Nekromanti Okej, nu blir det spelbyggande!

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,864
Location
Värnhem, Malmö
Jag inviger härmed forumets första tjugofyratimmarsutmaning, där de tävlande Genesis och Rising under ett dygn ska skriva ihop var sitt komplett rollspel baserat på ett givet ämne. För mer detaljer om hur det går till, titta här.

Som domare, temagivare och enväldig lekledare står jag. Det ämne jag ger de tävlande är följande:

Fantasy Fucking Vietnam

Vad innebär då detta? Ursprungligen syftade på old school-D&D, där döden aldrig var längre bort än ett misslyckat räddningskast och där miljön mest påminde om en serie underjordiska, dödliga Skinnerboxar. Detta betyder självfallet inte att deltagarna behöver skriva ett spel om detta, utan jag snarare fram mot deras personliga tolkning av de associationer termen ger dem.

Med detta sagt öppnar jag denna tävling. Må bästa spel vinna!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
16:30. Nu har jag min premiss klar och en grundidé till systemet. Fan, så snabb jag är!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
Jag håller tiden. Spelet är färdigt och nedskrivet. Fyra timmar på mig att fixa layout.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
Mitt bidrag finns nu att ladda ned från urverkspel.com, eftersom det var för stort för att ladda upp här. Jag tryckte in en massa bilder och brydde mig inte om att komprimera dem, så den landade på typ en Mb per sida. Ha!

Spelet heter Upp till kamp! och är typ en blandning mellan Grey Ranks och det där friformsäventyret om hippies som förvandlas till soldater. Jag satsade på att inte utmana Rising i hans dominerande sfärer – spelighet och stil – så spelet är ganska otaktiskt och fult, men tematiskt, vilket väl får räknas som min forte. Om inte Rising är ännu mer kreativ än jag kräver jag stilpoäng för mest kreativa tolkning av temat.

Det får visa sig huruvida det var smart att bygga in emergenta egenskaper i spelet utan att påpeka dem. [fjäsk] Jag är dock övertygad om att domaren är tillräckligt smart för att se dem[/fjäsk].

[EDIT: Jag laddar upp en ny version. Det enda som är ändrat är ett litet skrivfel. Inget större, alltså.]

[EDIT 2: Nähä, det gick inte alls. Äh, jag får låta skrivfelet stå kvar. Det är under ”Vad tror du på?”. Det står "Att du inte kryssar i ett alternativ”. Man kryssar ju inte i, man skriver ned. Kvar från tidigare version.]
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Äh, jag misslyckades.

Det är fan svårt att skriva rollspel på 24 timmar. Men det var rätt roligt också, och även lärorikt, så jag kommer att posta ett inlägg senare (när jag äntligen har fått SOOOVAA!) där jag berättar lite mer om hur man gör för att förlora en 24-timmarsutmaning, och kanske även lite andra insikter som jag snappade upp.

Nå; en grej med 24-timmarsutmaningarna är att man skall publicera det man har gjort även om man inte blev färdig, just eftersom det ändå kan vara lärorikt att titta på dessa kvaddade spel och försöka se var någonstans det gick fel. I det här spelets fall så tycker jag faktiskt att texten på första uppslaget (som berättar om spelet (och som jag skrev innan jag hade själva spelet färdigplanerat)) är bra och inspirerande. Spelet som beskrivs på det uppslaget är ett som jag skulle vilja spela. Sedan bläddrar man vidare och bara... öh... tja, då ser man att jag blev trött och inte hade en aning om vad jag skulle göra, utan bara blabbrade på. På sina håll hade jag rätt kul medan jag blabbrade, dock.

Så: Blodröta.
 

Attachments

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
Att bygga spelet på jättemånga tabeller med detaljerade resultat när man skall ha klart det på 24 timmar var kanske inte en jättebra idé. Men spelet är snyggt och spännande. Hade det blivit klart hade jag gärna velat spela det. Tänker du göra klart det?

Synd att vi aldrig fick reda på hur man skulle kunna finna frid innan man dör. Det är jag nyfiken på.
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Men shit pomm fritt!

Nu lyckades ju fixa till snygga layoutar och en massa text iaf.

Kredd till er båda oavsett vad Lukas säger!
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,864
Location
Värnhem, Malmö
Domarutlåtande

Jag har nu läst igenom de båda spelen.

Upp till kamp!

En på samma gång vid och bokstavlig tolkning av temat. Den sida av spelet jag uppskattar mest är hur rollpersonerna, i takt med sina misslyckanden, tvingas bort från den allmänna radikaliteten ("Fucking") och ut mot antingen våldsam aktion eller hashflummig irrelevans -- en framställning som medvetet eller omedvetet har sina historiska poänger. Snygg mekanik!

