Re: Ta bort OT-forumet [upprop]
Jag blir lika fascinerad varje gång jag stöter på folk som inte tror på den.
Alltså; det finns inte särdeles mycket att hämta i liknelsen. Ett publikt forum är inte jämförbart med ett vardagsrum.
Man skulle kunna jämställa med en anslagstavla man sätter på utsidan av sitt hem, kanske. Där folk får sätta upp vad de vill. Fast då får man tänka sig en nästan oändligt stor anslagstavla, för ett inlägg här tar inte mycket vad gäller systemresurser. Plus att man kan välja själv vad man ska läsa och inte läsa.
Nä, den liknelsen fungerar inte riktigt heller.
Ett publikt forum är som ett publikt forum. Ingenting annat. I det här fallet ligger det publika forumet på en server, och om det är systemresursskäl som gäller har jag full förståelse om serverägaren menar, att OT-forumet genererar såpass många poster att det blir fråga om en seriös merkostnad i form av serveruppgraderingar och systemresurser.
Och självklart har serverägaren och dennes utvalda administratörer rätt att banna folk de tycker illa om. Det finns massor av saker vi har rätt till men som åtminstone undertecknad fortfarande ser som dålig form. Att man har rätt att göra något och att man bör göra något är två skilda saker.
Nej, att banna någon på ett forum är inte som att slänga ut någon ur sin lägenhet. I sin lägenhet bor man. Ingen bor på forumet. Ens lägenhet är man i större delen av sin tid, och man är ofta i större delen av lägenheten. På ett forum behöver man inte läsa poster man inte är intresserad av, och på intet sätt kommer någons liv att handikappas av att denne väljer att ge fan i OT-forumet.
Jag har haft en hel del folk på besök hemma hos mig som jag diskuterat saker hetsigt med, där diskussionen till slut nått den punkt då ingen längre säger sammanhängande saker och mest upprepar gamla argument - rätt likt de urtspårade OT-diskussionerna - och vet ni vad vi gjort då? Någon av oss har slutat prata om den sak som gjorde oss upprörda, och vi byter ämne. No big deal. jag slår inte folk på käften och hivar ut dem genom dörren bara för att det blir lite diskussionsmässigt bråk.
Det man måste fråga sig, som administratör på forumet, är:
* Hur viktigt är det med communitykänsla? Är det viktigt att folk känner sig som en enda stor familj, eller ska vi alla uteslutande sakligt diskutera specifika ämnen?
* Hur viktigt är det att man kan lära känna varandra? Ska det vara personer man pratar med, eller bara anonyma ansikten?
* Vilka av de problem som upplevt handlar faktiskt om OT-forumet, och hur många handlar egentligen om beteenden hos vissa individer? (observera; det är beteendena, inte individerna, som är problemet). Vilka problem tror vi kommer att lösas av stängande av OT-forumet? Kommer folk t.ex att inte upptäcka varandras politiska ställningstaganden? Kommer folk att sluta helt med att använda sådant som slagträn i andra debatter, när argumenten tar slut?
Och åter till banningarna: Att banna någon är, hävdar jag åter, att ge upp. Eller, möjligen, ett sätt att helt enkelt visa sin övermakt för att få det ultimata Sista Ordet i en debatt. Är man inte så mån om att få Sista Ordet är det nämligen bara att ge fan i att diskutera. Hursomhelst är en banning ett misslyckande för den som utför den.