wallahad said:
Nu minns jag inte reglerna kring counter spell´s men det glöms OFTA bort att det går att göra.
I korthet: d20 counterspelling suger.
Det går rent tekniskt att göra, men är sällan eller aldrig ett bra val:
1) du blir reaktiv, inte aktiv. Det är mycket bättre att på din tur släppa iväg din spell än att hålla på den för att negera motståndarens.
2) du ger bort initiativet - du måste per definition ha hunnit göra dig "ready" för att kunna counterspella.
3) ditt försök slutar troligen i pannkaka som sorcerer - du måste kunna kasta just den spell du vill counterspella. Något som är närmast osannolikt om du inte är wizard eller cleric.
4) du kan trots alla dessa förberedelser ändå misslyckas med ditt Spellcraft slag
5) det är en förlorande strategi att nöja sig med att negera en motståndare; särskilt som du per definition inte kan counterspella en fiende på högre level (eftersom du inte kan kasta spells på hans level) på något meningsfullt sätt (visst kan du counterspella vad han betraktar som låglevelspells men hur lamt är det?)
6) om fienden väljer att inte kasta en spell har du kastat bort din runda på att stå och se fånig ut. Det finns gott om D&D varelser som inte behöver skämmas om de väljer andra handlingar än spellcasting
7) counterspelling fungerar (såvitt jag förstår, är lite osäker) inte på SLAs. Dvs monsterförmågor som liknar spells, men inte räknas som spellcasting.
Se
http://www.d20srd.org/srd/magicOverview/castingSpells.htm#counterspells
Som kontrast målar jag upp en fiktiv regeluppsättning där counterspelling verkligen skulle kunna vara användbart:
* Du behöver inte i förväg bestämma dig om du ska counterspella. Istället slår du ditt identifieringsslag (du får bara ett per runda utan särskilda feats) när en fiendetrollkarl agerar, och offrar då din nästa handling på att counterspella (om du fortfarande vill det).
* Du behöver inte använda exakt samma spell. Alla spells fungerar som dispel magic, med ytterligare -2 på slaget för varje skillnad i level.
När jag spelade Sorcerer var jag intresserad av counterspellning men gav snabbt upp. Däremot skaffade jag mig featsen för att använda för Forgotten Realms prestigeklassen som sög åt mig magi kastad mot mig (namnet undslipper mig), och det blev riktigt bra (när väl jag levlat tillräckligt).