Rickard
Urverk speldesign
Det här är en klar ripp från Gurgehs för- och nackdelssystem och är något sorts spor som såtts efter alla Fatediskussioner. Jag försöker mest skriva de oklara tankar som jag kluddrat ner på ett papper.
En gubbe byggs upp i detta system utav särdrag. En person kan ha maximalt 10 särdrag. Vill man ha ett nytt utöver de 10 så måste man radera ett särdrag.
Särdragen delas in i Egenskaper, Förhållanden och Erfarenhet.
Egenskaper
Används när det gäller kroppslig förmåga.
- Stark, klipsk, söt, snabb, orädd, nattsyn.
Förhållanden
Kan användas när det gäller varor och tjänster.
- Tjuvliga, adel, köpmannagille, domedagssekt, syster, kungen.
Erfarenhet
Teoretisk och praktisk kunskap.
- Gatubarn, krigare, tjuv.
I början utav spelomgången
× I början av spelomgången får du skriva dit nya särdrag, om du kan motivera det.
× Du har gem att spendera på 4 särdrag. Dessa fästs på rollformuläret där särdraget står skrivet. Om de redan är utsatta sedan förra spelomgången, så får du flytta runt dem. Motivering krävs då.
× Om det är en nyskapad gubbe så får du 2 stenar till handen. Annars får du de stenar som du har lyckats tillgodose dig förra speltillfället.
× Du får lägga dit max en sten på ett särdrag, men ha max 2 stenar utlagda på formuläret.
× Du får ta bort max en sten från ett särdrag. Denna sten får du till handen.
Att avgöra en handling
Du har alltid full kontroll över din gubbe, så länge du kan anknyta det till något utav dina nedskrivna särdrag. Vill du stå och jonglera och har särdraget "Jonglör" så lyckas du alltid.
Närhelst du vill försöka övervinna ett hinder så ska du göra ett tärningsslag. Ett tärningsslag görs med 2T6. Du påbörjar meningen med vad du själv gör och sedan fortsätter du med vad du försöker göra med hindret.
Exempel
"Jag svänger upp mot den svarta bilen och försöker tränga ner den i diket."
"Jag svingar mig i ljuskronan, gör en volt i luften och försöker sedan landa på den store orchen."
De två tärningarna adderas och resultatet avläses i denna tabell.
<table style="border: double 3px #777777; padding: 1em"><tr><th>2T6</th><th>Procent</th><th>Resultat</th><th>Vem fortsätter?</th><th>Fortsättningsord</th></tr><tr><td>2</td><td align="center">3%</td><td>Misslyckas fatalt</td><td>spelledaren</td><td align="center">"då"</td></tr><tr><td>3-4</td><td align="center">14%</td><td>Baksteg</td><td>spelledaren</td><td align="center">"men"</td></tr><tr><td>5-6</td><td align="center">24%</td><td>Mindre snedsteg</td><td>spelledaren</td><td align="center">"men"</td></tr><tr><td>7-8</td><td align="center">30%</td><td>Mindre snedsteg</td><td>spelaren</td><td align="center">"men"</td></tr><tr><td>9-11</td><td align="center">26%</td><td>Framsteg</td><td>spelaren</td><td align="center">"och"</td></tr><tr><td>12</td><td align="center">2,8%</td><td>Lyckas totalt</td><td>spelaren</td><td align="center">"och"</td></tr></table>
Vem som fortsätter meningen som genererade tärningsslaget bestäms utav resultatet och personen ska använda det fortsättningsord som resultatet visar.
Exempel
(spelledaren) "...då bilen helt plötsligt svänger in på en sidogata och du kör rakt in i en gränd. När ni har lyckats vända och återupptar jakten så är bilen borta."
(spelledaren) "...men du missar bilen totalt."
(spelledaren) "...men den andre bilen trycker tillbaka och du försöker hitta greppet igen." [nytt tärningsslag]
(spelaren) "...men när jag trycker bilen ner i diket så hamnar jag i diket på andra sidan av vägen."
(spelaren) "...och när jag gjort det så stannar jag min bil."
(spelaren) "...och den slår runt och knockar halva gänget i bilen."
Till sin hjälp så har du dina särdrag. Du kan inte utföra en handling om du inte kan anknyta det till ett särdrag. Du kan anknyta maximalt 2 särdrag till en handling.
× Har du inget gem på särdraget ger det -2 på tärningsslaget.
× Har du ett gem på särdraget är det ett normalt tärningsslag.
× Har du en sten på särdraget ger det +2 på tärningsslaget.
