Nekromanti Om avstängningar ...

Dimfrost

Special Circumstances
Jag tycker ändå att argumentet är rätt svagt eftersom forumforumet ändå har en betydligt starkare koppling till webbplatsen än OT-forumet.

Själv skulle jag dock vilja lösa båda problemen på samma sätt: genom att avlägsna de element som gör att forumen inte fungerar. Det har ju gett strålande resultat i de fall det har tillämpats.

/Dimfrost

<font size="1">EDIT: Ändrade ämnesrubriken. /Dante</font size>

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Ta bort OT-forumet [upprop]

: genom att avlägsna de element som gör att forumen inte fungerar. Det har ju gett strålande resultat i de fall det har tillämpats.
Därom tvista de vise.

Eller ja, det beror ju på vad man har för grundläggande värderingar och mål, såklart.

Dimfrost

Special Circumstances

Nå, jag skulle förstås säga att de som inte är övertygade inte heller är särskilt visa. :gremgrin:

Om man har som grundläggande mål att forumet ska vara trevligt och fritt från idioter, så...

(... är det nog enklast att börja om från början med ett nytt forum.)

/Dimfrost

Genesis

Ni dés ni maître

Om man har som grundläggande mål att forumet ska vara trevligt och fritt från idioter, så...
Fast det finns en poäng med att hålla det restriktivt. Banningar bör vara absolut sista utvägen. Jag kan till exempel inte komma på en enda forumit jag ens tycker illa om, än mindre vill se bannad.

Eksem

Champion

Hmf, hmf, jag vet inte riktigt, jag gillar inte heller banningar egentligen, föredrar nog att spärra brännbara samtalsämnen än användare.

Med det sagt så har vissa forumiter jag verkligen gillade blivit bortjagade av sådana jag tycker sämre om; och det har varit ett gäng bannlysningar som verkligen varit nödvändiga. Det är en metod som definitivt har sina meriter.

I slutändan är det väl en fråga om att man inte både kan äta kakan och ha den kvar. Något måste ju tydligen offras. Samtalsämnen, användare eller husefrid. Just nu lutar jag åt samtalsämnen.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013

Med det sagt så har vissa forumiter jag verkligen gillade blivit bortjagade av sådana jag tycker sämre om; och det har varit ett gäng bannlysningar som verkligen varit nödvändiga. Det är en metod som definitivt har sina meriter.
Jag håller med. De banningar som har skett har drabbat personer som utan tvekan förtjänat dem.

krank

Jag håller med. De banningar som har skett har drabbat personer som utan tvekan förtjänat dem.
Samtidigt som jag, rätt ofta, tycker att det finns folk på forumet som betett sig mycket sämre än vissa av de som bannats. Däremot tänker jag inte föreslå att dessa personer bannas, eftersom jag tycker att banning är ett lågt och fult grepp för den som givit upp och erkänner sig besegrad.

Lite som att den som tar till knytnäven i en diskussion gör det för att den helt enkelt hade slut på argument och var för korkad för att komma på en bättre lösning.

Vitulv

Well, kommer någon in i mitt vardagsrum och beter sig illa mot mig och mina gäster tänker jag inte ägna tid och kraft på att argumentera. Då blir det fan knytnäven.

Dimfrost

Special Circumstances

Lite som att den som tar till knytnäven i en diskussion gör det för att den helt enkelt hade slut på argument och var för korkad för att komma på en bättre lösning.
Eller för att motparten gång på gång bevisat att han eller hon är helt oförmögen att lyssna.

/Dimfrost

krank

Well, kommer någon in i mitt vardagsrum och beter sig illa mot mig och mina gäster tänker jag inte ägna tid och kraft på att argumentera. Då blir det fan knytnäven.
Se där - det finns alltså på största allvar folk som tror att den där liknelsen funkar. Fascinerande.

krank

Eller för att motparten gång på gång bevisat att han eller hon är helt oförmögen att lyssna.
Vet du var jag brukar göra då? Låta bli att prata med personen. Det enda man bevisar genom att höja knytnäven är att man är kass.

Krille

Super Moderator

Se där - det finns alltså på största allvar folk som tror att den där liknelsen funkar. Fascinerande.
Jag blir lika fascinerad varje gång jag stöter på folk som inte tror på den.

krank

Jag blir lika fascinerad varje gång jag stöter på folk som inte tror på den.
Alltså; det finns inte särdeles mycket att hämta i liknelsen. Ett publikt forum är inte jämförbart med ett vardagsrum.

Man skulle kunna jämställa med en anslagstavla man sätter på utsidan av sitt hem, kanske. Där folk får sätta upp vad de vill. Fast då får man tänka sig en nästan oändligt stor anslagstavla, för ett inlägg här tar inte mycket vad gäller systemresurser. Plus att man kan välja själv vad man ska läsa och inte läsa.

Nä, den liknelsen fungerar inte riktigt heller.

Ett publikt forum är som ett publikt forum. Ingenting annat. I det här fallet ligger det publika forumet på en server, och om det är systemresursskäl som gäller har jag full förståelse om serverägaren menar, att OT-forumet genererar såpass många poster att det blir fråga om en seriös merkostnad i form av serveruppgraderingar och systemresurser.

Och självklart har serverägaren och dennes utvalda administratörer rätt att banna folk de tycker illa om. Det finns massor av saker vi har rätt till men som åtminstone undertecknad fortfarande ser som dålig form. Att man har rätt att göra något och att man bör göra något är två skilda saker.

