Nekromanti Om bumpande trådar

Troberg

Sinister eater
Re: Fast nu var det böjningsformen du gnällde på...

Ämne: Re: Fast nu var det böjningsformen du gnällde på...

...inte betydelsen.
Njä, egentligen var det betydelsen, jag bara formulerade mig klantigt. Det skulle stått att jag var tveksam till om det ordet fanns i den betydelsen.

Rickard

Urverk speldesign
Re: Det är ingen styrka... (ANT)

Citerar två inlägg nu. Dimmis och Yassilus.

Jag gillar inte när trådar hoppar omkring på det viset. Det är bara en inställning att göra, annars.
Jag tycker det är rätt dumt att det inte finns en inställning för ratt sortera trådar efter senaste skrivna inlägg. Jag menar, när ett inlägg skrivs i en tråd sparas ju tydligen så varför kan man inte sortera därefter?

I mitt forumsurfande är det jätteviktigt och jag vill verkligen ha trådar i ordning så att jag kan hitta saker efter när de skrevs
När behöver man egentligen trådarna i kronologisk ordning (eller bokstavsordning, för den inställningen finns också)? När är det jätteviktigt?

/Han som hatar att det här forumet inte har bumpande trådar, för det skulle bli så mycket enklare att läsa forumet

Johan K

Gammal & dryg
Re: In the Night

Well, blev visst en liten disskution om detta ja.. =)
Som du säger, vissa evighetstrådar kan ju få ännu mera liv genom detta ja.. Som kan vara en nackdel.
Finns det något bättre sätt, istället för at bumpa upp trådar ? Är som sagt ingen hejjare på just att skapa forum, koda forum & sådan tekniska grejer..
Lite finns ju här, att man sätter forum, trådar & sådant som siv favoritgrej.

/ Johan K, som förösker komma på nått bättre förslagän att bumpa trådar.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.

Okej, nu har jag fritid att svara fårgan lite mer noggrant. Det du kallar kronologi är inte särskilt viktigt för mångas surfande skulle jag tro. De flesta är snarare intresserade av vad som har hänt sedan de var här sist på forumet. Med andra ord, jag håller helt med Troberg, Pom och Han här. Då jag besöker ett forum vill jag veta vad har skett sen sist.

Du får gärna utveckla problemet istället, Yassilus, så som du ser införandet av en mer normal trådhantering. Så som jag ser det är det din åsikt som i dag är avvikande, inte vår. Det finns tydliga paralleller tycker jag till att vi i en värld där tekniken utvecklas mot ett GUI som är enklare hantera, i stort sett alla forumsmotorer övergett det som Rollspel.nu har och övergått till "bumpad" visning. (Det är för övrigt en mycket nedvärderande term, vilket jag tycker är ytterst beklaglig att använda - det är liksom att säga "Vill ni ha ett bra Sverige eller dåligt? Det jag tycker är automatiskt bra och allt annat dåligt. Det är lite skevt... :p)

Jag förstår poängen som Krille gör men det tycker jag också är att gå från worse case-scenario. Visst kommer gamla trådar att bumpas, det säger jag inte emot. Tvärtom. Men det är inte nog för att motivera att hålla kvar en, imo, arkan ordning.

Ackerfors

Alas, your rapids!

Nu tänker jag göra en fuling som jag ogillar när andra gör, men jag har inte tid eller förmåga att formulera mina argument tillräckligt för att göra ett svar som jag är nöjd med. Jag kommer således bara svara på en sak just nu.

"Då jag besöker ett forum vill jag veta vad har skett sen sist."

Det går jättebra att göra med nuvarande system. Man väljer bara ett tidsspann som motsvarar hur ofta man besöker forumet. Besöker man sidan varje dag väljer man "Visa aktiva senaste dagen", besöker man sidan varje halvår väljer man "Visa aktiva senaste halvåret". Har man senaste dagen så bumpas alla aktiva trådar förbi de inaktiva utan att för den delen lägga sig i en inbördes kronologisk oordning. Det går med andra ord utmärkt att se vad som hänt sen senast man besökte forumet redan nu.

