Nekromanti Okej, okej, ni har övertygat mig ...

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
De utdragna ställningskrig till diskussioner om AC och hp som vid flertalet tillfällen förts på detta forum har fått mig att inse att min nästa artikel till Fenix måste bli ett alternativt strids- och skadesystem till den tredje utgåvan av världens populäraste rollspel (artiklarna publiceras under OGL, så jag får tyvärr inte nämna D&D eller d20 … oops!).

För de av er inte kan hålla er fram till februari (då Fenix nummer 2 bör komma ut) kommer här ett kort sammandrag av hur jag tänkt mig det hela:

Försvar är en aktiv handling.
Du försvarar dig bättre ju bättre du är på att slåss.
Skador introduceras.
Skador gör dig sämre.
Sköldar blir mycket bättre.
Ett vapens dödlighet beror till stor del på användarens skicklighet.

Låter bra?

Förmodligen bygger jag systemet som ett antal, av varandra oberoende, variantregler. Dvs. man kan plocka de delar man gillar och strunta i resten.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
En fanboy rekommenderar...

...även Unearthed Arcana som kommer i början av året och som ska innehålla inte mindre än två olika skadesystem. Eller var det magisystem? Nåja, nått sånt var det i alla fall.

Från Andy Collins sajt:

This all-new sourcebook provides D&D players and Dungeon Masters with a wide choice of variant rules for alternate roleplaying in a D&D campaign. Designed to expand the options available for customizing gameplay, these variant rules are modular and can be imported into any campaign in any amount desired. Examples of variant rules include playing core classes as prestige classes and alternate damage systems. Brand-new rules include a new system of metamagic feats and a new spell system.
Bäst att du tar en titt på den innan du bränner iväg en massa ord på en artikel, kanske?

F.

Storuggla

Champion
Så jefla onödigt

"Försvar är en aktiv handling.
Du förvarar dig bättre ju bättre du är på att slåss."

Va? I krukor då eller? :gremtongue:

Storuggla, tvungen

Ackerfors

Alas, your rapids!
Du tar min jullovssysselsättning...

Jupp, för det där, ungefär likadant, hade jag tänkt att sätta mig med på jullovet, men jahaja, då får jag väl hitta på något annat. :gremsmile:

Lycka till! Du gör det antagligen bättre än mig. :gremsmile:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Heja...

Försvar är en aktiv handling.
Du förvarar dig bättre ju bättre du är på att slåss.
Skador introduceras.
Skador gör dig sämre.
Sköldar blir mycket bättre.
Ett vapens dödlighet beror till stor del på användarens skicklighet.
Det är ungefär de sakerna jag själv skulle ha gjort om jag skrev ett nytt skadesystem till D&D. Jag skulle möjligen välja att behålla idén att Försvar är en passiv handling, men låta försvarsvärdet bero på stridsskicklighet och inte på vilken typ av rustning man har. Istället skulle då rustningen skydda en del mot de träffar man ändå får. Och så skulle mängden stryk man tål bero på Constitution och inte på level.

(Nu spelar jag inte D&D, men jag tycker alltid att det är kul med alternativa regler, speciellt om de ser ut på ett sätt som jag gillar.)

Jobba på!

/tobias

Mattis

Swordsman
Vad är då kvar av systemet? En d20 och 6 grundegenskaper på en skala 3-18...

Archer

Swashbuckler
Låter intressant. Är dock rätt nöjd med systemet som det är, enda punken är där jag som nu spelar i en kampanjvärld inte har någon direkt tillgänglighet (lätt sådan) till rustningar.
Så ser fram mot dina alternativa regler.

Dante

Staff member
99,9 % ...

Öh … jag är inte riktigt säker på att jag förstår vad du menar.

Om jag råddar om lite i strids- och skadereglerna kommer ju minst 99,9 procent av d20-systemet som helhet att vara oförändrat.

Mattis

Swordsman
Re: 99,9 % ...

För mig så är strid det som reglerna hjälper mest med. Färdighetsslag använder jag mig inte av ofta (nej, jag är inte friformare, men färdigheter har fan inte mycket med tur att göra), så ifall man ändrar både hur man både attack- och skadesystem så är det enda kvar av systemet skalan på färdigheter.

Ifall du planerar att göra större förändringar, alltså.

Balderk

Swashbuckler
Jag tycker det låter bra. Men naturligvis får man ju ta och se det slutgiltiga resultatet för att ge några konkreta synpunkter och så. Jag hoppas du kommer lägga upp det på forumet när det är klart.

/Balderk, har aldrig hört talats om Fenix

Morgath

Warrior

Håller inte riktigt med. Karaktärsgenerering, magi, det (i vissa fall) hatade alignment-systemet, annat i strid som inte har med skador att göra (standard action, move equivalent action, rutsystemet, osv.), etc. Allt blir ju kvar.

En annan sak som jag tänkte på är att om man gör skadesystemet en gnutta "dödligare" kanske man måste kompensera karaktärerna på ett annat sätt annars blir lågnivåhjältar lite väl taniga.

Jag har funderingar på att ge mina spelare en ytterligare feat (knep) då de genererar sina karaktärer som kompensation. Är det bra, eller bara för lamt?

Mattis

Swordsman

Magi används i Dungeons & Dragons - det är väl d20 han ska göra om? Isf så kan man ju säga att Star Wars/WoT's världsspecifika regler också är kvar, även om han gör om detta system.

Strid som inte har med skador att göra - Hur mycket regler är det, och hur ofta använder du dig av det?

Karaktärsgenerering - Här håller jag med dig. Det ändras ju inte, och det är en stor del av systemet.

Alignments - Nej, det ändras inte. Vilken tur, då.

Dante

Staff member
Nix pix! ...

Eftersom UA inte släpps förrän i februari nästa år (till Sverige i mars, om vi har tur) hinner jag inte kika på hur WotC:s alternativa strids- och skadesystem kommer att funka (i alla fall inte om jag vill få med artikeln i Fenix nummer två).

Dessutom vill jag ju göra något eget.