Nekromanti Olika tärningar

Jarre

Swordsman
Jag har funderat lite angående alla olika tärningar som finns att använda till rollspel.
Egentligen är väl t20 den bästa tärningen, eftersom den är störst (har flest sidor). Så den borde ju ge det mest varierande systemet.
Men anledningen till att man (jag) inte vill använda den i egna rollspel, är väl i grund och botten endast att den är så välanvänd, på den kommersiella rollspelsmarknaden. Det känns då nu, att om man använder sig av den, blir ens spel genast nån slags klon. Så därför hittar man på diverse konstiga system med andra tärningar, bara för att slippa en koperingsstämpel, både från sig själv och andra.

Vad tycker ni?

Storuggla

Champion
Jag tycker inte att t20:n är den bästa tärningen. Jag avskyr den. Tvi! Usch! Bläh! F'låt.
Nåja, vad var det jag sa? Visst ja, tärningar. Jag anser att t10 är en ypperlig tärning, speciellt om man använder ett finfina Rolle-systemet (Roll and Keep för er som inte är så bekanta med honom) som man finner i 7th Sea och Legend of the Five Rings.
Sen är ju t4 en underskattad tärning för sitt fotangelsvärde allena.
T8or har jag inte mycket för. T6 kommer jag bra överens med, och t12 får mig av någon anledgin att tänka på ryska stridsvagnskolonner. /images/icons/hairy.gif
Ni kan ta dt lungt nu, jag ska gå och sova snart.

Storuggla, har en rosa lapp

Duddmannen

Hero
Tärningar!

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Egentligen är väl t20 den bästa tärningen, eftersom den är störst (har flest sidor). Så den borde ju ge det mest varierande systemet.

<hr></blockquote>

Nja, det kan jag nog inte hålla med om. Enligt den principen skulle ju en T100 vara ännu bättre och en T100000 vara ännu jätte bättre.
Det hela hänger väl egentligen på hur mycket man vill att slumpen skall avgöra samt hur stora tal man kan tänkas behöva slumpa fram.
Om man tänker sig principen Tärning + Egenskap mot ett Motståndsvärde där Egenskap är ett värde mellan 1 och 5 och Motståndet kan vara allt mellan 1 och 10 så kommer ju användandet av en T6 att vara mer beroende ett högt värde i en Egenskap än om man använder en T20.
Man skulle ju kunna gå åt andra hållet också och använda sig av färre sidor. Ta den försummade T4an till exempel. Med den skulle man kunna reducera systemet till: 1-2 = Det funkade inte. 3-4 = Det funkade.

Men anledningen till att man (jag) inte vill använda den i egna rollspel, är väl i grund och botten endast att den är så välanvänd, på den kommersiella rollspelsmarknaden. Det känns då nu, att om man använder sig av den, blir ens spel genast nån slags klon.

<hr></blockquote>

Men det är ju inget fel på kloner, om de är BRA! Man ska inte försaka ett spelsystem bara för att det liknar ett redan existerande. Om det inte liknar ett DÅLIGT system, då kan man ju lära sig av andras misstag och göra bättre själv.
Det absolut viktigaste är ju att systemet passar till den typen av spel man vill åstadkomma. Att använda sig av T4-systemet är kanske inte praktiskt i ett Ultra-Realistiskt system som skall simulera femtusen typer av handeldvapen i moderna miljöer. Däremot kan det funka i system där berättande är kärnpunkten och där man bara ibland vill ha med en slumpfaktor av typen "gick det bra eller dåligt".

Kort sagt: Alla sätt är bra, utom de dåliga.

Rickard

Urverk speldesign
T6 tycker jag är bäst, även om den inte är roligast att rulla (då vinner T10:an)..
T6 finns ju överallt, men den har ett annat namn. "Tärning" kallas den vulgärt i folkmun.. Försök tänka er in i den världen..
Man har alltså bara en tärningssort och den har bara ett namn.. Tänk så blinda allmänheten kan vara..

"Tärning" är alltså den jag gillar bäst eftersom den dyker upp i de flesta "sällskapsspel".. Med sällskapsspel menar jag nu inte
Kul(t), CoC, Mu-tant Chronicles eller andra problemlösarspel utan... Monopol... Fia med knuff... och... och... *darrar på läppen* Yatzy...