Det jag däremot har svårt för är något som jag kan tycka drabbar många indiespel -- att scenresolutionen, trots spelets starka fokus, blir allt för abstrakt och generell. Detta är givetvis en smaksak, men för min del skulle jag gärna se mer konkretion än "du lyckas eller misslyckas med scenen, och förlorar möjligen tron på något samtidigt".

Utseendet faller mig inte på läppen, men är knappast något man kan trycka så hårt på i detta fall. Tjugofyra timmar, liksom.

Blodröta

Blodröta satsar högt, men faller genom att vara ofullbordat. Det gör mig mycket ledsen, för det jag ser är början på ett intressant spel. Rising tar ett av de mest baktalade designelementen -- detaljtunga tabeller -- och för in dem i ett nytt sammanhang. Om Upp till kamp! kändes aningen blodfattigt i sin resolutionsmekanik är Blodröta raka motsatsen, både bildligt och bokstavligt.

Blodröta är dessvärre också raka motsatsen till Upp till kamp! på ett annat sätt. Medan Upp till kamp! lämnar få tvivel om hur det ska spelas får jag endast en mycket vag bild av hur detta ska göras i Blodröta -- självklart, då det tycks ha varit en av bitarna som inte hunnit skrivas. Sorgligt.

Slutsats

Sett som färdigt spel är Upp till kamp! självfallet den enda kandidaten att vinna. Blodröta går, som det ser ut nu, inte att spela. Som koncept, däremot, lockar Blodröta mig med. Upp till kamp! är habilt sammansatt, men Blodrötas detaljrikedom, grymhet och smutsighet lockar mig mer. Likafullt, regler är regler, och utmaning går ut på att skriva ett komplett spel. Därmed vinner Upp till kamp!. Gratulationer till Genesis, men lika mycket kudos till Rising, även om han tog sig vatten över huvudet med spelets omfång. Framför allt vill jag dock tacka, både för förtroendet som domare och för det arbete ni lagt ned på det här. Jag hoppas detta inte är sista gången vi gör den här typen av utmaning.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
Re: Domarutlåtande

Jag skall vara glad att Rising inte hann klart. :gremsmile: Det känns som om jag hade förlorat om Rising hade rott båten iland.

Kommentarer på mitt spel: Att scenresolutionen är såpass lättviktig är något jag själv diggar i vissa spel, faktiskt. Jason Morningstars spel har fått mig att gå från att ogilla det till att digga det hela. Alla hans spel har två saker gemensamt: spelledarlöshet och en resolution baserad på enbart ett slag, eller inte ens det (i Fiasco väljer man själv, alternativt väljer någon annan åt en). De har fått mig att inse att friformare ju faktiskt klarar sig helt utan resolution, så man kan ha regler som fokuserar på annat och lämna resolutionandet åt fritt spel. Reglerna i Upp till kamp! fokuserar på vad som händer med rollpersonerna och vad som händer i scenen lämnas till friformsspelande.

Layouten är groteskt ful och det tänker jag inte sticka under stol med. Speciellt om man jämför med Risings snygga layoutarskillz. De fyra timmar jag hade på mig för layout spenderade jag med att först titta på Zorro och sedan göra en framsida som jag efteråt insåg inte var så vacker och knappast behövdes till ett spel på ett par sidor. Dessutom satt jag och letade efter namn på Wikipedia som jag skulle kunna använda i namnlistorna. Män hittade jag dröser av, men kvinnor var förbannat svåra att leta reda på.

Kommentarer på Risings spel: Som sagt, synd att det inte blev färdigt. Jag hade gärna spelat det. Han tog temat till sig betydligt bättre än jag gjorde, tycker jag, och layoutade det snyggt som fan. Jag tycker mig kunna ana tillräckligt mycket av spelet för att se ett rejält, omspelbart rollspel, till skillnad från Upp till kamp! som man nog bara spelar en gång. Att använda tabeller var briljant, eftersom det både tvingar in brutaliteten på ett sätt som spelarna kanske inte kan göra själva, och ger vibbar av riktigt Old School-spelande.

Man får ju aldrig se det jag tycker är det mest intressanta i sammanhanget, dock, nämligen hur rollpersonerna skall kunna komma till rätta med sina gnagande frågor. Skulle du kunna förklara något om hur det var tänkt att bli, Rising, om du hade tankar på det?

Kommentarer på temat: Väldigt kul tema. Att det fanns en etablerad betydelse, men man inbjöds att kunna hitta en alternativ tolkning var väldigt roligt. Såhär i efterhand undrar jag om det inte hade blivit intressantare om jag hade valt den uppenbara tolkningen, så att jag och Risings spel hade kunnat jämföras mer direkt.

