Nekromanti Om bumpande trådar

Johan K

Gammal & dryg
Well, det ahr ju blivit mer intensiv trafik på de forum som är kvar ja... Det hålelr jag med dig om, åxå att det är synd att trådar dör fortare än nödvändigt.
Nu till en lite tanke om jsut trådar.. Kan amn tänka sig att man på nått sätt buffa upp en tråd högst uåpp när någon svara på den. Så kasnek det finns en chansn att den överlever lite längre. Ärdet en bra idé överhuvudtaget ? Är det svårt tekninskt att göra detta ?

Moderatorns notering: Det här inlägget skrevs som svar på Re: Förändringar av forumet.
-Yassilus

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Re: Förändringar av forumet

På bra scriptade forum sker det automatiskt - och det är väldigt, väldigt bra.

Tyvärr har Rollspel.nu ett väldigt dåligt (eller antik är väl rätt ord) scriptat-forum. Jag antar att det är något som ligger i pipeline i framtiden då man uppdaterar hela sajten att åtgärda.

Troberg

Sinister eater

På bra scriptade forum sker det automatiskt - och det är väldigt, väldigt bra.

Tyvärr har Rollspel.nu ett väldigt dåligt (eller antik är väl rätt ord) scriptat-forum. Jag antar att det är något som ligger i pipeline i framtiden då man uppdaterar hela sajten att åtgärda.
Nja, eller så kan man låta bli att gnälla på UBB som faktiskt är en av de bästa forumsprogramvarorna och istället titta på visningsinställningarna och ändra 'Förvalt värde på hur gamla inlägg som skall visas:' till tex 'Aktiva senaste två dagarna'.

Robert Jonsson

Smaksak förvisso...

...men det duföreslår hjälper ju inte alls mot problemet som nämndes i sig. Snarare tvärtom. Det stärker problemen som tagits upp tidigare av andra personer.

Dimfrost

Special Circumstances

Jag gillar inte när trådar hoppar omkring på det viset. Det är bara en inställning att göra, annars.

/Dimfrost

Robert Jonsson

En smaksak givetvis hur man föredrar det, men för diskussionens bästa tyckerj ag ju givetvis att den borde vara aktiverad.

Foggmock

Myrmidon

Rollspel.nu's styrka mot andra forum är att trådar inte får adhd så fort någon postar i dem och blir helt "tjihuu, kolla på mig =D=D KOLLA DÅÅ!!! :D:D:D:DD *hoppar och studsar*".

Robert Jonsson

Det är ingen styrka... (ANT)

...att skapa otydligheter och döda diskussioner i förtid.

Troberg

Sinister eater
Re: Det är ingen styrka... (ANT)

...att skapa otydligheter och döda diskussioner i förtid.
Och dessutom göra det nästan meningslöst att tillföra något till gamla trådar.

Ackerfors

Alas, your rapids!

"...att skapa otydligheter och döda diskussioner i förtid."

Otydligheter som förlorad kronologi och dödande av diskussioner som i att en handfull trådar får all uppmärksamhet och övriga trådar förloras på grund av aktiviteten i den handfull stora?

Jag håller inte med dig i att det skulle vara bättre på något sätt. Alls. Den nuvarande inställningen behåller kronologin bland de aktiva trådarna, låter nya trådar visas överst, samt att aktiva trådar ändå visas högre upp än de som är inaktiva.

Betänk sedan problem med bumpande trådar och expanderad visning...

Foggmock

Myrmidon

Perfekt! Starta en ny. Låt de stackarna som inte var med tjugohundrakallt slippa läsa igenom vad personer som antagligen ändrat åsikter tyckte för fem år sen... :gremgrin:

Troberg

Sinister eater

Jag håller inte med dig i att det skulle vara bättre på något sätt. Alls. Den nuvarande inställningen behåller kronologin bland de aktiva trådarna
Hur viktig är egentligen kronologin? Personligen är jag inte ens helt övertygad om att det ordet har en sådan böjningsform.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Utbruten tråd

Tråden om huruvida forumet bör ha trådar som "bumpas" eller ej är utbruten från tråden om förändringar på forumet och är mer specifikt ett svar på det här inlägget. Tyckte deltråden hade lite att göra med ursprungsämnet och förtjänade en egen tråd eftersom den är intressant.

