Nekromanti Olika typer av modifikationer

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,582
Location
Helsingborg
Modifikationer finns i många olika former rent mekanikmässigt. De tre första rubrikerna handlar mestadels om de dolda former av bestraffningar som förekommer och de tankesätt som får spelledaren att vilja modifiera ett värde. De tre sista rubrikerna handlar om spelledarens tankesätt inför hur den sätter modifikationer. Jag kommer att exemplifiera med ett system där spelaren slår 1T20 mot ett värde. Lägre eller lika med lyckas. Rollpersonen har 10 i ett relevant värde.

Använda det lägre värdet
Om två värden kan användas är det en negativ modifikation att använda det lägre värdet. Det här förekommer i spel som Mutant:UA och nya En Garde.

Slå flera slag
Det här är besläktat med att använda de lägre värdet. Att bryta sig in ett hus kan exempelvis kräva två färdigheter. Att slå för båda de färdigheterna gör handlingen svårare, så istället för att ha 50% chans att lyckas så får spelaren (0,5*0,5=) 25% att lyckas med handlingen. 66 Demoner använder däremot denna typ av modifikation på ett vettigt sätt genom att aldrig variera värdet som spelaren ska slå emot, utan istället avkräva flera slag.

Utelämna bonus
Om spelaren har ett svärd som ger +3 till handlingen men väljer att beskriva handlingen som att rollpersonen slår till motståndaren, kan spelledaren välja att utelämna bonusen för svärdet. Att ge +3 för att beskriva handlingen är en liknande modifikation. Båda typerna är en bestraffande modifikation. Saga och Exalted har den senare typen av modifikationer med verbala krav. I princip alla rollspel har den första typen.

Modifiera utifrån sannolikhet
Spelaren vill åstadkomma någonting och beroende på om spelledaren gillar handlingen så medföljer en modifikation. När det pratas om tärningspotter brukar en del ge argumentet "Det är svårt att se sannolikheterna" och det är typiskt för spelledare som modifierar utifrån sannolikheter. Om jag hårddrar det, så spelar det ingen roll vad rollpersonerna har för värden då spelledaren ändå kommer att modifiera dem till den chans som spelledaren tycker rollpersonen borde ha.

Modifiera utifrån scenariot
Spelarens chans modifieras beroende på hur mycket handlingen kommer att inverka på scenariot. Att sammankalla en armé som hjälper till, att jonglera med bollar eller att slita sig ur bojorna för att vrida nacken av slutskurken är några exempel.

Modifiera utifrån spelledarens bedömning
Spelaren beskriver sin handling och beskrivningen bedöms av spelledaren som modifierar utfallet. Även kallad "pudelutställning".

Är det någon typ av modifiering som jag har glömt? Vilka typer av modifikationer använder ni?

/Han som enbart modifierar utifrån scenariot
 
Top