Nekromanti Okej, det är officiellt: jag skriver alver

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hej!

Kolla senaste nyheten från studion hos Riotminds.

http://www.riotminds.com/dod.asp

Jag ska alltså fortsätta utveckla den idé kring alver som Theo, Magnus och jag lade fast i Jorges. Det kommer att bli intressant och svårt, eftersom vi inte vill ha en massa skogsninjor eller tolkienrippar, utan alver med Trudvangs-känsla, hur nu vi ska få ihop det hela.

Alltnog jag kommer att återkomma, men kastar till att börja med ut en fråga:

Vill ni att hemligheten bakom alvernas uppkomst avslöjas rakt upp och ner i boken?

Eller vill ni hellre ha spekulationer och olika idéer som ni kan använda som ni vill?

M.

Rising

Vila i frid
Det stör mig inget om du avslöjar det.

Först: läckert. Den ser jag fram emot.

Vill ni att hemligheten bakom alvernas uppkomst avslöjas rakt upp och ner i boken?
Instinktivt vill jag svara "nej", men sedan kom jag på att det är rätt svårt att bygga något äventyr kring alvernas uppkomst iaf, så det tjänar inte riktigt något till att hålla den händelsen hemlig på så vis att spelledaren ska kunna hitta på sin egen version.

Så... om du har en bra idé till deras uppkomst; skriv den och låt det helt enkelt vara så.

Om du har flera bra idéer som dessutom kan leda till att olika "stammar" av alver kan ha olika åsikter om sin egen roll i världen, och att dessa olikheter sedan kan ligga till grund för många bra äventyr; då föredrar jag att du håller sanningen hemligt istället och bara skriver om de olika teorier som de olika "stammar" av alverna har.

Så kör på din konstnärliga instinkt, det brukar ändå bli bäst i slutledet. För mig är iaf inte alvernas uppkomst något heligt som skulle förstöras om du plötsligt skrev precis hur det hela egentligen har gått till. Verkligen inte.

Organ

Out of time, out of mind
>Vill ni att hemligheten bakom alvernas uppkomst avslöjas rakt upp och ner i boken? Eller vill ni hellre ha spekulationer och olika idéer som ni kan använda som ni vill?

Jag skulle föredra att ha alla hemlisar presenterade i svart på vitt.

/Anders

Krille

Super Moderator
I likhet med övriga så stör det mig inte nämnvärt om hemligheten avslöjas. Däremot vill jag mer än gärna ha spekulationer också. Även om man kanske inte kan bygga äventyr kring det faktiska ursprunget så är spekulationerna underbara som stämningsskapare och som äventyrsfrön.

Så det spelar inte så stor roll huruvida du avslöjar hemligheten eller inte, men däremot vill jag helst att spekulationerna är med. Helst flera olika som är ömsesidigt motsägelsefulla.

Mattis

Swordsman
Yaaay!

Häftigt! Alverna är mitt favoritkapitel i Jorges, men det kan även ha att göra med den grymma bilden.

Som svar på din fråga; nej, det vill jag helst inte. Spekulationer går bra, men du behöver verkligen inte skriva alvernas uppkomst. Jag diggade när det stod att de typ seglat ned från himlen i små båtar.

Dimfrost

Special Circumstances
Nice, äntligen en modul som kommer att bli välskriven, då. :gremgrin:

Angående hemligheten: om det är en bra förklaring till uppkomsten vill jag gärna se att den förklaras, annars kan det vara bättre med enbart spekulationer. :gremsmile: Men jag håller med Krille: spekulationer och myter är alltid viktigt också.

I övrigt ser jag gärna mer av lärda alver, och vandrande alver. Men vad som helst som bygger på alvavsnittet i Jorges blir säkert bra.

/Dimfrost

Storuggla

Champion
"Vill ni att hemligheten bakom alvernas uppkomst avslöjas rakt upp och ner i boken?"

Det beror på, vet alverna om sanningen? För om de inte själva vet utan bara har några luddiga myter så ska spelarna och/eller spelledaren inte heller veta tycker jag, eftersom det annars blir... sunk. Helst ingen sanning, mer spekulering och pokulering.

Är jag förresten den ende som inte ser Truvangalver som skogsninjor eller Tolkienrippar utan snarare som ett gäng snusmumrikar? Som kommer och går som de vill, inte bryr sig om materiella ting så värst mycket och spelar instrument vid forsen? :gremsmile:

Storuggla, Corona?

Foggmock

Myrmidon
w00t!

Jag antar att du inte behöver korrläsare... :gremgrin: :gremwink:

Riotminds i all ära, men deras idéer förtjänar ett bättre öde än de moduler som kommit ut hittils.

Foggmock - korrläsare och tillfrågad skribent för Vastermark

Zire

Swashbuckler
Jag vill ha spekulationer och olika ideer som jag kan använda hur jag vill.
Iom det så kan man förutom att det går att anamma den ide som tilltalar en mest, också variera olika gånger, så att spelarna inte känner att "jahaja.. nu vet jag jag den stora hemligheten" om man avslöjar det för dem någon gång. Slutligen så har det ju fördelen att även om en spelare (som spelledare) läser boken, så vet denne faktiskt inte hur det är.

