ex. Sons of Gruumsh och adventure path-äventyren. Alltså mindre äventyr för pengarna, men de är väl förstås tänkta att användas ihop med figurer, eller?

Torbjörn - som trots allt är nöjd.

Basenanji

Postd20modernist
Sovsäck utanför SF-bokhandeln?

Nja, det kanske är att överdriva, men tanken på att äga
(...my prrrrrecioussss...) Heroes of Horror får mig att bli tunnelseende.

Sedan vet jag att d&d-skräck kanske inte är den ultimata skräck-rollspelskombon men jag älskar D&D. Och skräck.

Vill ha vill ha vill ha.

Kan inte någon i coola stockholmstrion Vulf/Seter/Dante göra en liten utläggning om vad ni tror blir extra bra med "Heroes of Horror" och hur ni skulle vilja använda ett sådant komplement i erat spelande/äventyrsförfattande etc?

De tre vännerna och Rising=den nya kortspelsgruppen i sthlm? :gremsmirk:
Äsch, kortspel är nog inget för mig. Hoppas ni får kul dock!
/Basse

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Heroes of Horror rockar ...

... för att det blir en verktygslåda som diskuterar hur man gör för att på till skräck i D&D, istället för att bara vara en kampanjvärld, där man säger "titta, nu är det skräck!", något som jag tyckte att Ravenloft led en del av. Visst fanns det tips och sånt där också, men det drunknade i alla olika realms och superskräckskurkar och sånt. Det här verkar vara mer åt det hållet att man snackar om hur skräck kan fungera i D&D, och så får DM en chans att använda det på det sätt som passar bäst.

Vad kommer jag att göra med boken?

Läsa den och infoga de bästa grejerna i min WFRP-kampanj "With friends like these, who needs enemies?"*

/M

* Döpt så efter att ha studerat rollpersonernas beteende. Jag behöver nästan inte slänga in några fiender, spelarna fixar allt så bra själva med sina ... påhitt. :gremlaugh:

Storuggla

Champion
Re: Heroes of Horror rockar ... [ANT]

"Döpt så efter att ha studerat rollpersonernas beteende. Jag behöver nästan inte slänga in några fiender, spelarna fixar allt så bra själva med sina ... påhitt."

Oi!

Storuggla, great spoon power

Torbjörn

Swordsman
Re: Heroes of Horror rockar ...

Nu får jag väl ändra min tidigare lite negativa inställning för faktiskt: Heroes of Horror kan vara något riktigt bra! Det är ju aldrig fel att skrämma sina spelare lite och detta verkar fungera bäst när de inte är förberedda på det, alltså när man smyger in lite skräck-element i en vanlig kampanj. Skräcken väntar där man minst anar det - även i Forgotten Realms! Kan bli ett köp.

Hoppas dock fortfarande att inte 50% av boken utgörs av feats, spells, prestige classes osv, utan på konkreta tips på stämningshöjande knep. Ett äventyr blir ju inte skräck bara för att någon kan en ny feat eller spell. Ibland får man känslan att man fyller böckerna med dådana här saker för att få upp sidantalet lite.

Torbjörn.