Nekromanti Olika regeldetaljer

Rickard

Urverk speldesign
Jag behöver lufta av mig från mina tankar lite.. Jag har skrivit ner kapitelindelningen och har nu rett ut vilka saker som finns kvar att ändra på.. Så jag startar mest tråden för att få ner allting på "papper" så att jag kan reda ut det..

Samhällsklasser
Som det är nu så har jag bevarat -91:ans indelning i klasser som går:

Egendomslös
Lägre underklass
Högre underklass

Lägre medelklass
Högre medelklass
Lägre överklass
Högre överklass
Lågadel
Högadel

Förut har jag kört med att man har slagit fram genom att spendera erfarenhetspoäng och fått lite bonusar.. Fast nu vete tusan.. Man kan lika gärna ta och välja någon klass och så får man lite bonusar och nackdelar beroende på klass..

Den lägsta nivån så får man kunskap om den undre världen (Kulturkännedom: Undre världen) men å andra sidan så får man mindre saker från början.. I mitten så får man varken för- eller nackdelar och i övre "lagret" så får man många prylar från början, men också en hel del ansvar över dem.. Dessutom så får man Kulturkännedom: Överklass gratis, så då kan jag helt ta bort den färdigheten.. Antagligen så kommer jag att beskriva hur dessa funkar i samhällsrubriken..

Jag hade tänkt att man får slå en tärning för att bestämma vilken av de tre klasserna i varje grupp (som jag delat in i färger) som man hamnar i.. Fast det låter bara omständigt.. Nu funderar jag enbart på att ha tre samhällsklasser.. Vad de ska heta vet jag inte.. Jordbrukare, borgare och överklass kanske? "Jordbrukare" är jag inte så jättenöjd med som namn.. Tänkte mig alla som inte bor i en stad och ha ett samlingsnamn för sådana.. "Lantbor" låter bara konstigt.. Fast även tiggare och tjuvar som bor i staden bör ha den samhällsklassen.. Gör jag det krångligt? Borde jag nöja mig med underklass, medelklass och överklass som namn?

Hantverksegenskaper
Här är en rubrik i stridskapitlet och behandlar egenskaper som en skicklig hantverkare kan ge ett vapen eller en rustning.. Tanken från detta inlägg hänger kvar och jag tycker det kan ge en rätt ball känsla om det är någon rollperson som nu vill spela hantverkare.. Varför det fortfarande finns kvar i idéstadiet är för att jag inte har tagit och skrivit ner allting på ett och samma ställe och sett till så att allting funkar i de situationer som kan uppstå..

Spiritus familiaris
Jag har ingen aning om hur jag har tänkt att utforma den här rubriken om husandar i magikapitlet.. Ska jag ha samma upplägg som Magikerns Handbok och utgå från det.. Jag vill att husanden ska ha lite balla magiska förmågor och antagligen kommer jag att använda samma köpsystem här som med gyckelkonster (och numera magikerstavar och besvärjelser)..

Men vad är egentligen viktigt att ha med angående husandar? En djurlista? Förmågor? Vad mer?

Magiska pergament
Magiska pergament är skojiga och för mig stämningsfyllda, men vad är nyttan med dem (ja, jag har läst alla magiböcker till DoD4 och lägre)? Jag ser inte riktigt nyttan med dem.. För som jag ser det så borde de funkar ungefär på samma sätt som att någon lägger en Sigill på pergamentet med kravet att personen ska läsa orden som står på pergamentet för att besvärjelsen ska utlösas..

Jag skulle vilja att magiska pergament (vad är ett "magiskt pergament" egentligen?) skulle kunna användas till magiska studier, lite likt som i D&D-filmerna..

Risken finns att jag helt tar bort denna rubrik och bakar in allting i andra rubriker istället.. Jag har exempelvis en rubrik som heter "Formelsamling"..

Ritualer
Även här har jag ingen aning.. Det är tänkt att man kan göra en ritual för varje besvärjelse som finns i mitt magisystem för att göra effekten permanent, men så mycket mer än så används inte ritualer.. Är det verkligen något man behöver beskriva <u>och ha extraregler för</u> i ett magisystem?

Startutrustning
Tanken är att jag helt tar bort allt vad "mynt" heter och bara kör på val.. Mynt har alltid inneburit en himla massa fipplande och övervägande förut.. Det är tänkt att samhällsklassen påverkar hur många val som man får i en grupp och levnadsbanan ("yrket") säger vad för sorts saker som man får välja.. Här hade jag tänkt att man kanske kunde spendera erfarenhetspoäng för att få lite bättre prylar..