Men ska du skriva en bok som bara innehåller alver? Finns det inte en risk att den kan bli lite tunn isf? Jag tycker att de alver som är beskrivna i Jorges är de mest stämningsfulla alver jag någonsin har läst. Men om de kommer att beskrivas på en sisådär 80-90 sidor så upplever jag en uppenbar risk att de inte kommer att vara lika mystiska och gåtfulla längre.
Skulle det inte gå att slänga in lite halvlängdsfolk också, jag ser det som knappast troligt att det går att fylla en modul med info om dem också.

- Zire, lite rädd.. har enorma förväntningar

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Det blir mer om annat

Det blir inte bara alver, utan även alvernas fiender, speciella hot och monster som kämpar mot alverna, och en del kopplingar till andra folkslag. Och alviska samhällen, och troligen olika sammanslutningar inom alvernas samhällen. Plus en del av en speciell magi alverna använder sig av.

Förhoppningsvis ska det bli intressant utan att bli för mycket svammel!

Magnus :gremlaugh:

Fire_Flame

Veteran
Enligt min åsikt blir det bättre om du skriver lite mystiska grejer om alvernas uppkomst och sen får Spelledararna bygga vidare på det...

Lambi

Swordsman
Re: Alver, alfer, vättar, boffertomtar & tygtroll

Jag slänger min röst (som om jag skulle ha någon officiell röst... hohoho) på att det inte ska vara helt klart.

De kanske inte behöver komma från precis samma ställe/händelse/<ngt> om det är olika alver (á la gamla hederliga skogsalv, gråalv etc) utan från olika ställen, men med gemensamt syfte.

Har dom ens ett syfte i Trudvang? Är dom kanske en biprodukt av något? (Tänk vad Tolkien skulle ha gett mig smisk för den sista frågeställningen där :gremgrin:)

Johan K

Gammal & dryg

Eller vill ni hellre ha spekulationer och olika idéer som ni kan använda som ni vill?
Oohh, trevligt med en alvmodul !! det kan bli spännande..

Är dok ruggit klyven till att avslöja allt kansek... Känns som du kan berätta mycket, en dock lämna en del obesvarat.. Så man kan fantisera lite själv åxå !!

/ Johan , nyss hemkommmen från danmark

walium

Ganska töntig, faktiskt
Hur ska du nu hinna med att skriva om Mexico? :gremooo:

Jag vet inte om det går att få till någon nyskapande alvbakgrund utan att den samtidigt blir väldigt märklig. Men du får gärna försöka om du tror att du klarar det. Men helst inga absoluta sanningar som varenda alv bär med sig.

Kommer alverna att behålla den finska touch som man kan ana i modulerna? Det hade nämligen varit grymt häftigt.

Och sist men inte minst så ställer jag likt Fogge gärna upp som korrläsare om det skulle finnas något behov av detta.

Vaun Vuriche

Warrior
Trudvang handlar för mig mycket om mystik och mörka skogar, i den andan känns det mest naturligt om det snarare än att avslöjas rent ut, istället presenteras olika skaparberättelser och liknande alá förslaget nedan från Rising.

Annars är det bara att önska lycka till, det är enligt mig en sagolikt hög standard på det som släppts från Riotminds sedan den första grundboken (som jag inte gillar), höga krav att leva upp till med andra ord! Men av vad som kan utläsas av dina kommentarer nedan, angående vad som kommer att inkluderas i boken, låter det ju riktigt lovande.

Staffan

Myrmidon

Nu tillhör jag inte direkt målgruppen, eftersom jag inte spelar DoD6, men det behöver inte hindra mig från att uttala mig.

Spekulationer, myter, och sånt ska vara med. Om Riotminds någonsin hade tänkt avslöja exakt vad alvernas hemlighet är, eller tänkt bygga äventyr/kampanjer/såsböcker på det, så bör sanningen också finnas med. Om ni aldrig tänkt göra något med sanningen så kan ni gärna lämna det öppet.

Näcken

Veteran
dela upp det kanske

För det första vill jag säga att jag är imponerad av D0D6, iaf efter att ha haft det i en dryg vecka. Det bästa av allt är stämningen som ni skapat.
Och det viktiga är då om ni/ när ni skriver alver att ni bibehåller den stämningen.
På vilket sätt och hur mycket av "hemligheter" ni skall skriva oss på näsan och hur mycket ni ska antyda beror, tycker jag, ganska mycket på vad det handlar om, bara stämningen ligger kvar i fokus.

Ett alternativ om man vill göra lite av båda är ju att skriva ett litet kapitel bara för SL, där det lite mer utförligt och mer rakt på beskrivs vad som är mer antydningar i den spelar tillåtna delen. Sedan är det upp till SL att portionera ut detta till sina spelare så som han/hon önskar.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Mexiko

Äsch, Mexiko ska vara klart förra året och Alver nästa år. Så det finns en lucka där nånstans. :gremlaugh:

M.