Krille

Super Moderator

Troberg said:
kronologin? Personligen är jag inte ens helt övertygad om att det ordet har en sådan böjningsform.
SAOB said:
öfwer 400. Åhr, såsom Chronologien eller Tijdhräkningen uthwijsar. RUDBECKIUS KonReg. 291 (1616). Af ännu större nödvändighet (för historien än stats- kunskap och antikviteter) är Geographien, Chronologien och Genealogien. EBERHARDT AllmH 1: 2 (1766).
Den Stora Svenska Ordlistan said:
kronologi (0): substantiv

Böjningsformer: kronologi / kronologis / kronologin, kronologien / kronologins, kronologiens / kronologier / kronologiers / kronologierna / kronologiernas
Jag måste skaffa en SAOL nån gång.

Det sagt, kronologin tycker jag är skitviktig. Åsikter förändras, och jag har ingen större lust att bindas fast vid något jag inte längre står för bara för att nån dummer kommer dragandes med lite trådnekromanti.

Ackerfors

Alas, your rapids!

"Hur viktig är egentligen kronologin?"

I mitt forumsurfande är det jätteviktigt och jag vill verkligen ha trådar i ordning så att jag kan hitta saker efter när de skrevs och inte när de senast skrevs i tråden. Det är en väsentlig skillnad. Anledningen till att jag tycker det är viktigt är att jag inte är sådär jätteaktiv varken med att läsa trådar eller skriva i dem, så vill jag ändå ha koll på vad som skrivs när måste jag förlita mig på det.

"Personligen är jag inte ens helt övertygad om att det ordet har en sådan böjningsform."

Det är knappast relevant, men förtydlighetens skull menade jag "den kronologiska ordningen" (och mer specifikt senast först) när jag skrev "kronologin". Det är jag övertygad om att du förstod, dessutom.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
In the Night

Bumpande trådar är bra på forum med väldigt lite aktivitet, men ett rent helvete på vältrafikerade forum (som till exempel det här). rpg.net går till exempel knappt att läsa eftersom nya trådar snabbt förpassas till sida 2 till förmån för någon menlös evighetstråd som folk ständigt skriver nya inlägg i (till exempel rpg motivational posters eller sexiest rpg art).

/tobias

Troberg

Sinister eater

I mitt forumsurfande är det jätteviktigt och jag vill verkligen ha trådar i ordning så att jag kan hitta saker efter när de skrevs och inte när de senast skrevs i tråden. Det är en väsentlig skillnad. Anledningen till att jag tycker det är viktigt är att jag inte är sådär jätteaktiv varken med att läsa trådar eller skriva i dem, så vill jag ändå ha koll på vad som skrivs när måste jag förlita mig på det.
OK, då är vi helt olika, jag är bara intresserad av vad som hänt sedan förra gången jag tittade.

Det är knappast relevant, men förtydlighetens skull menade jag "den kronologiska ordningen" (och mer specifikt senast först) när jag skrev "kronologin". Det är jag övertygad om att du förstod, dessutom.
Visst förstod jag det, men det är relevant. Om det inte funnits ett sådant ord tidigare så har det antagligen inte varit så viktigt. Jag menar, det är inte en slump att eskimåerna har hundratals ord för snö och svenskarna har hundratals ord för att runka. (Varsågod Nightowl, du får använda den som sig...)

Troberg

Sinister eater

Jag måste skaffa en SAOL nån gång.
Jodå, jag visste att ordet fanns, men kronologi är inte riktigt samma sak som "i kronologisk ordning". Jag kan tex nedteckna en kronologi över svenska kungar, men det är mer en "krönika med tidsangivelser".

PAX

Jordisk Äventyrare

K, då är vi helt olika, jag är bara intresserad av vad som hänt sedan förra gången jag tittade.

Jag håller med dig.

Tyvärr är det sällan man går tillbaka i delforumen och svarar på äldre trådar och därför bildas det nya om samma ämnen...

Se även tråden...