Det man i så fall skulle kunna argumentera för är att det borde finnas lägre alternativ än "senaste dagen", exempelvis "senaste halvtimmen" eller liknande.

Olle Linge

Snigel
Krille och Gurgeh

Endyamon said:
Jag förstår poängen som Krille gör men det tycker jag också är att gå från worse case-scenario. Visst kommer gamla trådar att bumpas, det säger jag inte emot. Tvärtom. Men det är inte nog för att motivera att hålla kvar en, imo, arkan ordning.
Kika på vad Gurgeh skrev också:

Gurgeh said:
Bumpande trådar är bra på forum med väldigt lite aktivitet, men ett rent helvete på vältrafikerade forum (som till exempel det här). rpg.net går till exempel knappt att läsa eftersom nya trådar snabbt förpassas till sida 2 till förmån för någon menlös evighetstråd som folk ständigt skriver nya inlägg i (till exempel rpg motivational posters eller sexiest rpg art).
Dessa två argument, tillsammans med att jag inte riktigt förstår vad problemet är med att inte bumpa trådar (se Yassilus inlägg), gör att jag sällar mig till dem som tycker att det är bra som det är. Sedan kanske det vore trevligt om folk kunde välja själva, men så länge det är en global förändring är jag emot.

Krille

Super Moderator

Jag förstår poängen som Krille gör men det tycker jag också är att gå från worse case-scenario.
Min erfarenhet av större forum som bumpar gamla trådar på det sättet är att worst case inträffar jämt. Det är i princip bara i mindre communities där problemet inte förekommer.

Principen är helt enkelt att ju större forum, desto fler gamla trådar och skittrådar kommer att bumpas, på bekostnad av alla andra trådar.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: In the Night

Jag måste säga att din beskrivning av RPGnet skiljer sig rätt mycket från mina erfarenheter. Jag har inga problem med att följa diskussionerna där, och antalet återkommande trådar som cirkulerar är väl högst ett tiotal, vilket är högst överskådligt med deras defaultinställning på femtio trådar per sida. Men det kanske inte passar alla, vad vet jag.

Robert Jonsson

Det kan säkert hända på större forum, ja. Men jag inte varför det skulle ske en drastisk ändring här? För så är det inte i dag. Visst, kan det komma fram någon gammal tråd emellanåt och därmed bli lättare att hitta den igen. Men om det skrivs kontinuerligt i den fortsätter den ju att vara aktuell.

Det här skulle också lösa problemet med att få hit andra skribenter. Istället för att användare skriver väldigt snäsiga inlägg som "Pucko! Det finns ju redan inlägg om det!" så tas det naturligt upp igen. Rollspel.nu är ett väldigt ogästvänligt forum för nybörjare (Ett problem som diskuterats tdigare) och det här skulle vara ett första steg att råda bot på det. För hur trevligt är det egentligen att ställa en fråga, bli åtsnäst att det redan finns forumsinlägg om det och sedan få posta i ett inlägg som lika snabbt försvinner pga. det var gammalt? That's insane troll logic.

Robert Jonsson

Re: Krille och Gurgeh

Som sagt var, det Gurgeh skrevverkar ju inte stämma om man ser till vad Bobby Magikern skrev. Hela resonemanget från folk som inte vill byta verkar främst härledas att just dem är bekväma med det sätt som är nu och därmed sitter fast i det tankesättet. Bekvämt är bra liksom. Men det sker ingen vidare utveckling ur ett sådant tankesätt.

Krille

Super Moderator

Det kan säkert hända på större forum, ja. Men jag inte varför det skulle ske en drastisk ändring här?
Därför att det här är ett större forum.

För hur trevligt är det egentligen att ställa en fråga, bli åtsnäst att det redan finns forumsinlägg om det och sedan få posta i ett inlägg som lika snabbt försvinner pga. det var gammalt?
Å andra sidan, hur trevligt är det att ställa en fråga som försvinner i glömska eftersom trådarna "vad jag gjorde i förrgår", "roliga fällor", "mina bästa rollpersoner", "d20 vs allt annat", "är Vampire skräck", "hje ja har jort et nyt rolspel", och sjuttielva andra trådar bumbat bort din fråga till glömska?

