Nekromanti Oklarheter i DnD5 :)

anth

Vetefan
Det finns redan ett antal oklarheter i DnD5-reglerna - och då har inte grundböckerna släppts ännu. Men det är ingen fara, det ska vara så. Det är ingen bug, det är en feature: "rulings, not rules." Ja, ni läste rätt. WotC har äntligen insett att superdetaljerade regler, som i DnD3 och DnD4, inte hjälper spelarna så mycket som det dödar spelglädjen. Och jag måste säga att jag bara ääälskar när "those rules lawyers" sliter sitt hår i frustration, exploderar av ilska och ragequittar för att reglerna är oklara och spelarna måste använda sitt eget omdöme vid spelbordet. :grin:

Här kommer ett par oklarheter...
(det lär fyllas på med mer när det släpps fler böcker)

anth

Vetefan
Short rest
Long rest är busenkelt. Det är vad som brukar kallas för nattsömn IRL. Man kan bara ta en long rest per dygn, den består av 8 timmars vila, varav 6 timmars sömn. Efter en long rest återfår man alla sina hit points (ja, det kommer från DnD4, men är buslätt att husregla om man inte tycker om det). Klart som korvspad.

Short rest är minst en timmes vila. Och efter en kort vila återfår man hp (om man vill) och vissa class abilities (också en rest från DnD4). Fortfarande klart som korvspad?

Nä, för nu blandar sig reglofilerna i leken: vad händer om man vill ta två short rests efter varandra?
Motfrågan blir: varför skulle någon vid sina sinnens fulla bruk vilja göra det?
Frågan "varför" man skulle vilja göra detta är helt oväsentligt för reglofilerna, de är bara intresserade av hur reglerna fungerar.
Men det ska väl inte vara så svårt, det är väl bara att ta två timmars vila?
Nähä säger reglofilerna. Det är som man har två högar med sand: lägger man ihop högarna har man bara en hög. Reglerna säger att en short rest är minst en timmes vila så två timmars vila på raken är fortfarande bara en short rest.
Reglofilerna vill alltså på allvar veta vad man måste göra efter en timme för att nästa timme ska räknas som en ny short rest. Räcker det t.ex. med att jogga på stället i en minut?

Those rules lawyers - you gotta love them... :)

anth

Vetefan
Second Wind
Det här är en förmåga som alla rollpersoner hade i DnD4, men i DnD5 har bara fightern förmågan och den fungerar lite annorlunda. Krigaren kan med en extra handling återfå lite av sina krafter, närmare bestämt 1d10 hp. Tanken är att det ska simulera när hjälten, som fått massor med stryk, plötsligt reser sig med förnyade krafter och fortsätter striden.
Fightern återfår sin second wind efter en short rest.

Och nu börjar reglofilerna: hur var det där med flera short rests efter varandra så att fightern kan använda second wind efter varje short rest?
Eh, jag tror att tanken är att second wind ska användas i en strid: "hjälten reser sig med förnyade krafter efter att ha fått stryk..."
Men om fightern slåss tillsammans med en kompis mot ett elakt monster: fightern missar sin attack, monstret träffar fightern som tar skada (så att fightern vill använda second wind nästa runda) och kompisen dödar monstret så att striden tar slut. Och eftersom striden är slut blir det ingen nästa runda så fightern kan inte använda sin second wind...

Hur kan man ha så lite fantasi att man inte klarar av att lösa det problemet? :p

Necross

Swashbuckler
Angående short rest: Så här står det i Basic rules: "A short rest is a period of downtime, at least 1 hour long, during which a character does nothing more strenuous than eating, drinking, reading, and tending to wounds."

När jag läste det här tolkade jag "at least" som att en short rest är all vila som är kortare än en long rest, dvs 1-7 timmar. Men jag är å andra sidan en ganska usel rules laywer.
anth said:
En short rest behöver inte vara kortare än en long rest. Kravet på long rest är max 1/dygn. Tar du ytterligare en 8-timmars vila samma dygn blir den andra vilan bara en short rest och inte long.
Necross said:
OK, fair enough. Jag sa ju att jag var en dålig rules laywer! Eller så kanske de borde skrivit reglerna som jag tänkte mig :)

Necross

Swashbuckler
anth;n34789 said:
Men om fightern slåss tillsammans med en kompis mot ett elakt monster: fightern missar sin attack, monstret träffar fightern som tar skada (så att fightern vill använda second wind nästa runda) och kompisen dödar monstret så att striden tar slut. Och eftersom striden är slut blir det ingen nästa runda så fightern kan inte använda sin second wind...
Så striden är alltså automagiskt slut när sista fienden faller? Hur vet man att det är sista fienden? Jag har då iaf en tradition av att köra några snabba stridsrunder även efter sista fienden fallit, då det passar alldeles utmärkt för fightern att göra sin second wind. Det är är för övrigt de där rundorna då tjyven alltid lootar nån kropp, helande typer brukar hela folk, paranoida typer håller utkik efter fler fiender, etc. Är detta mot reglerna?

