Nekromanti Olika kvaliteér

Mattis

Swordsman
Det är ju så att alla är bra på olika saker, och det märks tydligt på forumet. Alla vill göra sitt eget spel, med sina egna regler och sin egen värld.

Faktum är ju det att alla helt enkelt inte kan göra bra grejer. Därför måste ni samarbeta.

- Quadrante är ju en jävel på att illustrera, men hans regler kanske inte är de bästa världen skådat (jämför svaren på hans bilder till Touche med reglerna till Touche)
- peta kan ju det där med juridiken, men hans universalregler är nog inte använt av så många
- Faehrengaust med flera vet ju hur stridigheter går till, vad som är orealistiskt o.s.v.
- Krille vet hur man skriver grejer intressant
- Troberg har bra tankar om hur licenserna ska se ut
- Rising har en massa fina tankar om förnyandet inom rollspel, men man somnar snart efter fyra a4 utlägg om hur det ska göras

Listan kan göras lång. Gå ihop, förena era tankar, hjälp varandra (mer än ni redan gör) och var mer kritiska.

Krille

Super Moderator
"Faktum är ju det att alla helt enkelt inte kan göra bra grejer. Därför måste ni samarbeta."

Problemet är att vi inte kan enas om vad vi ska samarbeta om. Skulle någon tvinga in oss i ett rum och inte släppa ut oss förrän vi har ett rollspel så skulle endera av tre saker hända.

1) Vi skulle hellre svälta ihjäl i det rummet än göra det där underbara söta gullespelet du vill ha.

2) Battle Royale! Till slut skulle du få ett rollspel - skrivet av en person, nämligen den som är levande sist kvar i rummet.

2) Vi skulle inse det dödsdömda i att enas om något att samarbeta kring, och slänga ihop ett helt vanligt jävla fjantasyrollspel enligt dogma-konceptet och sedan fräsa "kan vi gå nu?"

Men ska vi nu vara sådana så är det fritt att hoppa in i Andra Imperiet-wikin och skriva loss.

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Knepet är ju att alla ska sträva i samma riktning om det ska bli ett samlat spel av ett sånt projekt. Det är ju trots allt så att vi är en himla massa folk med olika intressen inom den snäva lilla värld som hyser rollspel. Men omöjligt är det ju inte. Se tex. att flera av Eonforumets medlemmar också skriver för Eon. Krilles Wiki (och andras) samlar ju också en hel del aktivitet till respektive spel. Det är därför inte omöjligt att vi i framtiden ser just spel skapade där.

Men att öka samarbetet är inte en dum idee. Det krävs dock en god ledare och det vet jag inte om vi har så många... här på forumet. :gremsmile:

Krille

Super Moderator
Ajustdet, en sak till

Rollspel skrivna av kommittéer blir oftast väldigt allmängiltiga och egentligen inte särskilt bra. De tenderar att bli generellt bös, oftast fjantasy, avsett att tillfredsställa så vitt skilda smaker som möjligt, och oftast så blir resultatet helt enkelt halvtaskigt.

Det krävs en eldsjäl med vision för att få något riktigt unikt och bra, inte en kommitté, oavsett kommitténs begåvning.

Dimfrost

Special Circumstances
Det finns en pedagogisk poäng med att göra ett eget spel, också. Förr eller senare märker man vad man är bra på, och vad man behöver hjälp med, men det finns inget fel i att försöka. Till exempel, om jag kommer fram till att mina regler suger medan mina koncept rockar hur hårt som helst så är det ju en smal sak att låna T10-systemet från Krille och därmed bli av med en del av regelbyggarjobbet. Och så vidare. Dessutom är det förbaskat kul att skriva spel, i alla fall för det mesta. Därför tycker jag att det alltid finns en anledning att skriva sitt egent spel, även om man är 13 år (eller 31 :gremlaugh:) och aldrig har spelat något annat än Eon (eller EDD) innan. Resultatet kanske blir därefter, men det är inte det viktiga. :gremlaugh:

/Dimfrost

Troberg

Sinister eater
Det är på väg

Faktum är ju det att alla helt enkelt inte kan göra bra grejer. Därför måste ni samarbeta.
Jag har haft liknande tankar, inspirerade av opensource-projekt som tex MAME. Jag är rätt så trött på att se spelhobbyn drivas av företagen och vill se en rörelse där spelutvecklingen drivs av brukarna själva som en gemensam (om än lite spretig) satsning.

Jag gillar inte att bara klaga, jag föredrar att sätta mina pengar där min mun är (eller som Harlan Ellison så vackert uttryckte det: "You can't just tell someone to go fuck themself if you are not prepared to back it up."), så jag försökte hitta en lösning. Denna lösning står nu för dörren.

Förhoppningsvis innan semestern är slut så kommer jag att släppa en första version av mitt spel Generica. Detta spel kommer att vara helt öppet och nästan alla som vill får tillföra saker och om de är bra nog och passar in så plockas de med i den officiella versionen av spelet. Passar de inte där så är det fritt fram att släppa dem som mods.

Tanken är att alla ska kunna göra "sin" version av spelet, medan de besta bitarna lyfts in och blir en del av nästa utgåva av den officiella versionen.

Naturligtvis är alltihop gratis.

Johan K

Gammal & dryg
Det vore nåt ja..

Hemm, det vore ju en klart intressant grej om de kunde sammarbeta ja... Man kan ju undra isåfall vad som skulle komma ifrån den gruppen... :gremtongue:
Senså skulle jag mycket bäl kuna tänka mig Dante som gö en layout på det hela.. :gremwink:

Fast frågan är väll om det är möjligt att få ihop det hela... Känns som det är många starka viljor där.. :gremgrin:

/ Johan K, som hoppasatt få se en sådan grupp i framtiden !

