Nekromanti Old School DoD!

Sodivra

Champion
Detta är både lite Chronopia och lite Ereb, så läs ut...

Jag började min rollspelskarriär, eller ja NÄSTAN, men mitt första rollspel var DoD Chronopia, som vi spelade både Chronopia-äventyr och Ereb-äventyr till. Chronopia hade en väldigt härlig stämmning.. Ända tills mina kompisar köpte en massa tilläggsböckerna och ja.. ALLT blev speedat. Usch. Nu undrar jag om någon har några goda erfarenhter av att omarbeta Chronopia? Ta fasta på det mörka och på steampunken? Om någon hade alternativa världar eller material att dela med sig av skulle jag bli glad.

Och sedan så planerar jag en kampanj i fantasymiljö, med plats för drakar, orcher.. osv. Jag tänkte använda DoD-reglerna fasst med nya magiregler. Men.. jag har inte Ereb Altor modulen.. Några tips? Känns lite onödigt att köpa den bara för en kampanj.. Om någon vill veta så är det detta jag planerat:

Rollpersonerna börjar alla som ynglingar som upptäcker att dom har starka magiska förmågor. Dom är åtskilda, och jag spelar nog denna sekvensen med bara en spelare. "1 äventyr"
Det är nu dom väljer sin "magiska inriktning" (I hela vår DoD-karriär har vi bara haft en magiker, och knappt några mäktiga personer.)

Sedan så får dom hålla till på en magisk akademi som lärlingar och lattja lite..

Sedan så hoppar vi framåt.. Dom är några av världens mäktigaste magiker, och i den nya episoden börjar vi med att dom utplånar en enorm fientlig armé lite sådär.. /images/icons/smile.gif Spelarna får känna sig lite mäktiga.

Sedan.. Dom sugs iväg till en annan värld, och får vilset och förtvivlat använda sina krafter för att hoppa från värld till värld.. En del grymma upplevelser, och en hel del sjuka också.. (Läste denna iden när jag råkade snubbla in på skräckforumet)

Jag har också funderat på att låta spelarna spela en orch-hord, där varje spelare gestaltar kanske en befälhavare, en politisk makt och en elitsoldat.. Sedan.. Rätt fria händer! Med lite finness kan man låta spelarna först störta landet i fördärvet som orcher, och sedan vifta bort den mäktiga horden som magikerna.. I sanning en imponerande kampanj! (Hoppas jag)

Några tips om hur jag fixar en spelvärld? Några andra tips? Några frändar inom Chronopia-spelarna? (Jag skrev en massa om kampanjen, så glöm inte att jag vill diskutera Chronopia också! /images/icons/wink.gif)

/Arvidos Magus- Too... ni kan nog det nu!\

Adragoor

Warrior
>Men.. jag har inte Ereb Altor modulen.. Några tips?

Tja, inte behöver man väl Ereb-boken/boxen för att spela i Ereb... Hela den världen är ett otroligt hopkok av olika idéer iallafall, och de flesta moduler som kom till Ereb, fungerar utmärkt som egna spelvärldar... Om du bara vill ha lite övergripande info kan du ju alltid ta och skaffa/läsa Altors baksida.

Om du vill fixa en egen spelvärld (vilket du lär vilja om spelarna ska hoppa från värld till värld), är följande sida värd att besöka:
http://www.hut.fi/~vesanto/world.build.html

DunkLspiel

Veteran
finns väl vad jag vet massor med alternativa spelvärldar att hämta lite var stans på nätet. Vet dock inte om dessa är så mycket att ha men det skadar väl inte att testa.

'Beter man sig dumt får man respekt'

Eksem

Champion
Vad det gäller att konstruera spelvärldar så finns det huvudsakligen två sätt att angripa detta på. Antingen börjar man med det lilla, och jobbar utåt, eller börjar med klotet (plattan?) och arbetar sig nedåt.

Ett exempel på den senare metoden finns rätt bra beskrivet i senaste numret av Codex, den tidigare i ett jättegammalt nummer av Conan(!), så det får du lista ut själv =)

Sodivra

Champion
Ursäkta mig!

Angående att skapa världar: Japp det sysslar jag med! Men jag undrade om man jag kanske skulle köpa modulen till ett land och slippa jobbet, eller om Ereb är värt sitt pris för framtida kampanjer..

Å andra sidan, om jag designar ett eget litet land att utspela det i så kan jag ju testa element som jag funderar på att slänga in i min värld.. Hmmm ett bra tillfälle!

/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\

Eksem

Champion
Re: Ursäkta mig!

Om du ska köpa en svensk så är Trakorien den absolut bästa, men den är svår att få tag på och då ofta dyr (jag köpte min för 350:). Men har du mycket pengar är den värd det. Ereb Altor-boken är det ingen mening med att köpa. Den går inte in särskilt djupt på något land så det blir en massa jobb hursomhelst.

Ezping Orm

Hero

Du borde definitivt inhandla Ereb Altor-boken.. en av det absolut bästa böckerna till DoD. Förutom bra beskrivningar av länderna så finns det mycket annat intressant.
T.ex. Altors historia, artiklar om de olika raserna, ett äventyr, språk-diagram mm.

Ezping Orm

Rickard

Urverk speldesign

"<EM>Ereb Altor-boken är det ingen mening med att köpa. Den går inte in särskilt djupt på något land så det blir en massa jobb hursomhelst.</EM>"
Näe, den beskriver inte alls Caddo, Cereval, Erebos, Felicien, Hynsholge, Jorduashur, Kardien, Klomellien, Nidland, Ransard, Trakorien och Zorakin någe ingående. *sarkastisk*

Ereb Altorboxen är trevlig läsning men att köpa den (dyrt) för en enda kampanj? Hmmm. Kanske inte. I min mening kan du lika gärna använda Eons (lr Robert Howards) värld (trots att jag spelat DoD i hur många år som helst nu).

/[color:green]Han</font color=green> som inte har några erf i att omarbeta <EM>C</EM>. Han har bara använt världen en enda gång

Tycker att du ska vara lite försiktig med att göra en liten grupp magiker så mäktiga att de kan förgöra en hel orchhär... Tilläggas kan oxå att mäktiga RP:n oftast blir tråkiga att spela i längden, eftersom inget känns som en utmaning. Vad är det tänkt att äventyret ska gå ut på förutom att hoppa från värld till värld... (det måste ju inte vara nån mening med det, men det är ju alltid positivt om en mening finns ;))
/Black Dwarf

"I may be small but I can still kick your ass!"

Eksem

Champion

Ingående kan man väl ändå inte kalla det. Det räcker ju inte om man ska spela en kampanj i den omfattningen. Ereb Altor-boxen innehåller ju mest introduktioner till de olika länderna så man kan göra klart dem utifrån dem.

Sodivra

Champion
Tja, spelarna är vana vid att vara nollor så jag tänkte chocka dom lite.. Plötsligt är dom bland dom mäktigaste magiker som finns! Alltid går jättelätt.. Tills dom slungas till en annan dimension där deras krafter fungerar helt annorlunda/inte alls!

Sedan får dom desperat och vilset hoppa mellan dom olika världarna.. Demonvärldar, andra rollspelsvärldar (/images/icons/tongue.gif), vår värld?, sjuka världar som består av steniga öar svävande i rymden, världar som bara består av en enda lång tunnel, eller ett rum med ett paraply i.. Osv!

/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\