Nekromanti Oldie-fråga

bergmagn

Veteran
Hej alla.
Jag har inte spelat rollspel sen 80-talet så det känns som jag inte är helt uppdaterad på rollspels-fronten.
Nu har jag sett begreppen d6 & d20-spel förekomma här och var som samlingsnamn för olika kategorier av spel, men jag begriper inte vad som är den gemensamma nämnaren för dessa spel.
Förmodligen så är det tärningar som åsyftas med d6 & d20 men varför buntar man ihop spel efter vad för tärningar som används? Det är väl helt ointressant, eller?
Eller är d20 något generiskt spelsystem typ GURPS?
Hoppas jag inte är helt ute och cyklar...

F ö så spelade jag mest AD&D version1 (70-talet någon?), CoC version 1, Traveller version...1. Det sista jag spelade var faktiskt Star Wars, det var väl version 0 eller så.

Magnus

Ackerfors

Alas, your rapids!
Läs FAQen...

...hade jag svarat ifall jag inte hade varit så lat och inte orkat lägga upp den. :gremblush: Hej och välkommen till forumet i vilket fall!

D20 och D6 är benämningar på regelsystemen som används i vissa spel. D6 är det som gamla Star Wars-spelet använder och D20 är det som nyaste Dungeons and Dragons och mycket, mycket mer använder. Anledningen till att D20 är en så vanligt förekommande term är att det är ett system som Wizards of the Coast släppt "fritt" för alla att använda i sina spel om vissa kravs uppfylls. Av den anledningen finns det väldigt många olika D20-spel, bland andra Call of Chtulhu d20, D20 Modern och Star Wars d20.

Jag hoppas att det här rätade ut några frågetecken åt dig, annars är det bara att fråga igen. :gremsmile:

Note to self: Lägg upp FAQ-frågor.

Troberg

Sinister eater
Korrigering

D20 och D6 är benämningar på regelsystemen som används i vissa spel. D6 är det som gamla Star Wars-spelet använder och D20 är det som nyaste Dungeons and Dragons och mycket, mycket mer använder. Anledningen till att D20 är en så vanligt förekommande term är att det är ett system som Wizards of the Coast släppt "fritt" för alla att använda i sina spel om vissa kravs uppfylls. Av den anledningen finns det väldigt många olika D20-spel, bland andra Call of Chtulhu d20, D20 Modern och Star Wars d20.
Du använder blandat benämningarna D20 och d20. Spelsystemet är d20, med liten begynnelsebokstav. Bara för att undvika missförstånd.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jaha, ja...umm... Det är klart...

"Du använder blandat benämningarna D20 och d20. Spelsystemet är d20, med liten begynnelsebokstav. Bara för att undvika missförstånd."

Det är rätt. Kombinationen trötta hjärnceller och shifttangenter med eget liv är inget bra.

bergmagn

Veteran
Re: Läs FAQen...

Tack för upplysningen.

Och termen d20 grundar sig på tärningen som används i något sammanhang?
Vart tog tärningarna d4, d8, d10, d12 vägen? (eller är det D4, D8, D10, D12?) Och jag har för mig att jag såg någon D30 nångång...

Magnus

Ackerfors

Alas, your rapids!

"Och termen d20 grundar sig på tärningen som används i något sammanhang?"

d20-systemet bygger på att man ska slå en 20-sidig tärning plus färdighetsvärdet eller attackvärde (beroende på vad man ska göra) över en svårighetsgrad. Ungefär så fungerar d20-systemet.

"Vart tog tärningarna d4, d8, d10, d12 vägen?"

Tärningarna är ju inte försvunna helt, men just d6 och d20 är ju speciella regelsystem vilket de andra tärningarna inte har. Fast nu ljuger jag. Krille har utvecklat ett t10-system, men de andra tärningarna har inte ett eget system som är döpt efter dem på samma sätt som d6 och d20.

Så för att sammanfatta mitt virriga svar. d20 och d6 är namn på regelsystem som bygger på tärningen med samma namn.