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det är ju välkänt hur antalet kockar inverkar på soppans kvalitet. Det gäller nog till viss del även rollspelstillverkning. Jag håller med om att alla de nämnda personerna är väldigt duktiga på olika saker, men det behöver inte betyda att jag håller med om att deras lösning alltid är den bästa. Det finns ju inga absoluta kvalitetsmärkningar på rollspelsregler eller spelkoncept. Vissa personer vill ha enkla och snabba regler medan andra vill ha detaljerade regler. Om två sådana personer ska skriva ett spel blir resultatet bara en mjäkig kompromiss som ingen är nöjd med. De bästa spelen skapas nog av en eller ett par personer som har en tydlig vision av vad de vill göra.

Naturligtvis blir deras spel ännu bättre om de har viss hjälp av andra under skapandet. Om inte annat så kan dessa personer hjälpa till som bollplank och lyssna på och ha åsikter om det spel som skapas. Det finns få saker som tydligt visar hur dåliga eller bra ens idéer är som när man försöker förklara dem för någon.

/tobias

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jo, jag tror att det stämmer. Själv håller jag hårt i tyglarna på Höstdimma, men jag lyssnar på vad speltestare och textläsare har att säga, och många gånger har deras tips/önskemål gjort spelet bättre. Men att ta in en "like" tror jag inte skulle göra spelet bättre, kanske mer lättsålt då det skulle formas efter någon sorts förväntad idealbild av ett spel, men det kan bara ske av att de grundläggande egenheter som finns i spelet trubbas ner, och vilken poäng är det då att spela det istället för något av alla de spel som redan finns färdiga.

Quadrante

Grisbonde
Re: :p :)

Quadrante är ju en jävel på att illustrera, men hans regler kanske inte är de bästa världen skådat (jämför svaren på hans bilder till Touche med reglerna till Touche)
Ni är bara för ointelligenta för att förstå mig :gremtongue:

eller, jo.. fast det skulle nog bli som Krille skrev.

Som så många andra i tråden så tror inte jag heller på kommitté-arbeten. Men jag håller samtidigt med dig om att utökat samarbete är önskvärt för att förbättra independentprodukterna (så att fler än konstruktören faktiskt skulle ta och spela dom) och för att faktiskt ro i hamn fler produkter (numera är det väl 1 av 100 projekt som blir färdigt, om så många).

Min ringa erfarenhet talar för en lösning där det finns en faktisk spelkonstruktör som i sin tur använder sig av ett antal personers expertkunskaper. Jag har ett antal gånger varit med som bollplank om stridsregler (och annat) till independentspel. Jag tycker det har fungerat bra och jag tror att spelskaparna fått ut något av det (eller så har de bara sagt så för att vara snälla :gremgrin: ). Jag vet att jag själv definitivt har fått ut något av dessa projekt då det lärt mig en hel del.

Delvis görs ju detta på forumet, men det blir inte samma djup och engagemang i en forumstråd som det blir i ett längre samarbete där man kan bygga upp ett förtroende för varandra.

Så om det finns fler som vill diskutera stridsregler (eller annat) så är det bara att slänga iväg ett meddelande. Om projektet inte passar mig tackar jag dock nej, för bådas skull.

Det vore trevligt om det bildades små nätverk med samarbete bland rollspelskonstruktörer.

Re: Ajustdet, en sak till

Det krävs en eldsjäl med vision för att få något riktigt unikt och bra, ....
Det här forumet är överfyllt med eldsjälar med visioner, men det är ytterst sällsynt att det kommer ut något konkret och än mer sällsynt att det skulle komma något unikt och bra. Jag håller med om att det behövs en eldsjäl i ett rollspelsprojekt, men det bästa vore nog om denna eldsjäl fick någonslags stöd i någon form. Rena solo-arbeten brukar dö ut relativt fort.

Någon slags kombination mellan kommitté och ensamvarg vore nog det bästa för de flesta spelskapare. Men det finns ju såklart undantag och du är väl en av dom :gremsmile:

Magnus_UBBT

Veteran
Det finns en anledning till att de flesta projekt, amatör- såväl som proffsproduktioner, har en designer som har makten att yxa hur han vill.

Sen kan det skötas olika bra, men det blir helt enkelt inte effektivt utan ordentlig uppstyrning.

Illern

koppariller
Min ringa erfarenhet talar för en lösning där det finns en faktisk spelkonstruktör som i sin tur använder sig av ett antal personers expertkunskaper. Jag har ett antal gånger varit med som bollplank om stridsregler (och annat) till independentspel. Jag tycker det har fungerat bra och jag tror att spelskaparna fått ut något av det (eller så har de bara sagt så för att vara snälla ). Jag vet att jag själv definitivt har fått ut något av dessa projekt då det lärt mig en hel del.

Bollplanksidéen tilltalar mig också för jag måste hålla med, det är få som kan allt. Jag har framgångsrikt kastat bollar på t.ex. Herr Nils och Faehrengaust (och de första klövs med enkelhet på mitten med ett lojt hugg) och när jag äntligen tragglat mig genom lay outandet och sorterandet i världsbeskrivningen kommer Terra Draconis ha ett mycket bättre stridssystem - både utifrån vad jag vill med reglerna som regler och utifrån att skapa någon form av trovärdig strid. Nu kan jag inte vara mindre storsint än Herr F så är det någon som vill prata antiken/dåtid eller ännu hellre romare så släng i väg ett meddelande till mig :gremlaugh: