Nekromanti Olika sätt att göra sitt evenemang mer välkomnande

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Kollade just på en bra bloggpost med tio tips om hur man gör sitt evenemang mer välkomnande för nya besökare. Nåt av tipsen har inte så mycket med svensk konventskultur att göra (har vi några konvent som håller till på hotell?), men de flesta går nog att anpassa. Vi är flera stycken forumiter som är inblandade i att styra upp spelevenemang av olika storlek, så jag tänker mig att det här kan vara en intressant sak att prata lite om.

Har du erfarenhet av något fiffig grej av det här slaget? Är det nåt du uppskattat (eller saknat) på evenenmang du deltagit i? Finns det ett tänk kring de här sakerna för evenemanget du är med och arrangerar?

w176

Förlorad dotter
Det här blogginlägget adresserar hur man kan göra spelkonvent mer välkomnade för kvinnor. Men de flesta av råden är gångbara för andra grupper också,

http://www.gamingaswomen.com/posts/2013/05/gender-inclusiveness-at-gaming-events/

[h=2]Tactics for Inclusiveness[/h]
  1. Show the faces of the women in your organization.
  2. Reach out to women in the community and personally invite them.
  3. Recruit women from adjacent interests (cosplay, fetish, video games, board games, geeky knitting, art and design groups, comics, etc).
  4. Welcome new gamers and offer games that are accessible to new players.
  5. Reduce antagonism toward feminine things in your games, at your events. Have feminine coded stuff around.
  6. Play games that are actively more gender inclusive.
  7. Organize game nights in addition to your larger events that are women-only spaces.
  8. Use the X-card, lines and veils, and other tactics to cut scenes and try another way.
  9. Intervene and call people out when you see bad behavior even when it’s not directed at you. Moderate consistently.
  10. GM mentoring and having women GMs at your events.
  11. Highlight indie games, because they have a wider diversity of topics and female roles, and many are GMless which redistribute power relationships at the table.
  12. Focus on community building. Dinners, picnics, cafe hangouts, get-togethers outside of gaming events.
  13. Provide resources like child care and welcome families.
  14. Have an anti-harassment policy that is visible, enforced, and have all the organizers understand how it works.
  15. Run LARPs, which seem to draw overwhelming numbers of women automatically.
Some of these might seem a little silly. LARPs automatically draw women? WHY?? PROVE IT TO ME KIRA!! I have no idea! I mean, more critically, the reason why is a messy web of intersections that are difficult to parse and I leave to more academic chart making feminists than I. If it works, and it’s helping, I think the better question is, why not? If these small things can help foster a more gender inclusive community, and have proven success in the past, then we should start doing them and play to see what happens.
God45 said:
Det här är ett totalt sidospår men i blogg inlägget tas det upp som ett sätt att man ska rekrytera eller sträcka sig ut till närligande intresse vilket verkar som en bra ide. Men tre gånger tas "fetish" upp som ett närliggande intresse vilket jag har svårt att förstå. Visst, jag hoppar direkt til bdsm och misslyckas kapitalt med att se dem som närligande när den enda är en sexuell fetish och den andra är rollspelande runt ett bord utan fysisk kontakt. Är det jag som missförståt vad som menas med fetish här eller gör författaren en koppling mellan rollspel och sexuella fetisher?
Lupus Maximus said:
Det verkar finnas en viss överlappning mellan bordsrollspelande och BDSM/Fetish-utövare. Sedan om det beror på att varken eller är direkt socialt accepterat, så båda grupperna innehåller många som är redo att skaffa sin egna åsikt, eller om det beror på något annat, har jag ingen aning om.
God45 said:
Den kopplingen finns men den kopplingen finns tydligen också mellan BDSM utövare och högutbildade. Så närliggande intresse är jag fortfarande tveksam till...
w176 said:
Kira själv skulle nog kunna tala varm för ämnet men det finns en massa överlapp och det är närliggande hobbies. Men det är faktiskt jättenärliggande i många fall.

Skillnaden mellan BDSM rollspel, lajv och ordsrollspel är mer en fråga om fokus och mål snarare än att hobbyna ligger långt från varann, Vi leker med roller och fantasier vi finner kittlande på olika sätt. På vissa ställen i hobbyn är överlappet ä nnu större.

Överleppet mellan Vampire och BDSM är ju till exempel extremt stort. Vampire har ju skitstark BDSM tematik ii både design, tematik, estetik och vem som gillar at utöva det. Liksom, klientelet på vissa BDSM klubbar ha sjukt stort överlapp med Vampire lajv kampanjen.

BDSM utöverare brukar dessutom vara jättepepp på att testa lajva och spela rollspel, för de gillar ofta rollspelandet skitmycket även när de sexuella inte är i fokus.

Jag hade ett föreläsning på Luleå Proide om hur man kan använda rollspel och lajv för att utfoska normer kring kön, sexualitet och identitet. Vi hade ett par dominor i 50-60 års åldern i publiken och efteråt blev det visst världens coolaste samtal mellan de medelålders dominorna, och genomsnittliga fantasy lajvar om allt från hur viktigt dräkten är för att våga gå in i olika roller, till läderhantverk. Och de vara skitpepp på att fara och lajva fantasylajv någon gång i framtiden.
Lupus Maximus said:
Samt att det är rätt många rollspelare som är högutbildade.

Sedan är det en tolkningsfråga om vad som är närliggande. Hur närliggande är samberättandespel från indie-svängen och grottröj i OSR-anda egentligen? Och då talar vi ändå om två saker inom rollspelshobbyn.