Troberg

Sinister eater

Och termen d20 grundar sig på tärningen som används i något sammanhang?
Vart tog tärningarna d4, d8, d10, d12 vägen? (eller är det D4, D8, D10, D12?) Och jag har för mig att jag såg någon D30 nångång...
D20 används för alla färdighetsslag, de andra finns fortfarande kvar i andra sammanhang.

Annars är den största skillnaden mellan d20 och andra system att i andra system så har en person i genomsnitt cirka en kvinnlig bröstvårta, i d20 ingen.

bergmagn

Veteran

Tack igen.
Finns det inga spel som använder d100? Det var ju vanligt "förr"- CoC t ex där man skulle slå en d100 för att slippa bli galen.

Nu är bara frågan vad en grisodlare är...

Magnus

Ackerfors

Alas, your rapids!

"Finns det inga spel som använder d100?"

Jodå, Mutant: Undergångens arvtagare använder ett procentsystem som man använder t100 till.

"Nu är bara frågan vad en grisodlare är..."

Nu kan jag svara "Läs FAQen" men jag struntar i det och svarar ordentligt istället. :gremsmile:
Grisodlare är den titel du har fått efter antal skrivna inlägg på forumet. När du skrivit ett visst antal inlägg så byts din titel till något annat.

Krille

Super Moderator

"Finns det inga spel som använder d100? Det var ju vanligt "förr"- CoC t ex där man skulle slå en d100 för att slippa bli galen."

De finns fortfarande. Mutant: Undergångens Arvtagare är ett trevligt nytt (eller nygammalt) spel som använder procenttärning.

bergmagn

Veteran

Grisodlare är den titel du har fått efter antal skrivna inlägg på forumet. När du skrivit ett visst antal inlägg så byts din titel till något annat.
Hehe, ja det begriper jag, men vad är en grisodlare? En person som odlar grisar?

Rosen

Myrmidon

Finns det inga spel som använder d100? Det var ju vanligt "förr"

Rolemaster görs fortfarande, och det är ju ganska renodlat på att använda procenttärningar till precis allt.
Däremot finns det inget "d100-system" som kallas så som vedertaget begrepp.

--
Åke

Krille

Super Moderator

Ur FAQn:

Grisodlare var ett uttryck som myntades av Anders Blixt i begynnelsen. Sedan dess har det hängt med i rollspelskretsarna och nu blivit populärt igen tack vare rollspel.nu. Att vara grisodlare Codex webbforum innebär att du är en nybörjare. Allt eftersom du skriver fler och fler inlägg kommer du att öka i grad.
Rent hysteriskt så började grisodlande som en term som användes om det episka orch-slaktandets diametrala motsats. Det vill säga, grisodling handlar om normala rollpersoner som odlar saker som till exempel grisar och inte flänger iväg till Långtbortistan, faktiskt får ont om man slår på dem, inte har ärkemagiker som ärkefiender utan nöjer sig med bonden i granngården, och vars största problem är att skrapa ihop till hemgiften till sin dotter. En grisodlare är alltså en rollspelare som sysslar med grisodling.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Ja, typ... Tror jag...

Det är väl en som odlar grisar, ja... Dessutom är det en ett spelsätt som går ut på att man spelar "normala" rollpersoner. Anders Blixt är upphovs man till det uttrycket.

bergmagn

Veteran

...En grisodlare är alltså en rollspelare som sysslar med grisodling.
Hmm, det låter ju skoj :gremwink:

Missade frågan i FAQen. Jag läste bara t o m frågan "Vad betyder texten som står nedanför mitt användarnamn i inläggen?" och ansåg frågan om grisodlare som obesvarad.

Magnus

Oldtimer

Slava Ukraini!
F ö så spelade jag mest AD&D version1 (70-talet någon?)
Mmmm, det var tider det. Jag har fortfarande min PH signerad av Gary Gygax själv (och menar jag att hans autograf finns i den, inte bara det faktum att han skrev den) stående i bokhyllan. Kan dock inte säga att jag tittar så mycket i den längre... :gremwink:

Men trots all nostalgi som är förknippad med den, föredrar jag D&D3e alla da'r i veckan.

/Mikael