Alltså, har du inget gem på särdraget men en sten där så får du (-2 + 2 =) ±0 på ett tärningsslag. En sten som placerats på ett särdrag innebär en utveckling så länge det finns ett gem där. Är stenen placerad på ett Förhållanden så är gubben Beryktad däribland, om det är en Egenskap så är personen Uttalad och om på Erfarenhet så är denne Ansedd. Så en person kan exempelvis vara Beryktad adel, Uttalat söt eller Ansedd krigare.
Skulle du vilja använda ett särdrag från en grupp för att utnyttja ett användningsområde från en annan grupp så får du -2. En stark (egenskap) kanske känner starka personer (förhållanden). En fäktare (erfarenhet) kan antas vara fysisk stark (egenskap). För att vara med i ett köpmannagille (förhållande) så borde man ha lite kunskap om yrket (erfarenhet). Används ett särdrag på detta sätt så ska man skriva ner det nya särdraget. Fäktaren ska alltså skriva ner "stark" på sitt formulär.
Mer modifikationer
Utöver särdragen så kan du spendera de stenar du har på handen för att få +2 under ett tärningsslag. Du får ha hur många stenar som helst på handen.
Miljön kan komma att påverka alla handlingar. Dessa ger -2 på alla handlingar. Exempel på miljö kan vara regn, skräck, mörker, brinnande byggnad, höga höjder.
En gubbe kan vara stressad, både mentalt eller fysiskt. För varje stressgem så får du -2 på handlingen och får du fler än 3 så bryter du samman. Stressgemen kan kan erfås på en mängd olika sätt. Skräckkällor, skador, mobbing, drogpåverkan etc.
Du får maximalt ha +4 på ett tärningsslag och kan som minst ha -4.
Problematik
Ser ni något som jag har missat? Några oklarheter?
Några ord som ni tycker att jag borde byta ut?
Jag har probs med hur man ska få fler stenar. På något sätt vill jag också få in nackdelar. Möjligtvis borde man få stenar genom att inte använda sig utav ett särdrag i en handling eller orsaka ett problem för sig själv via sitt särdrag. Eventuellt borde man ha något sorts mål för gubben som kan generera stenar.
Jag har faktiskt ingen aning om till vad för sorts spelvärld det här systemet skulle passa till. Jag tar gärna förslag, utöver "episk fantasy".
Strid (alltså motståndsslag) har jag inte orkat gå igenom. Det blev för långt inlägg redan nu. Får du någon blixtrande idé om hur det skulle gå till, så skriv gärna.
/Han som kan säga att han inte direkt gillar att han måste ha såpass många poängbegränsningar i reglerna
En gubbe byggs upp i detta system utav särdrag. En person kan ha maximalt 10 särdrag. Vill man ha ett nytt utöver de 10 så måste man radera ett särdrag.
Särdragen delas in i Egenskaper, Förhållanden och Erfarenhet.
Egenskaper
Används när det gäller kroppslig förmåga.
- Stark, klipsk, söt, snabb, orädd, nattsyn.
Förhållanden
Kan användas när det gäller varor och tjänster.
- Tjuvliga, adel, köpmannagille, domedagssekt, syster, kungen.
Erfarenhet
Teoretisk och praktisk kunskap.
- Gatubarn, krigare, tjuv.
I början utav spelomgången
× I början av spelomgången får du skriva dit nya särdrag, om du kan motivera det.
× Du har gem att spendera på 4 särdrag. Dessa fästs på rollformuläret där särdraget står skrivet. Om de redan är utsatta sedan förra spelomgången, så får du flytta runt dem. Motivering krävs då.
× Om det är en nyskapad gubbe så får du 2 stenar till handen. Annars får du de stenar som du har lyckats tillgodose dig förra speltillfället.
× Du får lägga dit max en sten på ett särdrag, men ha max 2 stenar utlagda på formuläret.
× Du får ta bort max en sten från ett särdrag. Denna sten får du till handen.
Att avgöra en handling
Du har alltid full kontroll över din gubbe, så länge du kan anknyta det till något utav dina nedskrivna särdrag. Vill du stå och jonglera och har särdraget "Jonglör" så lyckas du alltid.
Närhelst du vill försöka övervinna ett hinder så ska du göra ett tärningsslag. Ett tärningsslag görs med 2T6. Du påbörjar meningen med vad du själv gör och sedan fortsätter du med vad du försöker göra med hindret.
Exempel
"Jag svänger upp mot den svarta bilen och försöker tränga ner den i diket."
"Jag svingar mig i ljuskronan, gör en volt i luften och försöker sedan landa på den store orchen."
De två tärningarna adderas och resultatet avläses i denna tabell.
