Nekromanti [old-school] Ditt favorit tilllägg el. äventyr

Eksem

Champion
Favorittillägg: Vornheim: The Complete City Kit
Det här kan antagligen vara den bästa rollspelstilläggsprodukt som gjorts, och är den inte det så ligger den definitivt i topp. Det är, kort och gott, rätt sätt att presentera och spela i en stad. Den är vinklad till weird fantasy, men principerna är allmängiltiga.

Favoritdungeon: Tomb of Horrors
Den bästa dungeon som har gjorts. Hård, lömsk, koncis; för att inte glömma de ikoniska illustrationerna!

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Det är en fajt mellan de två jag använt:
Dungeon Alphabet av Michael Curtis och Vornheim: The Complete City Kit av Zak S.

Till skillnad från Vornheim har jag hunnit använda Dungeon Alphabet som någonting annat än spelledarskärm (jag använde båda som det de två senaste gångerna jag spelat, och slog faktiskt på en tabell i Dungeon Alphabet också), men det är nog Vornheim som kniper priset även för mig.

Äventyr och sånt? Jadu. Jag har ju inte spelat något utgivet än, så jag svarar väl Keep on the Borderlands på ren princip. Bree-yark!

DeBracy

Eksem said:
Den bästa dungeon som har gjorts. Hård, lömsk, koncis; för att inte glömma de ikoniska illustrationerna!
Åhå, jag hade väntat mig Death Frost Doom från dig, men det är väl ingen dungeon per se?

Eksem

Champion
Death Frost Doom är MYCKET nära och antagligen tvåa på bollen, men den är lite gamble eftersom den kan bli så att det inte händer någonting alls i två spelmöten och sen är det slut :gremlaugh:

Arfert

Facit
Eksem said:
Favorittillägg: Vornheim: The Complete City Kit
Det här kan antagligen vara den bästa rollspelstilläggsprodukt som gjorts, och är den inte det så ligger den definitivt i topp. Det är, kort och gott, rätt sätt att presentera och spela i en stad. Den är vinklad till weird fantasy, men principerna är allmängiltiga.

Håller med om Vornheim, det är klart bra. Men Karamikos och Glaanri är ev. bättre.

Botulf

Hero
Hmmm. Till orginal D&D BECM gillar jag nog bäst
Northern Reaches, Alfheim och Blackmoor DA1-4 som vore askul att knyta en kampanj kring gällande settingmaterial.

Trotts att det inte heller tillhör BECM så är Planescape, Sigil böckerna och monsterböckerna till det förbaskat bra. Jag skulle väldigt gärna vilja göra en corssover kampanj mellan D&D BECM Blackmoor och Planescape.

Om det gäller retrokloner eller simulacrum spel så gillar jag Crusaders Companion till Castles&Crusades.

Hunk

Hero
Någon Wilderlandspryl, på grund av de användbara kartorna. Wilderlands of High Fantasy är nog den bästa (flest kartor samt mycket landmassa på kartorna gör den bättre än efterföljarna). City State of the World Emperor är bubblare, på grund av att den innehåller både stad och landsbygd samt har "lagom" detaljerade beskrivningar. Riktiga oldschoolare brukar dock tycka att CSWE är för detaljerad, men jag gillar konceptet "fallande imperium, vars kejsare tillhör de absolut sista av en ras grönhudingar". Ökar man hexstorleken på CSWE (till t.ex. 24 miles/hex) är det egentligen den enda setting man behöver. Det är mer problematiskt att öka Wilderlands hextorlekar alltför mycket generellt, eftersom settingen då inte funkar med Wildernessserien (jag brukar öka till 10 miles/hex och det tycker jag funkar bra, men mer blir svårt).

Sedan är Necromancers Wilderlands of High Fantasy Boxed Set jättebra, men den är till 3E och räknas väl inte. Kartorna i en är inte heller lika snygga som originalen och dessutom är den lite ojämn i sina beskrivningar (många kockar = varierad soppa)

Eksem

Champion
Hittade några nya favoriter nu i veckan, och spelade två av dem idag, och det är alla moduler skrivna av Gabor Lux. Det finns tre moduler av honom på Judges Guilds hemsida att hämta hem gratis:

http://www.judgesguild.com/fans/index.html

De vi spelade idag var The House of Rogat Demazien och Below the City. De är båda olika typer av puzzle dungeons, där House of... är mer öppen och nästan sandboxig medan Below the City är mer traditionellt linjär i sin form. Båda osar Sword & Sorcery i Conan och Lankhmar-stil, kanske mer än nästan något annat jag stött på.

Rekommenderas varmt!

slanfan

Hero
Jag måste säga Vornheim, och alla som pratat rollspel med mig i år vet att så är fallet. Men en eventuell bubblare är ju Tome of adventure design, som jag öppnar på måfå ibland och blir karatesparkad i hjärnan av.

DeBracy

slanfan said:
Men en eventuell bubblare är ju Tome of adventure design, som jag öppnar på måfå ibland och blir karatesparkad i hjärnan av.
Det där var lätt den bästa reklamen för den boken som jag hört hitills. Annars brukar det vara nåt lamt i stil med att den ”typ är bra”, framfört som en underdrift.

rjonas

Hero
Jag är väldigt förtjust i ett äventyr till 2E som heter The Silver Key. Upplägget är enkelt: En mänsklig bosättning hotas av en närbelägen orchstad. Äventyrarna får uppdraget att infiltrera orchstaden och utföra sabotage inifrån. För att möjliggöra detta måste äventyrarna förvandlas till orcher. Att vara orch är brutalt och befriande men det finns en risk att den inre orchen tar över.

Botulf

Hero
Fangjorda old school tillägg som verkligen tilltalat mig:

C&C Conan Complete. Castles & Crusades
Warriors of Mars. OD&D
Carcosa. OD&D
(Nu saknas bara ett välgjort OSR hack för LotR också)

dawnrazor

Veteran
"The Spider-God's Bride and other tales of swords & sorcery" (Xoth Publishing.net) Har bara PDF:en men funderar på att köpa på döda träd via Lulu. Skrivet till d20 (och Mongoose ska visst ge ut en version till MRQ2/Legend). Om man gillar swords & sorcery är detta ett måste! Man blir toksugen på att spela när man läser :gremsmile:

Och så +1 på Vornheim