Nej, att banna någon på ett forum är inte som att slänga ut någon ur sin lägenhet. I sin lägenhet bor man. Ingen bor på forumet. Ens lägenhet är man i större delen av sin tid, och man är ofta i större delen av lägenheten. På ett forum behöver man inte läsa poster man inte är intresserad av, och på intet sätt kommer någons liv att handikappas av att denne väljer att ge fan i OT-forumet.

Jag har haft en hel del folk på besök hemma hos mig som jag diskuterat saker hetsigt med, där diskussionen till slut nått den punkt då ingen längre säger sammanhängande saker och mest upprepar gamla argument - rätt likt de urtspårade OT-diskussionerna - och vet ni vad vi gjort då? Någon av oss har slutat prata om den sak som gjorde oss upprörda, och vi byter ämne. No big deal. jag slår inte folk på käften och hivar ut dem genom dörren bara för att det blir lite diskussionsmässigt bråk.

Det man måste fråga sig, som administratör på forumet, är:

* Hur viktigt är det med communitykänsla? Är det viktigt att folk känner sig som en enda stor familj, eller ska vi alla uteslutande sakligt diskutera specifika ämnen?

* Hur viktigt är det att man kan lära känna varandra? Ska det vara personer man pratar med, eller bara anonyma ansikten?

* Vilka av de problem som upplevt handlar faktiskt om OT-forumet, och hur många handlar egentligen om beteenden hos vissa individer? (observera; det är beteendena, inte individerna, som är problemet). Vilka problem tror vi kommer att lösas av stängande av OT-forumet? Kommer folk t.ex att inte upptäcka varandras politiska ställningstaganden? Kommer folk att sluta helt med att använda sådant som slagträn i andra debatter, när argumenten tar slut?

Och åter till banningarna: Att banna någon är, hävdar jag åter, att ge upp. Eller, möjligen, ett sätt att helt enkelt visa sin övermakt för att få det ultimata Sista Ordet i en debatt. Är man inte så mån om att få Sista Ordet är det nämligen bara att ge fan i att diskutera. Hursomhelst är en banning ett misslyckande för den som utför den.

Eksem

Champion

Nu är du ju bara naiv. Alla bannlysningar utom en eller kanske två, har varit ett resultat av att personen har hotat, spammat eller på något annat sätt betett sig mycket illa på forumen.

Låt säga att du är på ett torgmöte, och en av besökarna blottar sig och går runt och muckar gräl med de andra deltagarna. Oavsett hur många varningar du ger personen i fråga så ändrar han inte sitt beteende. Vad skall du göra då?

Jag röstar för att avvisa personen, och inte släppa tillbaka honom igen.

Att tro att man kan diskutera omkull någon som redan slagit en på käften, det är verkligen naivt.

Vitulv

Gör liknelsen med en affär eller en restaurang då, om det passar bättre. Ska inte en restaurangägare eller butikschef kunna porta en person som beter sig illa mot personalen eller de andra gästerna/kunderna?

Pom

Swashbuckler

Man skulle kunna jämställa med en anslagstavla man sätter på utsidan av sitt hem, kanske. Där folk får sätta upp vad de vill.
Men huruvida folk skall få sätta upp vad de vill är ju just det som diskuteras i den här tråden.
(Nu skrev du också att din liknelse inte var så bra, men jag misstänker att du såg andra problem än detta med den.)

Men annars har du en poäng: det vänliga och tålmodiga sättet att behandla bråkstakar är inte att banna, utan att fortsätta resonera. Ibland ger det resultat efter lång tid även på inpiskade svin.

MEN, till ett diskussionsforum nischat för en viss hobby kommer man för att ha trevligt en stund. Tålmodig pedagogik är ansträngande (det vet du ju som blivande lärarare). Man orkar helt enkelt inte hålla på med det särskilt mycket om forumet skall förbli förströelse och inte övergå i tungt arbete.

Därför är det fullt rimligt att behandla ett forum som man betalt för och jobbar med precis som sitt vardagsrum, inte främst av formella skäl, utan av praktiska skäl.

Organ

Out of time, out of mind

Nej, det är snarare så att det är de som bannats som är de som vevat med knytnävar och därför blivit utslängda. I ett specifikt fall så är detta inte ens en liknelse utan direkt hot om våld riktat mot en annan forumit var själva anledningen till att personen i fråga slängdes ut.

Kom igen, det är INGEN som slängts ut pga en motpart inte haft några mer argument.

/Anders

Lycan

Hero

Nu upprepar jag väl lite vad andra redan sagt. Men ingen har någonsin bannats från forumet p g a en "diskussion" där någon "fått slut på argument".

De användare som blivit bannade har blivit bannade på grundval av transgressivt beteende, vår webplats' motsvarighet till kriminellt beteende i resten av samhället. Alltså handlingar som moderationen ansett varit destruktiva för webplatsen.

Det handlar inte om några lägenheter eller anslagstavlor, utan snarare vissa handlingar som inte är okej, som inte gynnar ett trivsamt forumsklimat och som moderationen har som sin uppgift att åtgärda.

- L

krank

Vad skall du göra då?
Tja, ignorera honom?

(därmed sällar jag mig till dem som tycker att rollspel.nu borde skaffa sig en ignore-funktion)

krank

Gör liknelsen med en affär eller en restaurang då, om det passar bättre. Ska inte en restaurangägare eller butikschef kunna porta en person som beter sig illa mot personalen eller de andra gästerna/kunderna?
Ett publikt forum är inte som en restaurang, så jag köper inte den liknelsen heller. En restaurangchef har nämligen inte möjligheten att ge sina gäster och sin personal möjligheten att betrakta personen som osynlig... Dvs, fullständig ignore. På ett forum kan man snickra in en ignore-funktion, om nu forumsystemet inte är såpass kompetent att funktionen finns från början.