Kommentarer om erfarenheten: Men kan tycka att det var grymt av mig att utmana Rising, som ju är berömd för att aldrig ha slutfört något, men det är faktiskt inte sant. Jag minns Pookafiktum, och jag hoppades att stressen skulle få honom att få arslet ur röven, så att säga. Och till viss del hade det nog den effekten. Sådär mycket konkret speltext har jag inte sett Rising producera på länge. Min förhoppning är att han upptäckte något som kan få honom att faktiskt bli klar med ett spel. Antingen Blodröta (som jag som sagt gärna skulle vilja spela) eller något annat. Jag vet att vi är många som girigt skulle kasta oss över ett rollspel med Johan Risings namn på framsidan.

Jag hade ju viss fördel i min erfarenhet i att komma på nya rollspelskoncept stup i kvarten. Jag brukar sällan bli klar med dem, men det gjorde att jag fick en snabbstart eftersom jag hade mitt koncept efter en halvtimme, medan Rising hade sitt först vid 22, enligt egen utsago. Det var dock en annan sak att få ned konceptet på papper. De flesta av mina klur blir inte mer än tankar eller ett hafsigt inlägg på wrnu. Jag tror att jag inte gjorde ett särskilt bra jobb med att skriva ned reglerna och layouta dem, och det tog ändå bra lång tid. Hade jag inte haft erfarenheten att göra det med Det sjätte inseglet för någon vecka sedan så hade det nog inte gått.

Ett stort tack till Bobby och Rising för att ni båda ställde upp på mina galna idéer.

Bobby Magikern said:
Jag hoppas detta inte är sista gången vi gör den här typen av utmaning.
Det hoppas jag också. Vem plockar upp handsken?
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,864
Location
Värnhem, Malmö
Re: Domarutlåtande

Genesis said:
Det hoppas jag också. Vem plockar upp handsken?
Kan det kanske vara så att vinnaren i den tidigare tävlingen tar på sig att döma nästa? Jag kan nämligen tänka mig att delta, om jag hittar en eller flera medtävlare.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
Re: Domarutlåtande

Jag är definitivt villig att vara domare. Sedan när det gäller att hitta medtävlare så beror det ju på hur du vill göra. Jag körde metoden att utmana Rising på ett publikt forum. Men du kan ju också lämna det öppet för den som vill.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Domarutlåtande

Man får ju aldrig se det jag tycker är det mest intressanta i sammanhanget, dock, nämligen hur rollpersonerna skall kunna komma till rätta med sina gnagande frågor. Skulle du kunna förklara något om hur det var tänkt att bli, Rising, om du hade tankar på det?
Nä, jag fick faktiskt aldrig riktigt klart för mig hur jag ville att det skulle fungera. Eller, Så här gick mitt extremt förvirrade designtänk i frågan:

1. "Jag skulle vilja ha dilemman där spelarna valde att hjälpa sina vapenbröder för att de brydde sig om dem. Det skulle vara intressant om man kunde få spelarna att börja bry sig om någon spelledarperson av rent systemmässiga anledningar. Hmm, folk gillar ju Sims, det borde gå att skapa någon sorts sådana där charmiga robotar även i ett IRL-spel... Kanske något med en massa olika tabeller som refererade till varandra? Då skulle illusionen av liv kunna uppstå."

2. "Fast det får förstås inte bara vara så att spelarna passivt sitter och tittar på medan ett gäng jobbiga regler driver ett dockskåp med robotar som går omkring och tramsar. Det måste finnas en koppling mellan robotarnas liv och rollpersonernas liv, och ett utbyte mellan dem. Rollpersonerna måste ha issues som de är oförmögna att ta itu med själva, och så hjälper robotarna dem med det."

3. "Det påminner lite om Forest Gump: Någon som beter sig tämligen nyckfullt och ogenomtänkt, men som ändå på något sätt hjälper andra. Han hjälpte ju ändå Lieutenant Dan, inte sant? Vad var det där citatet nu igen, efter att de hade klarat sig genom stormen där Dan skrek för full hals åt Gud att sänka båten? Jo, att Lt. Dan "had found peace with God". Han kunde inte göra det helt själv, men med stupid Forest Gump's hjälp gick det. Det där är bra. Jag gillar att ingenting egentligen har hänt med Lt. Dan: Han saknar fortfarande ben, han har fortfarande anledning att vara bitter, men ändå så är allt annorlunda. Så vill jag att det ska vara: Man ska gå ner i underjorden och vara så långt borta som möjligt från att faktiskt kunna *lösa* ens problem, men man skall ändå kunna finna frid med dem, genom en interaktion med de här fucking crazy aporna till robotar."

