Nekromanti Olika tings värde...

Johan K

Gammal & dryg
I vanlig ordning så har jag varit & lirat diverse spel här i Lund.. B. la har jag lirat lite magic. Där så finns det ju en del kort som man kan sälja för en ohemulskt mass pengar & sedan köpa rollsepl för dessa pengar... :gremgrin: Jag menar, en black lotus kan gå på i runda slänhar 6000 spänn..
Har dock inte mööttt på detta fenomen inom rollsepl, alltså att man kan hitta böcker för dtta pris...
Någon som har några idéer, svar om detta ? jag har det tyvärr inte... :gremcrazy:

Dewil

Skrivbordsgeneral
Jag har aldrig grävt ned mig såpass i Magic att jag hajat vitsen med alla dyra specialkort. Det är roligt att köra med en standardkortlek.

Vad beträffar dyra rollspelsgrejer så betingar en del gamla DoD-grejer sjuka priser på begagnatmarknaden. Efter att ha studerat Tradera under ett knappt år kan jag presentera följande ovetenskapliga sammanställning:
- Ereb Altor och Magiboxen (i kompletta, hyfsat bra skick) går för minst 500 kr, i extrema fall 800 kr.
- Alla delar i Den femte konfluxen och Den nidländska reningen går för 250-500 kr styck. Hela serier kan kosta över 1000 kr.
- Trakorien går för 300-500 kr.
- Svartfolk (fråga mig inte varför) går för upp till 500 kr.

Nostalgifaktorn är inte så stor. Rariteter som Monsterböckerna kan man få för en hundring styck i mycket välvårdat skick.

Ensamma Vargen-böckerna, särskilt del 6 och delarna 9-12 kan gå för upp till 200 kr styck.

Dewil

Rickard

Urverk speldesign
Första Sinkadus får man punga ut med 600-800 spänn för.. Femte Konfluxen-kampanjen får man ge 300-400 spänn för varje bok.. Inget av de priserna speglar hur vettig produkten är..

/Han som inte vet hur det är med utomsvenska marknaden för rollspel

DODswe4

Hero
kan mest hålla med Eksem här, fast det är så att ajg aldrig skulle köpa något för den suman, sälja kanske

Foggmock

Myrmidon
En oöppnad låda Talisman av GW gick för 2500:- på Lincon, det är nog bland det extremaste jag sett. I övrigt verkar de flesta saker ligga lite över eller ganska nära nypris på vanliga grejer i dag, dvs en grundbox till gamla DoD kostar 2-300 spänn, och grundboken till DoD6 kostar typ 300. Saker som inte trycktes i samma upplaga som regelböcker, typ moduler och äventyr, blir givetvis dyrare enligt läran om marknadsekonomi.

Så, nä, förutom tokexklusiva grejer som är bläckfiskläderinbundna med ett emblem inbränt i äkta guld som är framgrävt av turkiska nunnor och förädlat av dagisbarn från Tanzania som bara har druckit bergshonung till frukost, tenderar hobbygrenar som inte är utpräglade samlar- eller statushistorier (en uppsättning prylar airsoft går på en hel del, men då får man också en komplett utrustning för 6000) att inte bli så förbaskat dyra.