För övrigt: Allt sånt där överdrivet taktiskt spel gör jag omöjligt iom att jag inte tillåter att spelarna kommunicerar mer än rimligt under strider. Ska de ha taktik får de göra upp sånt i förväg. Det finns stöd för detta i reglerna nu ser jag - "You can communicate however you are able, through brief utterances and gestures, as you take your turn." Kalla detta stiff och trist om ni vill, men om ni testar kommer ni se att det ger en helt annan nerv i striderna. Dessutom underlättar det för DM - det kan vara väldigt lurigt att överlista en spelargrupp om de tillåts ha små konferenser inför varje runda eller handling, där alltid nån "taktiker" dessutom får utrymme att styra andra spelares handlingar. Otroligt tröttsamt, inget för mig.
anth said:
Necross said:
Så striden är alltså automagiskt slut när sista fienden faller?
Vi talar reglofiler här: personer som uppenbarligen får ångest om det saknas regler, ungefär som att människor har höjdskräck eller torgskräck. Och ja, det är riktiga exempel från EN world - folk är så konstiga. :)

Anarchclown

Swashbuckler
De här exemplen är mycket riktigt riktigt dumma och i min spelargrupp som i alla fall delvis består av reglofiler så skulle förmodligen en hel del av dessa frågor tas upp och stötas och blötas. Men efter att du lagt upp hur dumt det allt är så vet jag precis hur jag ska hantera det.
Rymdhamster said:
Kasta tärningar på oss?
chrull said:
50 DKP MINUS!
Anarchclown said:
Hmmm... *Börjar fundera på hur DKP funkar i DND*
Rymdhamster said:
Bolongo said:
Det är en MMO-term.

Det specifika citatet är från en ökänd video inspelad under en WoW-räd, där gruppens ledare skriker och gormar och utdelar bestraffningar till spelare som misslyckas, på ett oavsiktligt komiskt vis.
anth said:

Oldtimer

Slava Ukraini!
Jag får erkänna att jag inte inser vad som är oklart. En "short rest" är en rast på minst en timma. Om man tar en rast på två timmar, så kan man kalla det för en eller två "short rest", men vad spelar det för roll? Vad kan man göra under "short rest" nummer två som man inte kan under nummer ett? Ingenting, vad jag kan se.

"Second wind" är väl inte heller något problem. Ingenting i dess beskrivning (i Basic Rules) antyder att den måste utföras under strid. Bara att det krävs minst en rast på en timma innan man kan använda den igen.

Och jag som trodde att jag var en bra Rules Lawyer. :emb:

God45

#PrayersForBahakan
Gate är tydligen bruten. Så länge du är på ett annat dimensionelt plan än ditt tilltänkta offer och kan hennes riktiga namn kan du teleportera henne rakt till dig... Eller rakt i en vulkan i helvetet :D
Bolongo said:
9th-level spells SKALL vara brutna. Det är sedan gammalt...

Anarchclown

Swashbuckler
Min favorit är att Evoker har en förmåga som gör att de gör halv skada med en cantrip som blir savad. Problemet är att de inte har några cantrips som både gör skada och går att sava. Men det är inte så oklart som rent ut sagt fel.

Tomatalven

Hero
ACTION SURGE Den borde väl tillsammans med alla extraattacker och two weapon fighting göra att man på lvl 20 kan utföra 10 attack rolls på raken som fighter? :)
anth said:
Nja, 9 attacker, off-hand-attacken dubblas inte. :)
Men Action Surge kan bara användas 2 ggr per strid vid level 20. Och många attacker är liksom fighterns styrka eftersom denne inte slåss bättre än en wizard.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Det här på sidan 61 tycker jag dock är lite sött:

Investigation. When you look around for clues and
make deductions based on those clues, you make an
Intelligence (Investigation) check. You might deduce the
location of a hidden object, discern from the appearance
of a wound what kind of weapon dealt it, or determine
the weakest point in a tunnel that could cause it to
collapse.
Finding a Hidden Object
When your character searches for a hidden object such as
a secret door or a trap, the DM typically asks you to make a
Wisdom (Perception) check. Such a check can be used to find
hidden details or other information and clues that you might
otherwise overlook.
Visst är det solklart när man använder Intelligens och när man använder Visdom? :)
Bolongo said:
Om det verkligen är allt som står, så gör Basic otydligare förklaring av skillnaden än flera av speltestpaketen.
Jag säger inte att speltesten gav BRA förklaringar, men de var åtminstone tydliga... om än olika i olika paket. Ibland definierades det som skillnaden mellan aktivt eller passivt upptäckande, ibland som skillnaden mellan skicklighet eller tur.

Staffan

Myrmidon
Bonus actions är lite förvirrande.

Reglerna säger att man bara kan utföra en bonushandling när en specialförmåga, spell, eller liknande säger att man kan göra den, och att man bara kan göra en per runda. Det gör det lite förvirrande med spells med cast time "1 bonus action," eftersom de inte säger att man får en bonus action att lägga den med. Det är ganska uppenbart att det är det som är poängen med den, men lite mysko formulerat.

Det hade varit bättre att säga att man varje runda får en action, en move, och en bonus action, men att grundlistan på saker man kan göra med en bonus action är tom.
Oldtimer said:
Glöm inte att man dessutom får göra en Interaction.
Så vi har Action, Move, Bonus Action, Interaction, Reaction. Enkelt och bra...
Tomatalven said:
Men reaction gör man på andras turer, eller hur?
anth said:
Reaction görs under annans tur, men under samma runda. Så ska man räknaupp vad man kan göra på en runda kommer reaction med.
Oldtimer said:
Inte riktigt.
A reaction is an instant response to a trigger of some kind, which can occur on your turn or on someone else’s.