CapnZapp
Myrmidon
- Joined
- 3 Apr 2008
- Messages
- 4,015
Påstående: Symbaroum lämpar sig illa för att slå fram karaktärsdrag, alltså att slumpa fram åtta värden med 2T6+3 i motsats till att sätta ut [5, 7, 9, 10, 10, 11, 13, 15].
Vad tycker du? Sant eller falskt?
Vad jag fiskar efter med denna i någon mån provokativa inledning är att jag upplever Symbaroum som ett spel med ovanligt stor tyngd på dina styrkor och svagheter. Och då har jag ändå spelat många rollspel.
Vad jag tänker på mer specifikt är andra spel ofta viftar undan avdrag och fokuserar på bonusar. Eller så är det i praktiken lätt att slippa använda sina dåliga sidor.
I Symbaroum förväntas du slå fram och leva med karaktärsdrag vars modifikation avviker från genomsnittet med hela 50%: från 5 till 15, i praktiken från -5 till +5 jämför med om alla dina värden vore standard-tian.
Symbaroum förutsätter (iallfall tolkar jag det så) i många lägen ett femtonvärde. Det känns som spelet är viktat för att fungera bra under förutsättning att hur har 15 i "viktiga göromål".
Och andra sidan av myntet är lika viktig: att tvingas leva med en 5:a hur du än vrider och vänder på dig känns också som ett definierande drag i spelet. En viktig 5:a ska sägas. Det finns nämligen inga "dumpstats" bland de enda åtta värdena du har! Ingen kanske lägger sin 5:a på Stark, men att lära sig leva med en femma i Listig eller Vaksam känns bra mycket tuffare och mer utmanande än att, vadvetjag, behöva sätta 8 i Charisma... ;-)
Det är med det i bakhuvudet det känns vanskligt att slå fram karaktärsdrag. Extra vanskligt. Ovanligt vanskligt. Sannolikhetsläran säger ju oss att det är mycket sannolikt att du slår fram, säg, 8, 9, 9, 10, 10, 11, 11, 12. Inte bara så att det är en mellanmjölkig rad, utan att man specifikt går miste om något centralt för Symbaroum; att man missar två viktiga och intressanta särdrag hos spelet Symbaroum:
1) att klara av att leva med, att spela med, att gestalta, ett synnerligen lågt värde
2) den angenäma upplevelsen av att redan från början ha ett kompetensområde med garanterat 75% chans att lyckas (före man räknar in allehanda bonusar). Här menar jag att jag förutsätter att de olika förmågorna är balanserade under förutsättningen att användaren har 15 i det karaktärsdrag som styr handlingen.
Men vad tycker ni andra?
Vad tycker du? Sant eller falskt?
Vad jag fiskar efter med denna i någon mån provokativa inledning är att jag upplever Symbaroum som ett spel med ovanligt stor tyngd på dina styrkor och svagheter. Och då har jag ändå spelat många rollspel.
Vad jag tänker på mer specifikt är andra spel ofta viftar undan avdrag och fokuserar på bonusar. Eller så är det i praktiken lätt att slippa använda sina dåliga sidor.
I Symbaroum förväntas du slå fram och leva med karaktärsdrag vars modifikation avviker från genomsnittet med hela 50%: från 5 till 15, i praktiken från -5 till +5 jämför med om alla dina värden vore standard-tian.
Symbaroum förutsätter (iallfall tolkar jag det så) i många lägen ett femtonvärde. Det känns som spelet är viktat för att fungera bra under förutsättning att hur har 15 i "viktiga göromål".
Och andra sidan av myntet är lika viktig: att tvingas leva med en 5:a hur du än vrider och vänder på dig känns också som ett definierande drag i spelet. En viktig 5:a ska sägas. Det finns nämligen inga "dumpstats" bland de enda åtta värdena du har! Ingen kanske lägger sin 5:a på Stark, men att lära sig leva med en femma i Listig eller Vaksam känns bra mycket tuffare och mer utmanande än att, vadvetjag, behöva sätta 8 i Charisma... ;-)
Det är med det i bakhuvudet det känns vanskligt att slå fram karaktärsdrag. Extra vanskligt. Ovanligt vanskligt. Sannolikhetsläran säger ju oss att det är mycket sannolikt att du slår fram, säg, 8, 9, 9, 10, 10, 11, 11, 12. Inte bara så att det är en mellanmjölkig rad, utan att man specifikt går miste om något centralt för Symbaroum; att man missar två viktiga och intressanta särdrag hos spelet Symbaroum:
1) att klara av att leva med, att spela med, att gestalta, ett synnerligen lågt värde
2) den angenäma upplevelsen av att redan från början ha ett kompetensområde med garanterat 75% chans att lyckas (före man räknar in allehanda bonusar). Här menar jag att jag förutsätter att de olika förmågorna är balanserade under förutsättningen att användaren har 15 i det karaktärsdrag som styr handlingen.
Men vad tycker ni andra?