Nekromanti Om att läsa

Feuflux

omjonasson.se
Nu kom jag på en (bra) trådstart!

Jag har sedan jag blev sambo (snart 3 år sen, huga, tiden går) och framförallt sedan jag blev pappa helt tappat bort läsandet.
Anledning 1: jag brukade läsa i sängen efter jag gått och lagt mig, men som invånare i en dubbelsäng låg det plötsligt någon bredvid som somnade tidigare och som blev störd av en tänd lampa. Jag tappade alltså bort min läs-plats och indirekt min läs-tid eftersom jag inte satte mig i en soffa och läste (jag ville kunna sluta läsa, släcka lampan och somna).

Som pappa har jag inte ens hunnit tänka så mycket på att jag aldrig får något läst längre, men nu slog tanken mig. Om jag nu skulle börja läsa igen, när och var ska det ske?
* När alla andra somnat på kvällen (enda tillfället man garanterat inte blir störd).
* När Malin tittar på Idol eller annat som jag mår dåligt av att se på ("risk" att behöva rycka in som barntröstare mitt i spännande kapitel).
* Direkt efter jobbet och lura i Malin att det är beordrad oavlönad övertid (hmm, nej...)

Tips? (Är lite småskeptisk mot ljudböcker, men har egentligen inte gett dem en chans.)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Promenera hem från jobbet och lär dig koordinera läsning med gång? jag går 50 minuter hem från jobbet varje dag och läser E-böcker på min ipod touch, funkar superbt.

Jarl

Hero
Feuflux said:
Tips? (Är lite småskeptisk mot ljudböcker, men har egentligen inte gett dem en chans.)
Jag var också skeptisk, men sen gav jag det en chans, tog mig an mastodontboken Jonathan Strange & Mr. Norrell, en 30+ timmarsbok. Det gick utmärkt! Det hjälpte såklart att den boken har en väldigt bra uppläsare (åmtinstone den utgåvan jag lyssnade till), men min skepticism vändes till uppskattning, och nu lyssnar jag alltid på en bok till och från jobbet. Jag läser bara titlar på engelska, så där är utbudet väldigt bra såklart (köper mina böcker från Audible).

Ljudböcker har både fördelar och nackdelar med vanliga böcker, men en oväntad fördel var att det känns som om man får ut mer av en ljudbok då man "läser" den så noggrannt. Vid vanlig läsning är det lätt att man skummar lite ibland, eller hoppar över en rad eller två...

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
krank said:
Promenera hem från jobbet och lär dig koordinera läsning med gång? jag går 50 minuter hem från jobbet varje dag och läser E-böcker på min ipod touch, funkar superbt.
Det låter lite farligt :gremsmile: Finns det inga bilar där du bor?

Snow

Swashbuckler
Jarl said:
Vid vanlig läsning är det lätt att man skummar lite ibland, eller hoppar över en rad eller två...
Det där ser jag som en grym feature. Är det en halvbra bok så går den fortare att läsa slut. Är den grymbra kan man läsa den igen och hitta nya små finurligheter varje gång.

Jag testade att läsa e-bok i bilen på väg till jobbet. Men helt plötsligt kunde man inte tänka alls. Man var tvungen att koncentrera sig 105% på boken. När jag lyssnar på radio i bilen brukar jag tillåta mig att stänga öronen då och då och filosofera lite för mig själv. Jag gillade det inte. Efter halva boken lånade jag den i pappersversion och läste klart direkt.

Jag har ledig tid när gossen somnat. Då skulle jag teoretiskt sett kunna läsa, men fastnar oftast framför laptopen istället. Jag läste Robin Hobbs Soldier Son trilogi för ett tag sedan och märkte återigen hur otrevlig och egoistisk jag blir av att fastna i böcker. Allt annat nerprioriteras. Så jag tänker undvika det för ett tag framöver.