Jag har bara en vag aning om hur det ska se ut, men inte hur det bör se ut när det är klart.. Tyvärr måste jag nog ha en tabell för var av de fem levnadsbanorna och sedan hade jag helst sett att spelaren kan skriva av det som står i tabellen.. Ju högre samhällsklass denne har, desto fler prylar kan denne skriva av.. Mycket tänkte jag sammanfatta i olika "utrustningskit" som "lägerutrustning", "extrakläder", "fast egendom", "tränat djur" och så vidare..

För att ens påbörja detta måste jag fundera ut hur jag ska göra med samhällsklasserna.. Om jag gör det rätt så skulle jag kunna smidigt få in ett bytessystem istället för att behöva använda sig utav mynt.. Mynt ska finnas, men inte i de enorma mängder som förut har varit vanligt i DoD..

Utrustningslista / Klädsel
De här två orden ovan är varsin rubrik.. Utrustningslistan kommer jag nog att sno från EDD men jag kommer att göra lite efterforskningar och skriva förklaringar över vad vissa saker är och hur de används.. Mycket utav sådant har jag saknat i DoD.. Det båda dessa rubriker kräver är alltså efterforskning och inget regelmakande.. Därför har dessa inte blivit klara..

Kläderna kommer dock att ha regler som "personlighetsdrag" och "karismaförändringar"..

Droger
Själva grundtänkandet i drogreglerna är klara.. Det jag behöver göra är att brainstorma fram olika (bi)effekter som en drog kan tänkas få.. Droger kommer alltså fungera som en enklare variant av alkemibrygder.. Alkemin kommer att baseras på magisystemets besvärjelser och där har jag bara skrivit klart 80% av alla besvärjelser, så jag får vänta med att maka klart alkemisystemet tills besvärjelserna är helt klara och balanserade..

Det jag tagit bort som rubrikar är - Exempelrollpersoner, Svält, Sjukdomar - så jag tänker inte skriva om detta..

/Han som inte fick fram några nya idéer när han skrev inlägget (vilket han hoppades på)

<font size="1">[edit] Lade till kommentar om ritualer..</font size>

Kaigon

Helmgast
Jag sa nästan att jag skulle skriva lite om startutrustning, och jag gjorde visserligen det, i en kväll eller nåt. Klarade inte så mycket mer då jag inte såg att jag själv kunde ha användning för det (då det aldrig var ett problem för mig).

Tanken är väl att varje föremål har något typ av värde. Mängden prylar man kan ta ska ha koppling till klassresultatet (alltså de 2T6 + BP som man slår i DoD 5, tror det är samma tabell till -91). Om man slår 14 så får man H.medel. Den exakta betydelsen för vilka föremål och till vilket värde man kan ta har jag inte kommit fram till men det skulle kunna vara som så att man med 14 kan ta ett 14-föremål, två 13, tre 12 osv. Kan dock vara för bra.

Kvalité på föremål
• (–4) Usel kvalité, B-FV 1
• (–2) Dålig kvalité, B-FV 2
• (±0) Normal kvalité, B-FV 3
• (+2) God kvalité, B-FV 4
• (+4) Mycket god kvalité, B-FV 5
Kroppsskydd
• (3) En fullrustning i svart tjockt tyg, för den som inte vill synas väl på natten
• (3) Ett läderharnesk
• (5) En vadderad ringbrynjehuva
• (6) Ett harnesk i nitläder eller härdat läder
• (8) En vadderad öppen metallhjälm
• (9) En fjällpansarskjorta
• (12) En vadderad rinbrynjeskjorta
• (14) En vadderad ringbrynjehauberk
• (17) En vadderad fullrustning i metall med tillhörande hjälm
Vapen
• (1) Ett litet vapen i metall eller ett större i trä, exempelvis en dolk eller en stav
• (4) En lättare sköld, som en liten rundsköld
• (5) Fem kastvapen av normalkvalité, inklusive remmar/skidor för att förvara dem
• (6) En tyngre sköld, som en tornsköld
• (7) En vanlig båge, mindre än långbåge, eller ett annat enhandat avståndsvapen med ett tillhörande koger
• (8) Valfritt spjut eller stångvapen
• (8) Bredsvärd, stridsyxa, morgonstjärna, stridshammare eller liknande
• (10) Valfri båge eller ett lätt armborst med ett tillhörande koger
• (11) Ett tungt armborst med ett tillhörande koger
• (12) Dyrt stort tvåhandsvapen
• (13) Ett arbalest med ett tillhörande koger
Bostad
• (–1) Gängdrabbat område
• (+1) Stadsvaktstätt område
• (±0) Hyreskontrakt
• (+4) Bostadskontrakt
• (1) Bakom tunnorna i gränden
• (2) Innegården bakom ett fallfärdigt hus
• (3) Ett eget källarhål
• (4) En hyreslägenhet i underklasskvarteren
• (8) En hyreslägenhet i medelklasskvarteren
• (10) Radhus i medelklasskvarteren
• (12) En hyreslägenhet i överklasskvarteren
• (16) Paradvåning i överklasskvarteren
• (19) Villa i överklasskvarteren
• (22) Mindre palats
Djur
• (–2) Gammal
• (–4) Mycket gammal
• (0) Byracka
• (1) Hund
• (8) Åsna
• (9) Mula
• (9) Rashund med förträfflig stamtavla, ypperlig för hjortjakt
• (10) Ridhäst
• (11) Arbesthäst
• (13) Sekuda
• (14) Vältränad stridshäst
• (16) Stridssekuda
• (22) Stridsgrip
Kläder och utsmyckning
• (0) Tiggartrasor
• (1) Arbetskläder för en hamnarbetare
• (2) Kåpa och liknande för en munk
• (3) Dugliga och tåliga reskläder
• (7) En köpmans utsmyckade kläder
• (12) Balklänning för överklassdamen
Övrigt
• (2) Änterhake med tio meter vanligt rep
• (4) Det väl beprövade dyrksetet
• (6) Ett ypperligt dyrkset
• (8) Tjuvens verktygslåda
• (10) En mindre samling gift, bland de bättre, exempelvis Svart Lotus, inklusive behållare
• (11) Läkarväska med diverse vanligare blandningar och örter
• (16) Ett bankkonto