4. "Hmm, vilka statuseffekter och tabeller ska jag ha för att styra robotarna? Först tänkte jag mig att det kunde vara saker som robotarna gillade - deras livsmål och sånt - men så fort jag tänkte på tillstånd som kunde leda från en status till ett annat så kunde jag bara spåna fram saker som att en person kunde vara Vanställd, bli Deprimerad för att därefter bli Galen, m.m. Ja! Det är ju självklart en massa nyckfulla hinder, djävligheter och problem som måste vara grejen i ett sådant här spel. Det är ju så det är med krig: De är nyckfulla, snöpliga och djävliga. En massa dödsmördartabeller, med effekter såsom att man Blöder och sedan blir såret Infekterat och därefter får man Feber osv. Skitbra. De här tabellerna skall ju gälla för alla; både rollpersoner och spelledarpersoner.

Nå, var var jag nu igen?"

---

Alltså, jag tappade bort mig någonstans på vägen. Jag hade ett system för levande spelledarpersoner ett tag, men sedan blev det ett system för Gift som skulle blossa upp i Bölder som skulle Vanställa folk... Någonstans i mitten av det tänket fanns Lt. Dan och idén om att ha en crazy monkey att tacka för att man till slut kunnat sluta fred och försonas med Gud, och finna frid.

Lösningen blir alltså att gå tillbaka till att tänka på hur man kan skapa robotar. Det behövs helt enkelt fler tabeller!
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Domarutlåtande

Bobby Magikern said:
Genesis said:
Det hoppas jag också. Vem plockar upp handsken?
Kan det kanske vara så att vinnaren i den tidigare tävlingen tar på sig att döma nästa? Jag kan nämligen tänka mig att delta, om jag hittar en eller flera medtävlare.
Jag skulle totally utmana dig, men jag har inga lediga 24 timmar förrän i september... :gremtongue:
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,864
Location
Värnhem, Malmö
Re: Domarutlåtande

Själv har jag min lediga natt mellan lördag och söndag i tre veckor framöver. Om någon är villig att ta sig an spelbyggande då, låt oss göra det. Detta gäller framför allt er...

Kaleidoskop!

Jajamän! Jag nöjer mig inte med att utmana en person, utan är villig att ta mig an hela Kaleidoskop -- oavsett om de väljer att ställa upp som en grupp, med ett spel var, eller representerade av en utvald förkämpe -- i spelmakande. Vad säger ni?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
Re: Domarutlåtande

Bobby Magikern said:
Jajamän! Jag nöjer mig inte med att utmana en person, utan är villig att ta mig an hela Kaleidoskop
Haha! Bold! Det här ska bli kul!
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Re: Domarutlåtande

Öh. Jag är upptagen helgen som kommer, och jag har ingen aning om hur det ligger till längre fram. Jag kan alltså inte boka upp mig för något än, så jag hoppas att någon annan fixar det. :gremgrin:
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,123
Location
The Culture
Re: Domarutlåtande

Vad säger ni?
Jag säger att du får vänta minst en vecka om du vill att jag ska vara inblandad, för jag har semester just nu och befinner mig ganska långt från en dator som jag kan använda till något mer avancerat än att läsa forumet. Om jag ska skriva ett rollspel just nu så kommer det att bli i ett rutigt block med en blyertspenna.

/tobias
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,978
Location
Barcelona
Re: Domarutlåtande

Jag deltoge gärna i en dylik utmaning. Nu verkar det som att du redan hittat dina medtävlare (om inte de fega kaleidoskoparna nu kan komma på tillräckligt med usla svepskäl för att slippa undan), men tävlingssugna människor kan ju ha det i åtanke för framtiden.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Re: Domarutlåtande

Om det ska vara en natt mellan lördag och söndag som gäller borde jag kunna 15-16 augusti, men det är inget jag direkt kan garantera än på ett bra tag (mitt liv är inte så inrutat för tillfället). Det skulle vara kul att ställa upp, dock. En möjlighet är kanske annars att vi skjuter på kaleidoskoputmaningen och låter Dnalor ta sig an den här i stället? Det är ju inte så ofta man har chansen att ha honom här på forumet. :gremsmirk:
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,978
Location
Barcelona
Re: Domarutlåtande

Hoho! "Snälla, snälla låt mig slippa! Dnalor kan göra det istället!"

Detta är vad jag har att säga: BAWK-BAWK-BAWK-BAWK-BAWK-BA-KAWK!
 
Top