ger mig kräkreflexerHan said:Vad är din åsikt om att få statistik i stil med den bifogade filen i ett rollspel.
/Han som tycker det var intressant att få i Unknown Armies
QFT.Hans E Magnusson said:ger mig kräkreflexer
Jag vill låta rabiessmittade illrar äta upp mina ögon när jag ser det här.Han said:Vad är din åsikt om att få statistik i stil med den bifogade filen i ett rollspel.
Oj, det var ord och inga visor. Men, varför skulle det vara ett likhetstecken mellan att förtydliga och att misslyckas förklara? Att förtydliga något kan vara önskvärt även om poängen når fram från början.anth said:Har man ett system där dylika tabeller behövs för att man ska se olika sannolikheter, är det inte sannolikhetstabellerna det är fel på, utan systemet i sig självt som inte duger till dasshuspapper.
vilket jag håller med om. Om tabellerna BEHÖVS för att någon ska fatta så är det kass. Med andra ord.. öh.. Håller jag med dig.anth said:Har man ett system där dylika tabeller behövs...
Oj. Då får jag skippa kurvan till mitt 2t6-system...anth said:Jag skulle inte ens använda det till dasshuspapper - men av en helt annan orsak än vad andra tycker i den här tråden.
Har man ett system där dylika tabeller behövs för att man ska se olika sannolikheter, är det inte sannolikhetstabellerna det är fel på, utan systemet i sig självt som inte duger till dasshuspapper.
Det är inte samma sak.Max Raven said:Oj. Då får jag skippa kurvan till mitt 2t6-system...
Lustig, för det är de två undre tabellerna som är viktiga. Hade en spelledare som kommenterade att man slog perfekt slag nästan hela tiden och tabellen i mitten visar att det är 36 % chans att slå perfekt slag.anth said:Eller för att återknyta till Hans ursprungliga inlägg och hans fil - den översta tabellen är OK, den är lättförståelig och tar ingen plats
Alternativt skiter man i gnölarna i tråden och kör på.Max Raven said:Oj. Då får jag skippa kurvan till mitt 2t6-system...
Om man nu inte utgår från att spelarna inte ska ha koll på exakta sannolikheter.Smrtihara said:vilket jag håller med om. Om tabellerna BEHÖVS för att någon ska fatta så är det kass.
Som spelledare har jag däremot gärna koll på exakta sannolikheter.krank said:Om man nu inte utgår från att spelarna inte ska ha koll på exakta sannolikheter.Smrtihara said:vilket jag håller med om. Om tabellerna BEHÖVS för att någon ska fatta så är det kass.
Absolut. Det är därför jag inte har något emot såna här tabeller. För att SL ska kunna ha väldigt bra koll.Krille said:Som spelledare har jag däremot gärna koll på exakta sannolikheter.
Om tabellerna angav på en såpass grov skala, så skulle jag inte ha några problem med att spelaren visste. Själv tycker jag den grovleken sällan är så värst svår att känna av, ens i pölsystem.Krille said:Jag resonerar så här: i verkligheten kan jag titta på stupet som jag ska hoppa över och göra en rätt okej bedömning av huruvida jag kan komma över eller inte. Samma sak gäller en hel massa saker: jag kan göra en rätt okej bedömning huruvida det är säkert, riskfyllt eller rent åt helvete, och det träffar hyfsat rätt varenda gång.
I spel är det lite annorlunda. Det är svårt att få koll på hur pölsystem fungerar, så jag får inte samma känsla av huruvida det är säkert, riskfyllt eller rent åt helvete. Med rak fördelning eller en förklarande tabell så kan jag ha den grundläggande kollen. Osäkerheten kommer ändå in i form av slumptalen, så man har ju ändå inte koll.
Strax innan Leeroy Jenkins rusar in i rummet.krank said:Det jag vänder mig emot är egentligen precisionen. 67.1%? När har man IRL så exakt koll?