Nekromanti Om att pröva nytt

Nero_UBBT

Warrior
Förutom på konvent har det i princip enbart varit Eon som gäller när jag spelat med vänner. Och jag älskar spelvärlden och även om jag inte alltid gillar reglerna så börjar jag i alla fall kunna dem nu.

Så började vi förra veckan med ett Warhammer-äventyr och har spelat tre gånger nu. Och jag måste erkänna att det är så grymt skoj det med. Trots stora skillnader mellan spel och spelvärld.

Visserligen har det att göra med att jag bara hade lust att spela lite och inte särskilt seriöst och då var det rätt kul att snurra det stora lotteriet och slå fram sitt yrke.

Vad har ni för erfarenheter

/Nero, som ändå kommer återgå till Eon... tack vare vissa kul element i Legender och Hemligheter och att spelvärlden innehåller mycket uppslag till intriger och äventyr.

Rolig anekdot:
Jag spelar en björntämjare (ett yrke jag aldrig hade kommit på utan tärningens hjälp) och en eftermiddag befinner vi oss i parken i Midenhjelm (Empire) och jag gör trick för att få pengar. Björnen dansar medan min RP sjunger helan går. Jag slår och fumlar och som improviserat fummel kommer spelledaren på detta:
Medan du står med din Brutus kommer plötsligt en grupp på 10 halvlängdsmän och ropar argt "vadå HALVAN?!" och jagar ut dig från parken...

Var iofs sent men jag har sällan skrattat så mycket på ett spelmöte.

Ceetan

Warrior
Lustig att du tar upp det här nu:) Jag är gammalk brp-räv som spela Dod en massa år. Jag gillar det systemet skarpt och jag kan det.
På senar tid här jag Upptäckt Gurps: Detta spel system öppnar hewlt galet många möjlig heeter om man bara är kreativ. Med udda böcker som techonmancer, fins möjlig heter till allsjöns galenskap:) Så jag tänkte"WEEEE, konvertera" , satte mig ner. för det första så var det rätt struligt. För det andra vaknade jag imorse och var inte all pigg på byte. Jag tror att man lär sig att känna sig hemma i ett system sen blir inte lika benägen att byta.

MVH Ceetan; som förövrigt skall göra ett inoifficiellt Gurps: Exalted då han är lagom ogillande av story teller motorn

Ulfgeir

Swashbuckler
Tja, med åren har man ju spelat en större mängd olika spel, och därmed sett mer eller mindre fungerande regelsystem och spelvärldar.

Visst har man favoriter, men det beror inte alltid på att det är det man spelade först eller mest.

Det beror lite på vilka förväntningar man har och sedan så får man olika spelstil beroende på spel (även om man kör i samma gäng)..

Exempel:
* Jag gillar GURPS just för att man kan göra vad tusan man vill (även om man aldrig har nog med poäng). Och här kan man verkligen kombinera ihop det så man får världen precis som man vill
* Jag älskar världen i Shadowrun men hatar det tunga regelsystemet (för en GM är det tungt).
* Älskar Call of Cthulhus BRP-system då det är snabbt, enkelt och lämpar sig bra för friform. Vilket passar det spelet utmärkt.
* Västmark exempelvis tycker jag är lysande spel och väldigt charmigt, och då har jag bara spelat det en gång på konvent (har böckerna dock)
* Vill jag ha nostalgi, så Drakar och demoner version 3 med Expert och Gigant (vägrar erkänna existensen av de i mitt tycke urusla handböckerna)
* För klassiskt grottröj, så är det ju (A)D&D som gäller.

Etc..

/Ulfgeir

Ziaxool

Veteran
Köper inte så många nya rollspel, varför reparera det som inte är trasigt? Just nu spelar vi D20 (Star Wars och DnD), Usagi, Sengoku och Western. Förut spelade vi Eon då och då, men vi kom snabbt överäns om att det inte var något spel för oss.
Jag är nöjd med de spel som vi spelar (förutom Western- bannlys svenska spel!) och köper därför få nya.
Men om någon annan köper ett spel så testar jag gjärna...

/Ziaxool - har dåliga erfarenheter av svenska spel av alla sorter