Nekromanti [Old School D&D] Orcnästet

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,842
Ikväll (onsdag) trotsade jag den gryende sommarvärmen för att utsätta några djärva äventyrare för en dungeon. Det började med ett skittråkigt orcnäste som jag gjorde i fredags. Efter att ha slängt upp den på ett forum för old school-D&D fick jag lite trevlig respons, och en idé om hur jag skulle kunna krydda till det hela. Efter en omritning så var jag tokpeppad på att få spela lite gamm-D&D! Holmes-versionen från 1978 närmare bestämt.

För att göra en lång historia kort så gick äventyrarna ner, fick ganska mycket däng men klarade sig hyggligt, fick mer däng, dog lite, fick förstärkning (fler spelare som hakade på!), och till sist smet de ut utan att ha sett de smaskigaste bitarna av dungeonen (attans!).

I och med att tre av rollpersonerna dog (vargtänder i halsen, dödsgiftiga småkryp (save vs. poison eller DÖ!), och en en strypning så kunde jag konstatera att jag uppfyllt mitt enda nyårslöfte. :gremsmile: Lustigt att det var forumets egen Björn Wärmedal som skulle både bli strypt och biten i halsen förresten …

Jag använde minis och battlemat vilket i vissa fall verkligen sporrade lite (en strid mot goblins och orcher i en lite trång matsal, med ett par bord och ett skåp – rekvisita lånad från HeroQuest!), medan det i andra lägen mest kändes som en bromskloss. Första gången jag testar, så det finns fortfarande mycket att upptäcka i hur man kan handskas med de här verktygen.

Två saker som verkligen underlättade från förra gången jag testade att köra en dungeon var att hålla räkningen på kritters HP genom att räkna ner dem på tärningar istället för att klottra det på papper, samt att låta folk säga vilken AC de skulle träffa som bäst med sitt anfallsslag (i de äldre versionerna av D&D är ju låg AC bättre än hög AC och man går via en råsimpel tabell för att kolla vad man kan träffa som bäst). Den sista grejen gjorde verkligen saker mycket simplare än att jag ska få deras rullade siffra sagd till mig och sedan kolla åt spelarna om det är träff eller inte. Nu kunde jag bara säga ja eller nej fort och enkelt.

Jag hade i alla fall riktigt skoj och det kändes som ytterligare en lärorik spelomgång, precis som senast. Spelmässigt var det här klart roligare, och jag ser fram emot nästa gång jag får dra fram en dungeon åt några bålda äventyrare!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
DeBracy said:
Spelmässigt var det här klart roligare, och jag ser fram emot nästa gång jag får dra fram en dungeon åt några bålda äventyrare!
Klart roligare än vad? DoD4, 3.5. moderna spel i allenhet? Nyfiken.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,842
Arfert said:
Klart roligare än vad? DoD4, 3.5. moderna spel i allenhet? Nyfiken.
Roligare än förra omgången med samma spel! I min trötthet tänkte jag inte på att det inte var så självklart vad jag menade. Jag tänkte på när vi spelade Holmes D&D i Luleå i slutet av förra året (här skrev jag om det).

Jag lärde mig grymt mycket på det spelpasset, och det hade jag med mig nu.
 
Top