De utdragna ställningskrig till diskussioner om AC och hp som vid flertalet tillfällen förts på detta forum har fått mig att inse att min nästa artikel till Fenix måste bli ett alternativt strids- och skadesystem till den tredje utgåvan av världens populäraste rollspel (artiklarna publiceras under OGL, så jag får tyvärr inte nämna D&D eller d20 … oops!).
För de av er inte kan hålla er fram till februari (då Fenix nummer 2 bör komma ut) kommer här ett kort sammandrag av hur jag tänkt mig det hela:
Försvar är en aktiv handling.
Du försvarar dig bättre ju bättre du är på att slåss.
Skador introduceras.
Skador gör dig sämre.
Sköldar blir mycket bättre.
Ett vapens dödlighet beror till stor del på användarens skicklighet.
Låter bra?
Förmodligen bygger jag systemet som ett antal, av varandra oberoende, variantregler. Dvs. man kan plocka de delar man gillar och strunta i resten.
För de av er inte kan hålla er fram till februari (då Fenix nummer 2 bör komma ut) kommer här ett kort sammandrag av hur jag tänkt mig det hela:
Försvar är en aktiv handling.
Du försvarar dig bättre ju bättre du är på att slåss.
Skador introduceras.
Skador gör dig sämre.
Sköldar blir mycket bättre.
Ett vapens dödlighet beror till stor del på användarens skicklighet.
Låter bra?
Förmodligen bygger jag systemet som ett antal, av varandra oberoende, variantregler. Dvs. man kan plocka de delar man gillar och strunta i resten.