Nekromanti Ojdå igen!

Draokdodir

Veteran
Norra trudvang, i en liten by kallad Forslunda.
Är det någon som kan förklara för mig om vad en Kampanj är för något. Är det kanske typ att man börjar med ett äventyr som sedan leder till ett annat som i sin följd leder till ett annat det också och så vidare. ELLER? :gremconfused:
Om det är så som jag sagt så kanske ni skulle kunna berätta lite mer ingående iallafall? :gremsmile:.

Trystvidje

Veteran
Är det kanske typ att man börjar med ett äventyr som sedan leder till ett annat som i sin följd leder till ett annat det också och så vidare. ELLER?
Ja, precis. Det är ett antal äventyr som har någon anknytning till varandra. De behöver nödvändigtvis inte höra ihop så de går som en rak tråd, och bara följer på varandra, men de har alla något som håller dem samman på något sätt.
Tex, samma personer [kumpaner, fiender, uppdragsgivare], samma plats [ett ihållande frihetskrig, rike med problem, ögrupp med underliga händelser], konsekvenser av tidigare äventyr [avsättandet av kung Balthasar ledde till den grymma Babar fick makten, att RP hjälpte personen persson försatte dem i dålig blick hos mäktige magnus] und zu weiter...
En kampanj kan lika gärna bli "ett träd" som "en tråd", om du förstår. Det kan lätt grena sig, om man bara ger det tillfälle. Ett äventyr kan oväntat ge upphov till ett följeäventyr som blir lämpligt att spela efter den tänkta kampanjen är över, när dina spelare tror att allt är slut. Men oj, så fel de hade...

LoTR är ett bra exempel på en kampanj, och en som följer rätt på varandra också, den tar aldrig någon riktigt "paus", vad jag har för mig.

Hoppas det var svar nog på din´fråga.