Nekromanti Om att slå fram Karaktärsdrag

CapnZapp

Myrmidon
Påstående: Symbaroum lämpar sig illa för att slå fram karaktärsdrag, alltså att slumpa fram åtta värden med 2T6+3 i motsats till att sätta ut [5, 7, 9, 10, 10, 11, 13, 15].

Vad tycker du? Sant eller falskt?

Vad jag fiskar efter med denna i någon mån provokativa inledning är att jag upplever Symbaroum som ett spel med ovanligt stor tyngd på dina styrkor och svagheter. Och då har jag ändå spelat många rollspel.

Vad jag tänker på mer specifikt är andra spel ofta viftar undan avdrag och fokuserar på bonusar. Eller så är det i praktiken lätt att slippa använda sina dåliga sidor.

I Symbaroum förväntas du slå fram och leva med karaktärsdrag vars modifikation avviker från genomsnittet med hela 50%: från 5 till 15, i praktiken från -5 till +5 jämför med om alla dina värden vore standard-tian.

Symbaroum förutsätter (iallfall tolkar jag det så) i många lägen ett femtonvärde. Det känns som spelet är viktat för att fungera bra under förutsättning att hur har 15 i "viktiga göromål".

Och andra sidan av myntet är lika viktig: att tvingas leva med en 5:a hur du än vrider och vänder på dig känns också som ett definierande drag i spelet. En viktig 5:a ska sägas. Det finns nämligen inga "dumpstats" bland de enda åtta värdena du har! Ingen kanske lägger sin 5:a på Stark, men att lära sig leva med en femma i Listig eller Vaksam känns bra mycket tuffare och mer utmanande än att, vadvetjag, behöva sätta 8 i Charisma... ;-)

Det är med det i bakhuvudet det känns vanskligt att slå fram karaktärsdrag. Extra vanskligt. Ovanligt vanskligt. Sannolikhetsläran säger ju oss att det är mycket sannolikt att du slår fram, säg, 8, 9, 9, 10, 10, 11, 11, 12. Inte bara så att det är en mellanmjölkig rad, utan att man specifikt går miste om något centralt för Symbaroum; att man missar två viktiga och intressanta särdrag hos spelet Symbaroum:
1) att klara av att leva med, att spela med, att gestalta, ett synnerligen lågt värde
2) den angenäma upplevelsen av att redan från början ha ett kompetensområde med garanterat 75% chans att lyckas (före man räknar in allehanda bonusar). Här menar jag att jag förutsätter att de olika förmågorna är balanserade under förutsättningen att användaren har 15 i det karaktärsdrag som styr handlingen.

Men vad tycker ni andra?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
CapnZapp;n38940 said:
2) den angenäma upplevelsen av att redan från början ha ett kompetensområde med garanterat 75% chans att lyckas (före man räknar in allehanda bonusar).
Det här är viktigt. Vid 75% börjar det ju kännas som att man i varje fall lyckas 50% av gångerna, dvs det är överhuvudtaget någon idé att försöka... =)

Genie_GM

Veteran
Jag tycker att det är hemskt svårt att få till en bra balans i en spelgrupp (oavsett spelsystem) med framslagna karaktärsdrag, och föredrar att undvika att lämna saker som bestämmer hur objektivt bra karaktären är till tärningsslag, för det kommer alltid att finnas en spelare i gruppen som slår över medel, och en spelare som slår under, och det leder oftast till slitningar.

Sen specifikt i Symbaroum så är det som du säger rätt viktigt att ha ett "bra" värde som man kan bygga sin karaktär runt, och risken att man hamnar lågt med karaktärsdragen och får en mycket svårspelad karaktär är rätt stora. Risken finns ju också att man slår för många höga karaktärsdrag, vilket leder till en karaktär som är bra på allt, och det är ju inte heller bra.

CapnZapp said:
Det låter som du har viss insikt i problemställningen med framslagna grundegenskaper.

Men tycker du att Symbaroum är ett spel där dessa problem är mer eller mindre framträdande än i andra spel?
Genie_GM said:
Lite svårt att säga, men eftersom man i Symbaroum kan bygga en karaktär som bara använder sig av två eller tre karaktärsdrag över huvud taget så känns det som att det nog kan vara så att systemet är lite känsligare för extrema karaktärsdrag.

Tre solar

Hero
Det låter rimligt.

Min enda referenspunkt (har inte spelat Symbaroum) är D&D och där har du _dels_ en mer centrerad fördelning (4t6 eller 3t6 istället för 2t6), _dels_ spelar dina stats ofta mindre roll (hur bra du är på att finna dolda dörrar beror på ditt yrke, inte dina stats) och _dessutom_ räknas grundegenskaperna om till modifikationer vilket ytterligare centrerar fördelningen och minskar skillnaden mellan jättelågt och jättehögt.

Däremot blir ju risken för en mellanmjölksrad mindre när man slår färre tärningar: kanske bör den som vill slå fram karaktärsdrag i Symbaroum använda t10+5...

CapnZapp

Myrmidon
krank;n38954 said:
Det här är viktigt. Vid 75% börjar det ju kännas som att man i varje fall lyckas 50% av gångerna, dvs det är överhuvudtaget någon idé att försöka... =)
Bara ett av åtta karaktärsdrag har 75%.

CapnZapp

Myrmidon
krank;n38954 said:
Nu när jag speltestat inser jag att "ooh... femton, då har jag 75% på det jag helst gör" var lite av en illusion.

Alla har ju 15 i något. Ofta det de vill göra =)

Således är det, kanske inte regel, men iallafall väldigt vanligt att när någon försöker göra någonting mot dig, serveras den manipulationen (anfallet, sociala örfilen, finten etc) med på ett fint fat med "du får -5 i modifikation".

Alltså grovt räknat att som fighter får du räkna med att hälften av fienderna är starka, hälften snabba. Den snabba hälften modifierar din träffchans med -5 medan den starka hälften modifierar ditt eget undvika med -5... ;-)

Så trösten är att du har mer rätt än vad du tror när du säger "Vid 75% börjar det ju kännas som att man i varje fall lyckas 50% av gångerna"... :cool::cool::rolleyes:

PS. Nu skojar jag, men bara lite. Men det finns ju ljusglimtar i mörkret, som när häxalfen bänder viljan på tjuvar och stråtrövare. Med Viljestark 15 och en fiendes Viljestark på 5 blir det rätt mycket spel mot ett mål... "Försök slå 20 eller under på T20" ;-)