Hoppas du (eller någon annan) har någon som helst användning av listan.

Ett tillägg angående klasser och det är bara en liten notis från mig.
Jag döpte om Lågadel och Högadel till Lägre respektive Högre Härskarklass då jag tyckte det var mer allmänrådande (alla samhällen är inte feodala eller liknande), samt att en riddare som kan vara lågadlig kan mycket väl vara mindre mäktig än en framgångsrik köpman som "bara" är Lägre Överklass inte minst jämförelsevis med en Handelshusherre som vanligen skulle betecknas som Högre Överklass.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Jag döpte om Lågadel och Högadel till Lägre respektive Högre Härskarklass då jag tyckte det var mer allmänrådande (alla samhällen är inte feodala eller liknande), samt att en riddare som kan vara lågadlig kan mycket väl vara mindre mäktig än en framgångsrik köpman som "bara" är Lägre Överklass inte minst jämförelsevis med en Handelshusherre som vanligen skulle betecknas som Högre Överklass.
Frågan är om man ska ha fler klasser än lägre/övre under-, medel- och överklass, eftersom alla samhällen inte nödvändigtvis har en härskarklass. De sex första klasserna är generella och har en lagom abstraktionsnivå.

Dewil

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag skulle helst hålla samhällsklasserna generella, så att de passar i alla länder. Jag föreslår följande uppdelning:

Ofri
Slavar, livegna, med mera. För den typiske äventyraren är detta en klass som ligger bakom en -- man kan ha rymt eller blivit frigiven.

Fri
Detta är de flesta "vanliga människor". Allt från svältfödda stadsbor till rika köpmän går in här, huvudsaken är att de äger sin egendom själv.

Privilegierad
Detta är personer för vilka särskilda förmåner gäller. De anses förmer än andra i samhället och har tillåtelse att göra vissa saker andra inte får göra (bära vapen, rida på hästar, beordra runt folk) eller slippa saker andra måste göra (betala skatt, arbeta för sitt levebröd).

Detta fungerar som ett sätt att bestämma rollpersonens sociala position. Dock bör man nog kombinera det med en rikedomsskala, förslagsvis Utarmad - Fattig - Välbeställd - Rik. För att få fram startkapital/startutrustning kan man sedan få fram ett rikedomsvärde genom att ge varje steg utöver Ofri på den sociala rangskalan ett värde av 1 (så Fri har värde 1 och Privilegierad värde 2). Därefter skänker man varje steg utöver Utarmad på rikedomsskalan ett värde av 1 (Fattig 1, Välbeställd 2, Rik 3, alltså). Därefter läggs detta ihop, för ett totalt värde mellan 0 och 5. Resultatet kan bli det antal "utrustningspaket" man kan plocka ihop (förutsatt att utrustningspaketen är tillräckligt breda).

Tärningar kan du nog strunta i, det passar bättre om folk väljer något som passar kampanjen. Du kan ju dock lägga in en liten tabell, bara ifall folk gillar att skapa slumpmässiga rollpersoner.