Edit: naturligtvis ljudbok jag menar...

krank

Jarl said:
Jag var också skeptisk, men sen gav jag det en chans, tog mig an mastodontboken Jonathan Strange & Mr. Norrell, en 30+ timmarsbok. Det gick utmärkt!
Jag avundas er som fixar ljudböcker. jag kan inte koncentrera mig på en ljudbok längre än kanske ett par minuter i taget, sedan missar jag typ 20 för att jag går och tänker på annat... och måste spola tillbaks och hålla på =)

krank

Vitulv said:
Nästan oavbruten cykel/promenadväg från jobbet och hem. Bara två bilvägsövergångar, en i början och en i slutet. Och då brukar jag titta upp =)

anth

Vetefan
Vitulv said:
Övning ger färdighet, det gäller bara att inte bli överkörd tills man övat upp sig. :gremsmile:
Jag har färdigheten och jag får jämt frågan om det inte är farligt.

anth

Vetefan
Feuflux said:
jag brukade läsa i sängen efter jag gått och lagt mig, men som invånare i en dubbelsäng låg det plötsligt någon bredvid som somnade tidigare och som blev störd av en tänd lampa.
Har du möjlighet att gå och lägga dig en halvtimme tidigare?

Möller

Hubert Hortlax
Du kan inte föreslå sambon att ni båda ska ägna en kvart eller två till läsning när ni lagt er?

Annars kanske en iPad eller upplyst läsplatta kan vara aktuellt, det kanske stör mindre än en fullfjädrad läslampa.

Börjat pendla kommunalt till jobbet och läsa på bussen?

Feuflux

omjonasson.se
Nu har jag varit för otydlig med premisserna. Det kan skilja mycket på läggdags (Malin ska ju upp mitt i nätterna och amma t.ex.) och jag skulle bli sur om hon propsade på att ha tänt om jag ville sova så det är inget jag planerar att föreslå. Sängläsandets tid innan sömndags är över för evigt (nåja).

Däremot kan man ju förstås lägga sig ovanpå sängen och läsa nån gång på kvällen innan man tar sin nattmacka och kollar forumet en sista gång. :gremsmile:

Feuflux

omjonasson.se
När läser ni då?

Pushar lite liv i tråden.

När läser ni då? När ni kommer hem från jobb/skola/anstalt? I soffan på kvällen? Tell me.

krank

Re: När läser ni då?

Feuflux said:

När läser ni då? När ni kommer hem från jobb/skola/anstalt? I soffan på kvällen? Tell me.
Jag läser dels E-böcker på min iPod Touch (appen Stanza i kombination med E-boksmanagern Calibre för att föra över böcker så jag slipper iTunes). Det gör jag som jag redan skrivit under mina promenader hem från jobbet - 45-50 minuter med nästan bara cykelväg. Sammanlagt tre bilvägar som ska korsas, en precis vid jobbet och sen två i snabb följd när jag nästan är hemma. Det tog en stund innan jag vande mig, och jag vinglar nog lite på cykelvägen, men överlag funkar det bra. Har läst ut Peter F. Hamiltons Fallen Dragon och The Nano Flower på den vägen, och jobbar nu på Ruchard Dawkins The Selfish Gene.

Sedan läser jag, ganska sällan, i sängen. Sedan jag började med ovanstående har fysiska böcker börjat te sig klumpiga och obekväma, och jag har svårt att hitta en ergononisk ställning. Såhär läser jag mest studielitterator och rollspel, och sällan längre än nån ynka timme...

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk

Feuflux said:
I de mest klassiska lägen känns det som: på bussen och i sängen innan jag släcker lampan. Ibland en skvätt innan jag kliver upp eller i soffan nån gång under dagen.

solvebring

Superhero
Från en farsa till en annan

Jag igen mig, uj vad jag känner igen mig. Var likadant med mig länge tills det att jag beslutade att jag faktiskt kunde läsa bara jag verkligen ville och anpassade läsningen. Så mycket annat finns inte att göra tycker jag, än att gilla läget och anpassa sig.

