Nekromanti Okult på två personer?

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Införskaffade OKULT för några månader sedan och är nu lite sugen på att testa det. Fungerar det att spela med endast två deltagare (har svårt att få ihop fler pga karriärer, familj och annat) eller blir det för "tunt" berättarmässigt? Andra rekommendationer för endast två spelare?

Om någon spelat OKULT, har ni några tips och trix utöver det som återfinns i själva häftet?

Genesis

Ni dés ni maître
Jag har ingen erfarenhet av spel för två och heller ingen erfarenhet av Okult (tyvärr), men …

S/Lay w/ Me
Murderous Ghosts
Breaking the Ice
Beast Hunters

… är de spel jag kan komma på som är designade för två deltagare.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Ni kan spela OKULT på två pers. Men det blir nog väldigt intensivt och intimt. På tre så kan man stanna och andas med jämna mellanrum medan de två andra spelarna för storyn vidare. Jag tror att ni kommer att vilja köra lite kortare pass. Kanske en till två timmar i taget eller så.

(Här skulle jag be dig återkomma med hur det gick, men det gör jag inte. Det som sker i Hemby stannar i Hemby.)

Lycka till.

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Jag tror att Okult på två går utmärkt, men är inte lika säker som wilper på att det behöver bli intensivt och intimt - det är väldigt lätt att blockera varandra i Okult (även om det naturligtvis ganska explicit är fel sätt att spela spelet. blockera inte varandra i Okult), och det är designat för att ge en mycket specifik slags bleed, som i min erfarenhet fungerar mycket bättre på vissa än på andra. Däremot är det ett väldigt roligt och intressant spel, och på två är det nog mycket möjligt att det blir väldigt medryckande väldigt fort.

Däremot tror jag att det blir mycket roligare på minst tre, särskilt om man är litet strategisk med hur man placerar sig kring bordet (spelaren till vänster om talaren svarar på de frågor ingen genast hugger på, så att spelet aldrig stannar av), så att om man vet att två spelare har en mäkta synergi och spelar mycket med varandra placerar man någon annan till vänster om den kvickaste av dem, så att det oftare blir instick av en tredje part i berättelsen. På så vis får man en mer dynamisk och förmodligen mer spännande berättelse än om de två hade spelat bara med varandra från första början.

TL;DR: Jag tror det går utmärkt, men blir en annorlunda upplevelse än att spela på tre. Med andra ord har spelet definitivt replay value med olika många spelare ;)

RasmusL

Champion
wilper;n181560 said:
Ni kan spela OKULT på två pers. Men det blir nog väldigt intensivt och intimt. På tre så kan man stanna och andas med jämna mellanrum medan de två andra spelarna för storyn vidare. Jag tror att ni kommer att vilja köra lite kortare pass. Kanske en till två timmar i taget eller så.

(Här skulle jag be dig återkomma med hur det gick, men det gör jag inte. Det som sker i Hemby stannar i Hemby.)

Lycka till.

Vad tror du om att spela två med en delad protagonist?

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
wilper;n181560 said:

Lycka till.
Tackar för svar! Ser fram emot att spela det och gillar mekaniken kring frågor.