Nekromanti Om att importera alkohol via InterNett

Dewil

Skrivbordsgeneral
Jag hörde precis på Ekot att nån EU-instans har meddelat att staten inte kan förbjuda import av alkohol via InterNett.

Bortsett från det juridiska, hur funkar det rent tekniskt? Jag har förvisso inte InterNett, jag har Internet, men vad jag har förstått så är näten byggda på samma teknik men har olika innehåll (InterNett innehåller barnporr, betaltjänster, kändishemsidor m.m.). Att skaffa program via internet är enkelt - det överförs via nätverkskabeln (el. dyl. sladd) - men alkohol är ju som bekant en vätska. Kan den rinna i kabeln på något vis? Fäster man en kran i USB-uttaget? Går det inte väldigt långsamt att importera vätska via ett datornät?

Dewil, konfunderad

LukeFagwalker

Veteran
personligen hatar jag allt som har med alkohol att göra. det är helt enkelt så otroligt korkat att göra det. har inte folk bättre fantasi än att de måste skapa mer eller mindre störningar i hjärnan för att ha kul

Storuggla

Champion
Det finns två sätt egentligen – antingen köper du en iBooze som du sedan laddar med alkohol du köpt på apples hemsida. Eftersom vätska och digitala signaler inte ger bra resultat måste du koppla in din iBooze med en firewatersladd. Den ser ut som en firewireslad dock, så om man ska resa kan man ta fel. Man får väl låte bli att pilla bort lappen på den.
Det andra sättet är för de som hatar Apple eller helt enkelt inte vill betala är torrents. Du laddar ner en vanlig torrent och drar sedan hem spriten precis som en film. Problemet där är att vissa döper om fulsprit och tändvätska till sprit av finare märken, så om du laddar hem en gin och tonic så kan du mycket väl få en gin och t-röd, vilket är svårt att märka förän man smakar. Ifall du kör torrents måste du koppla in en – precis som du gissade – kran som du kopplar till usbporten.
Jag föredrar iBoozen, den rymmer mer och det är viktigt när man ska ha sin digitala fickplunta med sig till jobbet.

Storuggla, barney!

Eksem

Champion
Nej, jag tror de levererar med såna där budfirmor. Eller något i den stilen. De kanske använder Posten, men jag trooor inte det.

De här säljer sprit över internet, och har ett jättebra företagsnamn. Fråga dem hur det fungerar;

Cybeerwine

Rickard

Urverk speldesign
"har inte folk bättre fantasi än att de måste skapa mer eller mindre störningar i hjärnan för att ha kul"
Det kanske bara är du som är tråkig? :gremgrin: :gremwink:

/Han som förmodade att LukeFagwalker pratade om sina vänner

LukeFagwalker

Veteran
tror faktiskt inte det jag är faktiskt ansedd som en väldigt rolig typ och om dom bara vill så kan de ha roligare utan alkohol.
jag menar både en del av mina vänner som jag dock inte umgås med medan de dricker. då är jag med andra typer.

G

Guest

Guest
TCP/IP-paket?
Självklart, det skickas dock med högbandbredds brevduvor med mycket hög ping så det kan ta ett litet tag att få hem det, men det är trevligare än över vanliga linor då hastigheten över dessa knappt räcker till för spriten, men man kan istället ladda hem 120% alkohol för mindre linor för att sedan blanda till själv, Men den är riktigt svår att dosera och kan inehålla alla kolväten som slutar på -ol typ,så det är lite slump om man ska bli blind dålig i magen eller bara få sockerchock.

/Zorbeltuss som både gjort ett antal datanörds samt keminördshänvisningar i denna post, den som gissar rätt på en viss specifik sådan får många golfbollar.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Självklart, det skickas dock med högbandbredds brevduvor med mycket hög ping så det kan ta ett litet tag att få hem det
Asså, gud vad dum jag är, standarden för att skicka IP-försändelser via brevduvor är ju redan beskriven i RFC 1149. Naturligtvis är det så man för över alkohol via internet.

Frågan är nu bara om det är afrikanska eller europeiska duvor som används.

Dewil, doh!

G

Guest

Guest
Det säger du bara för att få många golfbollar :p som du också får, teoretiska golfbollar men endå.