Så...
Som pappa har jag inte ens hunnit tänka så mycket på att jag aldrig får något läst längre, men nu slog tanken mig. Om jag nu skulle börja läsa igen, när och var ska det ske?
* När alla andra somnat på kvällen (enda tillfället man garanterat inte blir störd).
* När Malin tittar på Idol eller annat som jag mår dåligt av att se på ("risk" att behöva rycka in som barntröstare mitt i spännande kapitel).
Det är ungefär så jag gör jag. Jag har min lästid, teckningstid och datortid när resterande delen av familjen är upptagna med annat. Visst, vad det gäller datorn och tecknandet så är det lättare att slita sig. Jag är på Rollspel.nu tillsynes nästan hela tiden, fast det innebär egentligen att jag gör allt annat och går förbi datorn och då och och slänger iväg något. Jag sitter inte här bokstavligt talat utan smyger närmare bestämt förbi då och då. :gremsmile:

... Mja, men läsning var det. Jag läser när sonen somnat och sambon gör något jag tycker är förjävla tråkigt, som t.ex. alla dåliga TV-program hon gillar. Kul att din sambo också heter Malin btw. Sedan så läser jag, om jag orkar, när både sonen och sambon sover, sent på kvällen. Då läser jag helt enkelt en stund ute på soffan innan jag går in och lägger mig i sängen. Visst, jag saknar också det där med att slå igen boken, släcka och somna. Fast kan man inte så kan man inte. Det får vi nog leva med, vi stackars farsor. Ibland händer det dock att jag faktiskt bäddar åt mig ute på soffan och blir kvar där. Speciellt när det är ledig dag dagen därpå. Då kan jag teckna, läsa, sitta med laptoppen, se på TV och allt sådant och få utlopp för alla mina fritidsbegär. :gremwink: Jag är en nattmänniska som riktigt trivs med att vara uppe om nätterna, ifed i lugn och ro och pyssla med mitt.

Detta bör du verkligen ge en chans. Jag ogillade också ljudböcker men ja, jag läser fortfarande helst själv så klart, no matter what. Det är att föredra helt klart om man nu inte har svårigheter med det. Fast just tack vare det här problemet som du nu har - och som jag själv hade - så började jag kika efter ljudböcker. Jag blev faktiskt förvånad. Ljudböcker är trevligt. Var vaksam dock, för det finns ton med uschligt dåliga ljudböcker. Dvs. att uppläsaren är så jävla torr, tråkig, stel och stoneface (edit: stonevoice) att man inte står ut. Ljudböcker med bra uppläsare är dock en riktig fröjd. Det är underbart skönt ibland att bara lyssna. Om inte annat är det skön avkoppling från vardagen, att bara ta det lugnt och lyssna; vara i sin egna lilla värld.

Jag tycker dock att du bör se till att du hittar stunderna där du inte distraheras av annat. Ljudböcker i all ära, att man bara behöver lyssna är inte så bara egentligen. Just det ja... Lyssna bör man, annars missar man en väldig massa och måste spola tillbaka. Så det gäller att inte pyssla med annat, i alla fall inte något som behöver fokus. När man promenerar, ligger i soffan, sitter på en buss eller pendel... Tja, då är det asbra, så länge man kan stänga ute allt annat. Börjar man tänka på eller greja med annat är det kört. Rekommenderar dig också att leta upp lite mysiga radioteatrar. Det är alltid kul att lyssna på. =)

solvebring

Superhero

Feuflux said:

Läser
- I soffan på kvällen
- I soffan på natten

Lyssnar på ljudböcker
- I soffan på kvällen
- I soffan på natten
- När jag promenerar
- När jag diskar

johoohno

Warrior

Även mitt läsande försvann i princip i och med att att jag blev pappa. Och inte blev det mer tid när nummer två kom.

Sen är vi förbi nattamningsfasen och min sambo (som inte heter Malin) har ingenting emot att lämna min sänglampa tänd när hon somnat.

Därmed kan jag läsa en lite stund innan jag somnar, men det handlar ju inte längre om en timme eller så, snarare tio minuter. Är helt enkelt trött när jag går och lägger mig. Trött på ett sätt som innebär att jag vill sova och inte som tidigare läsa.

Sen har jag nu 1½ timmes resväg kommunalt till jobbet så de dagar man inte stänger ögonen blir det lite läst där.