Men nu kan man ta dessa "tärningar" (pluralis av tärning) och använda till vettigare spel såsom Neoväch 2, In the Park, Shadowbun och Star Cars.. Spelen finns många, liksom de olika metoderna att använda tärning..

/[color:448800]Han</font color=448800> som kom att tänka på eskimåerna och alla deras namn för olika typer av snö

stormumriken

Veteran
Jag håller med dej till viss del... jag hade själv planer på att skapa ett helt annat sätt att få fram resultat i mina rollspelsprojekt (som ändå inte blev nåt av). Tanken var att man istället för tärningar skulle använda vanliga spelkort. Kanske det kan få dej att inspireras lite...?

Punger

Hero
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Mystiken bakom

Jag har alltid tyckt att tärningarna har sitt egna lilla liv. Behandlas de bra kan de ibland belöna en med framgångar i slagen o.s.v. Av den anledningen är mina förvarade i en tuff mjukis-drake. Nåväl...

När Yatzy nämndes så fick jag en känsla av obehag. Tärningar som behandlas som en hög kan ju inte känna sig tillfreds, eller? Det är ingen som bryr sig om om en är bra. Dessutom så brukar Yatzy vara som så att alla använder samma tärningar. Därför känns det som om det är väldigt lite kärlek. Oroväckande måste jag säga. Att de ska behandlas med en sådan grymhet! *Grrrr*

Men jag antar att vi rollspelare tar det lite för allvarligt. Det sägs ju att vi är lite tokiga.[vink]

CGH

Warrior

Egentligen är väl t20 den bästa tärningen, eftersom den är störst (har flest sidor).

<hr></blockquote>

Det finns både t30 och t100 även om de ofta är klumpigt stora. Och om man skulle inkludera en t30 i sitt spel skulle det bli problem eftersom de inte är så spridda. En t100 är det direkt inga med problem att simulera.

Att en tärning har fler sidor behöver inte betyda att den är "bättre". Det finns väl ingen direkt koppling där. En tärning med många sidor kan vara dålig eftersom den är svårare att räkna med. Det beror på hur stor nummerskalor man vill ha i reglerna.

ion

Veteran
> Egentligen är väl t20 den bästa tärningen, eftersom den är störst (har flest sidor). Så den borde ju ge det mest varierande systemet.

Varierad, ja. Men är du säker på att det är vad du vill ha? Tärningar är så mycket mer än bara ett värde. Du måste vara medveten om vad du vill uppnå med ditt slumptal. t20 ger ett varierat värde med lika stor chans att slå varje enskiljt tal. Om detta är vad du vill ha, bra. Men du har chansen att utnyttja alla de andra intressanta egenheterna hos tärningar, naturligtvis syftar jag främst på den fördelningskurva som skapas när man summerat flera tärninger (t.ex. 3t6). Ju fler tärningar desto större chans att man slår "talet i mitten", men det betyder ju även att chansen att slå talen i ytterkanterna minskar, d.v.s. en delvis "styrd" slump. Något som ger intressanta och ofta mer verklighetslika resultat. Om det var upp till mig så skulle jag nog gå ner på antalet tärningssidor och öka antalet tärningar för att öka denna effekt.

Ska man bara tala om tärningar och deras sidor så vill jag gärna ge t10:an några riktigt goda ord. Förutom att det är en förhållandevis vanlig tärning som de flesta redan har en bunt av så har den en annan bra egenskap: den har tio sidor. Tio är ett väldigt bra tal av den enkla anledningen att vårat talsystem är baserat på tio, därav enkelheten att slå en t100 eller en t1000. Detta leder även till att den är väldigt enkel att utföra räkneoperationer med, då vi är vana vid det och har gjort det ända sedan lågstadiet. System baserade på talet tio och t10 är enkelt och går fort.

Hoppas detta har gett lite nya idéer och tankar om varför man skall välja vad. ion kommer tillbaka nästa gång han hittar en mattediskussion /images/icons/wink.gif

Lan

Veteran
Din lilla t6missbrukare....