Två sidor av samma mynt. Jag föredrar den andra sidan.

Krille

Super Moderator
Motsatser

Hela resonemanget från folk som inte vill byta verkar främst härledas att just dem är bekväma med det sätt som är nu och därmed sitter fast i det tankesättet.
Man skulle lika gärna kunna hävda motsatsen: hela resonemanget från folk som vill byta verkar främst härledas från att de är bekväma med det sätt som är på bumbande forum och därmed sitter fast i det tankesättet. Så jag köper inte det argumentet alls.

Jag tittar istället på egenskaperna hos respektive forumssystem, både i teorin och i praktiken. Framförallt de praktiska erfarenheterna med obumpning på större forum (här, Megatokyo mfl) kontra bumpning på större forum (RPGnet, Sverok, Riotminds, Järnringen mfl) gör att jag föredrar obumpning framför bumpning.

Troberg

Sinister eater

Principen är helt enkelt att ju större forum, desto fler gamla trådar och skittrådar kommer att bumpas, på bekostnad av alla andra trådar.
Aha, det är alltså ungefär som en sån där självuppfyllande profetia. Vi minskar antalet forum så att vi får mer trafik på de som är kvar så att bumpning inte funkar.

Robert Jonsson

Därför att det här är ett större forum.
Inte stort nog för att det ska göra någon skillnad. Dessutom går det mot uttlandet (i samband med att det klagades att trådar dränktes i den forumsammanslagningen) från en av forumsredaktörerna som sa att Rollspel.nu inte hade en särskilt stort genomflöde av trådar. Man kan inte säga A i ett ena läget och B i det andra. Konsekvens, tack!

Två sidor av samma mynt. Jag föredrar den andra sidan.
Vad du tycker är ganska irrelevant här. Detsamma av vad jag tycker. Frågan är snarare vad en redan icke-aktiverad besökare skulle uppskatta för att börja posta. Och där tror jag att du är helt fel ute.

Robert Jonsson

Re: Motsatser

Fast nu kommer jag från ett perspektiv från en tid där det inte fansn bgumpande forum, utan där Rollspel.nu:s statiska och odynamiska struktur var norm. Sedan dess har utvecklingen sprungit ifrån den här ordningen.

Jag blickar alltså inte från vad jag är van vid eller vad jag föredrar, jag utgår hur forumssystemet har utvecklats genom tiden för att underlätta för postarna. Det gör inte ni som försspråkar den statiska ordningen som finns.

Robert Jonsson

Verkar ju onekligen så... :p (NT)

< skämtsamt > Nästan makTmissbruk? < /skämtsamt >

:gremwink:

Krille

Super Moderator
Ad hominem

Jag blickar alltså inte från vad jag är van vid eller vad jag föredrar, jag utgår hur forumssystemet har utvecklats genom tiden för att underlätta för postarna. Det gör inte ni som försspråkar den statiska ordningen som finns.
Ad hominem igen. Sluta upp med sånt.

Tro inte att jag inte förespråkar att underlätta för postarna. Det är bara det att jag inte tycker att bumpandet har underlättat för postarna. Tvärtom tycker jag att det försvårar för postarna.

Du har redan sett min argumentation varför, så jag tänker inte skriva den igen.

thark

Hero

Du får det att låta som det är en handfull inbitna bakåtsträvare i ledningen som är mot medan massorna står utanför portarna och skriker efter bumpande forum, när det i själva verket mest verkar vara du personligen som känner starkt i frågan och associerar din egen smak till Objektiv Sanning Om Vad Som Är Nytt Och Bra.

Vad tycker folk i stort egentligen?

Jag läser en hel del forum och tycker personligen forum som, liksom wrnu, inte bumpar trådar är mycket trivsammare än de (även om det må vara majoriteten) som gör det, och med de gällande trafiknivåerna är detta forum mycket överskådligt. Det är bara min personliga åsikt, men det är ytterligare en mätpunkt.

Storuggla

Champion

"Vad tycker folk i stort egentligen?"

Bumpade forum är ett helvete. Det ska vara trådat och fint. Mina två eurocent.

Storuggla, tim robbins äcklar mig