<table style="border: double 3px #777777; padding: 1em"><tr><th>2T6</th><th>Procent</th><th>Resultat</th><th>Vem fortsätter?</th><th>Fortsättningsord</th></tr><tr><td>2</td><td align="center">3%</td><td>Misslyckas fatalt</td><td>spelledaren</td><td align="center">"då"</td></tr><tr><td>3-4</td><td align="center">14%</td><td>Baksteg</td><td>spelledaren</td><td align="center">"men"</td></tr><tr><td>5-6</td><td align="center">24%</td><td>Mindre snedsteg</td><td>spelledaren</td><td align="center">"men"</td></tr><tr><td>7-8</td><td align="center">30%</td><td>Mindre snedsteg</td><td>spelaren</td><td align="center">"men"</td></tr><tr><td>9-11</td><td align="center">26%</td><td>Framsteg</td><td>spelaren</td><td align="center">"och"</td></tr><tr><td>12</td><td align="center">2,8%</td><td>Lyckas totalt</td><td>spelaren</td><td align="center">"och"</td></tr></table>
Vem som fortsätter meningen som genererade tärningsslaget bestäms utav resultatet och personen ska använda det fortsättningsord som resultatet visar.
Exempel
(spelledaren) "...då bilen helt plötsligt svänger in på en sidogata och du kör rakt in i en gränd. När ni har lyckats vända och återupptar jakten så är bilen borta."
(spelledaren) "...men du missar bilen totalt."
(spelledaren) "...men den andre bilen trycker tillbaka och du försöker hitta greppet igen." [nytt tärningsslag]
(spelaren) "...men när jag trycker bilen ner i diket så hamnar jag i diket på andra sidan av vägen."
(spelaren) "...och när jag gjort det så stannar jag min bil."
(spelaren) "...och den slår runt och knockar halva gänget i bilen."
Till sin hjälp så har du dina särdrag. Du kan inte utföra en handling om du inte kan anknyta det till ett särdrag. Du kan anknyta maximalt 2 särdrag till en handling.
× Har du inget gem på särdraget ger det -2 på tärningsslaget.
× Har du ett gem på särdraget är det ett normalt tärningsslag.
× Har du en sten på särdraget ger det +2 på tärningsslaget.
Alltså, har du inget gem på särdraget men en sten där så får du (-2 + 2 =) ±0 på ett tärningsslag. En sten som placerats på ett särdrag innebär en utveckling så länge det finns ett gem där. Är stenen placerad på ett Förhållanden så är gubben Beryktad däribland, om det är en Egenskap så är personen Uttalad och om på Erfarenhet så är denne Ansedd. Så en person kan exempelvis vara Beryktad adel, Uttalat söt eller Ansedd krigare.
Skulle du vilja använda ett särdrag från en grupp för att utnyttja ett användningsområde från en annan grupp så får du -2. En stark (egenskap) kanske känner starka personer (förhållanden). En fäktare (erfarenhet) kan antas vara fysisk stark (egenskap). För att vara med i ett köpmannagille (förhållande) så borde man ha lite kunskap om yrket (erfarenhet). Används ett särdrag på detta sätt så ska man skriva ner det nya särdraget. Fäktaren ska alltså skriva ner "stark" på sitt formulär.
Mer modifikationer
Utöver särdragen så kan du spendera de stenar du har på handen för att få +2 under ett tärningsslag. Du får ha hur många stenar som helst på handen.
Miljön kan komma att påverka alla handlingar. Dessa ger -2 på alla handlingar. Exempel på miljö kan vara regn, skräck, mörker, brinnande byggnad, höga höjder.
En gubbe kan vara stressad, både mentalt eller fysiskt. För varje stressgem så får du -2 på handlingen och får du fler än 3 så bryter du samman. Stressgemen kan kan erfås på en mängd olika sätt. Skräckkällor, skador, mobbing, drogpåverkan etc.
Du får maximalt ha +4 på ett tärningsslag och kan som minst ha -4.
Problematik
Ser ni något som jag har missat? Några oklarheter?
Några ord som ni tycker att jag borde byta ut?
Jag har probs med hur man ska få fler stenar. På något sätt vill jag också få in nackdelar. Möjligtvis borde man få stenar genom att inte använda sig utav ett särdrag i en handling eller orsaka ett problem för sig själv via sitt särdrag. Eventuellt borde man ha något sorts mål för gubben som kan generera stenar.
Jag har faktiskt ingen aning om till vad för sorts spelvärld det här systemet skulle passa till. Jag tar gärna förslag, utöver "episk fantasy".
Strid (alltså motståndsslag) har jag inte orkat gå igenom. Det blev för långt inlägg redan nu. Får du någon blixtrande idé om hur det skulle gå till, så skriv gärna.
/Han som kan säga att han inte direkt gillar att han måste ha såpass många poängbegränsningar i reglerna