Själv tycker jag väl om t10, t6 och t20....t56....t73....t1 m fl...

mat

Veteran
T8 är en lite bortglömd tärning som oftast symboliserar skador från effektiva vapen. Mer t(. Den är så fiiin

telcontar

Warrior
Jag har alltid använt två olikfärgade 20-sidiga tärningar, där den ena representerar 10-tal och den andra ental. Jag upplever systemet med en "tärning 100" som väldigt användbart. Man slipper alltför krångliga räkneoperationer vilket spar både tid och kraft, både för Speledare och spelare.

Ion resonerade lite kring effekterna av "styrd slump" när man använder flera tärningar med färre sidor. Jag anser att det bör i första hand vara spelarnas egna färdighet som ska moderera slumpen, och inte tärningar. Det känns mest verkligthetsnära för mig.´Vem som helst som (i verkligheten) provat på en sak som är ny för dem vet ju att det då kan bli lite hur som helst med resultatet, precis som för en rollfigur med låg färdighet.

/images/icons/dragon.gifevil hands are afoot/images/icons/dragon.gif

Lan

Veteran
Jag vet vad du menar. Trots att jag är en vapenmästare i Eon fumlar jag konstant, och skadar lite fjolligt... men sådan är jag.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Finns det något härligare än att trampa på en lömsk t4? De små rackarna tycks ha en magisk förmåga att alltid trilla ner på golvet och hamna under någons fot.

mat

Veteran
Jag tycker mer om att trampa på en t20 så att foten flyger iväg. t4 har ju en fast grund. Men ta en t20, så gör du snrt en trippelsalto. /images/icons/yikes.gif

Rising

Vila i frid
Tärningar är så mycket mer än ett antal sidor

Alltså, jag tycker själva formen och "känslan" hos tärningarna är intressantare än vilka resultat de ger och hur slumpkurvorna blir.

Alltså, T4:an är en elak tärning som gör lite ont i handen och är halvjobbig att plocka upp från spelbordet. Jag tycker den är vacker att titta på, men den är som en demonisk artefakt; man bör älska den på avstånd, för så fort man brukar den slutar det med problem. (håller med om att trampar alldeles för ofta på T4:or. T6:or har jag aldrig trampat på, ändå har jag ju 40 ggr fler T6:or än T4:or. Superskumt.)

T6:an är en pålitlig och jordnära tärning. Inga krusiduller, inga märkliga vinklar. Den passar bra i små lågmälda spel där man ägnar sig åt grisodling och lågmält spelande. Däremot känns det konstigt att slå dem i Star Wars. Dessutom ska man aldrig slå T6:or när man ska använda magi. Det funkar inte.

T8:an är en farlig tärning, tycker jag. Den har läskiga vinklar med en massa spetsar och den inger en rätt stöddig känsla i handen. Den är stor och bra och borde användas oftare, ändå väljer alla kusinerna T6 eller T10. T8:an är en outsider, en elak punkartärning som bara anropas när man ska slå för skada med konstiga vapen, typ. T8:an hade varit guld som bas i Shadowrun eller liknande. Finns det NÅGOT spel som använder T8 som huvudtärning?

T10:an är helt klart den klurigaste tärningen, för den är inte helt superdupersymmetrisk. (heter något annat egentligen, men det kommer inte jag på nu.) Den har ju iaf en "ovansida" (med jämna tal) och en "undersida" (med udda tal) vilket ingen annan [vanlig] tärning har. Det är en busig, mystisk tärning. I WW:s spel är den självklar, jag vill använda den i mitt Flowers and Fantasy bara för att den ser ut som en blomma. (jo, med lite fantasi)

T12:an är nästan bara framme när man spelar Drakborgen, och det är synd. 12 är ett bra värde som är jämnt delbart med både två, tre och fyra, så det är egentligen mycket bättre att dela in slumpmomenten på 12 än 10. Dessutom är T12:an behagligt rund utan att vara mjuk och ryggradslöst inställsam som T20:an. Slutligen måste man ju nämna att 12 är ett intressant nummer att räkna med. Vår datum och tideräkning är ju uppbyggda runt tolv, så bara siffran "tolv" som sådan har ju en djupare relation med vår kultur och undermedvetna än de andra tärningarna.

T20:an är en uppblåst, pompös tjockis. Det är tärningarnas pampar, självgoda svin som vet att de regerar världen. Man måste dock erkänna att de gör det med viss finess: De rullar graciöst över spelborden, ligger skönt inslumrande i handflatan och är vackert uppbyggda av ett intrikat mönster med småtriangulära ytor. T20:an är kung över alla tärningar, och en rätt fin regent är han dessutom. Han går hem i alla läger, och det känns inte konstigt att slå honom i varken fantasy/ skräck eller sci fi.

Vad jag däremot inte gillar med framförallt T20:or, det är att de sällan är konsekvent uppbyggda. En T6 är ju sedan tusenåriga traditioner alltid upplagd så att om du håller tärningen så att du har "fyran" åt norr och "femman" åt öster, då har du "ettan" pekandes rakt upp, "sexan" ner, "trean" åt söder och "tvåan" åt väster.

När det gäller T20 kan de visst se ut hur som helst, det är inte ens så att varje sida tillsammans med sin undersida alltid visar summan "21", vilket är fullkomligt oacceptabelt! På en T6 visar alltid ovansidan och undersidan samma summa (=7) så då ska det banne mig vara samma sak med alla andra tärningar också!

När det gäller tärningsslag föredrar jag nog att slå samma antal tärningar varje gång jag gör något, och jag gillar inte att slå om tärningar som vid OB-slag. Särskilt tycker jag att det känns dumt om man klättrar (tex) och är väldigt duktig. (=många tärningar) Då får man ju oftast slå om flera gånger vilket ger en känslan att det är krångligare för mig att klättra över muren än vad det är för den klumpiga köpmannen som inte har lika många tärningar.

Överhuvudtaget känns det så att många tärningar borde betyda att man har större spridning på sina resultat (som en nybörjare har, han kan ju både ha lite flax och kardinalklanta sig) medans ett lågt tärningsantal borde gälla för proffsen.

Det här irriterar mig ofta i rollspel där det förhåller sig på andra sättet.

Nå, känslan är det viktiga. Dock tycker jag bara att det är roligt med annorlunda spelsystem. Man kan slå gamla fina tärningar, men om det bara är någon liten finess så betyder nästan alltid att mitt intresse kittlas och jag vill spela mer.

D20-standard tycker jag är så urbota korkat att jag hellre välkomnar ett helgalet spelsystem där man singlar slant för att se om man lyckas eller inte...

/Rising

"There are three kinds of people: those who can count, and those who can't."

Storuggla

Champion
Tärningar och fötter

Den ultimata fotmörsaren är nog t4. Fast bas, viker sig inte och en smärtsam topp. Rakt upp i hålfotsinläget bara!
Men det ligger något i vad du säger, en t20 kan ju fungera som ett slags slumpgeneratorsbananskal (se, ett ord ni inte trodde ni skulle se när ni gick upp imorse!) om man inte ser upp.
Någon som trampat på en t8 eller t10 på senanste som kan berätta om hur det känns?

Storuggla, sadomaskinist

Storuggla

Champion
Re: Och katter då?

Min katt har aldrig angripit en t6. t20 och t4, men aldrig t6. Feedback någon?

Storuggla, catgirl fanboy

Krille

Super Moderator
Singla slant

"D20-standard tycker jag är så urbota korkat att jag hellre välkomnar ett helgalet spelsystem där man singlar slant för att se om man lyckas eller inte..."

Köp Prins Valiant om du hittar det.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Tärningar och fötter

Jag har nog trampat på de flesta sorters tärningar i mina dagar, och ont gör det. Finns det någon som kan förklara för mig varför borttappade tärningar alltid hamnar: a) längst in i det allra dammigaste hörnet under soffan b) väl dolda i mattan så att du oundvikligen trampar på dem c) gömda i något hörn så att de sedan blir uppsugna i dammsugaren eller d) ute i din rabatt bredvid krokusarna.

mat

Veteran
Re: Tärningar och fötter

Sake är så här. At egentligen så är en tärning levande. Tänk dig vilket liv. Om man vill se någon glädjas i spelhallen, så väljer den att visa vinande tal. Om den inte är på humör..så ger den en skitslag.
Och för din del så tror jag att du inte gå ihop med träningar /images/icons/kiss.gif.
De gillar dig helt enkelt inte /images/icons/grin.gif