Nekromanti Om det såg ut såhär skulle jag lira fantasy [länk]

Genesis

Ni dés ni maître
Här är en musikvideo.

Den är awesome. Jo, håll käften, den är visst awesome. Om fantasyrollspel såg ut sådär så skulle jag digga fantasy. Men fantasyrollspel ser inte ut sådär. Det där skulle aldrig funka i Eon, eller D&D, eller Saga, eller DoD.

Men ändå är det på något sätt en otroligt äkta fantasy. Så varför ser inte fantasy ut sådär? Varför försöker fantasy i rollspel hela tiden vara realistisk på ett sätt som andra genrer inte gör? Det är ju FANTASY, för bövelen!

Och framförallt: vilket spel skall jag spela för att få spela det där? Det närmaste jag kommit är nog Bläck på GothCon '08. Bläck rockar järnet, men det har definitivt en sword & sorcery-känsla som inte den där musikvideon har (men det kanske ligger mer i förväntningarna än i systemet?). Så vilket spel bör jag spela? Vilket system bör jag använda? Ge gärna förslag på system som har den rätta känslan, även om settingen är helt fel och skulle behöva moddas ordentligt.

Saasmaster

Veteran
Verkar som en blandning mellan highfantasy och en garde typ :S. Tror inte det finns något spel som är sådär tyvärr :gremfrown:. Eon spelar jag iaf väldigt realistiskt i medeltid med fantasyinslag och dod är mer sagovärld. Så jag är ledsen jag vet inte :gremfrown:

mr_si

Warrior
exakt väd är det du gillar med fantasyn i videon? Om jag vore du skulle jag no börja skriva på en värld där "det är coolt/jag gillar det" är enda svaret som behövs på frågan "hur kan det vara så" (eller ok jag skulle antagligen BÖRJA skriva på en sådan värld iaf) sedan kan man väl lanvända de flesta system som har nån typ av reglerför magi(om man inte har lust att skriva egna)

Eksem

Champion
"Varför försöker fantasy i rollspel hela tiden vara realistisk på ett sätt som andra genrer inte gör?"

Say what? Vilket D&D har du spelat egentligen?

antorax

Swordsman
Varför inte fantasy ser ut så? Vad i videon tycker du var bra, vilket skulle du vilja spela? Massa flickor och en slemmig riddare? Drakar som flyger runt överallt? Glittriga magier?

Jag tycker tyvärr att det inte var något i den som jag vill ha med i mina äventyr. Men jag tror att jag inte gillar överväldigande fantasy där allt är mycket, stort och actionpumpat, eller glittrigt. Föredrar fantasy utan monster, utan så mycket andra raser och så..

Vilket spel det skulle vara. Svårt att säga då det bara var en massa klipp liksom. Men jag tänker mig lite så i de äldre fantasyspelen typ DnD2 eller nåt. Men jag kan ha fel. Sedan regler... öh. Friforma! :gremtongue:

Dimfrost

Special Circumstances
Jag tycker det känns väldigt mycket som standardfantasy typ DoD4, även om vi var lite dåliga på att dra in de flashiga bitarna när vi spelade det för länge, länge sedan. Annars bör väl D&D4e fungera bra, om man ser till att köra ganska lite faktisk dungeoncrawl och mycket story i stället? Värld och stämning borde i alla fall kunna passa utmärkt.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Genesis said:
Men ändå är det på något sätt en otroligt äkta fantasy.
Nej, det är plastig mellanstadiefantasy. Känns inte "äkta" på nån front öht.

Genesis said:
Så varför ser inte fantasy ut sådär?
För att folk inte gillar plastig mellanstadiefantasy?

Genesis said:
Varför försöker fantasy i rollspel hela tiden vara realistisk på ett sätt som andra genrer inte gör?
Jag hoppas verkligen att andra genrer försöker sig på det, annars lär jag ha svårt att hitta spel att spela.

För mig är den där videon väldigt mycket den sorts "awesome" jag inte gillar; den som möjligen tilltalar i ögonblicket, men i längden inte ger någon näring. Som att moläta smågodis. "Först händer det här häftiga, sen händer det här häftiga, sen..." det blir liksom inte häftigt om man staplar för mycket av det på varandra.

Genesis said:
Det är ju FANTASY, för bövelen!
Nu låter du som de som säger att "varför kan det inte finnas ljud i rymden och strålpistoler? Det är ju SCIENCE FICTION, ju". Det är en aptråkig inställning, tycker jag. Det är väl rätt självklart att det är lättare att leva sig in i en realistisk värld än i en ren fantasivärld? Och säga vad man vill om gammal hederlig inlevelse (i karaktär/värld), men det är bland rollspelare i stort en ganska viktig del av att spela rollspel.

Genesis said:
Och framförallt: vilket spel skall jag spela för att få spela det där?
Friform, eller något riktigt forge-igt "story now"-spel gissar jag.

Eller kanske något Baron Münchaussen-liknande där man sitter och skryter om grejer man gjort? Fast istället för dryga adelsmän som skryter så är det mellanstadieelever...

Wyldstorm

Swordsman
Genesis said:
Den är awesome. Jo, håll käften, den är visst awesome.
*försöker hålla käften... -misslyckas.* :gremlaugh:

Genesis said:
Om fantasyrollspel såg ut sådär så skulle jag digga fantasy. Men fantasyrollspel ser inte ut sådär. Det där skulle aldrig funka i Eon, eller D&D, eller Saga, eller DoD.
Erm, det ser faktiskt ut som om den videon skulle passat in rätt bra i första fimlem om D&D..
Och genrellt ser det ut som vanlig highHIGHfantasy med ingen fokus på annat än glans/flash.

Kort sagt, spela D&D i nån vaniljsetting, så har du den där videon i verbal form.
Lika överdrivet rent/flashigt & allt.
(säkert nån med allt för mycket läppstift också.)

Om jag nu får ställa frågan, vad i den videon lockar?
Typ, 3 främsta anledningarna till det ovan citatet?

Arfert

Facit
Re: Om det såg ut såhär skulle jag lira fantasy [l

Blue Rose kanske? Eller vad det heter... ser det inte ut så där, som D&D med en nypa 1700-tals rekvisita (för de hittade inget annat, antagligen)..

Johan K

Gammal & dryg
Yepp, håller med dig om att fantasy är det & snyggt & tillrättalagt åxå..
Men nej, det är inte så jag ser min fantasy.. För min del så kan jag hålla med om att miljön är synnerligen snygg & tilltalande. Absolut. Dock med skillnaden att de som lever i den värld är lite mer low, att det är lite mer smutsigt.

Faktiskt så skulle jag tänka mig lite åt Eon-hållet här.. =)

/ Johan K; som ska jaga rätt på Missle-boken snart

Blasphemy

Swashbuckler
GENIALT!!!

En helt underbar musikvideo... så äcklig och underbar att man får kväljningar, ståpäls och vrider sig i skratt samtidigt.

Men det där är ju D&D a la Forgotten Realms enligt mig! Ser nästan ut som Larry Elmore-karaktärer fastän tjejerna skulle kanske ha lite mindre kläder på sig. Men annars är det väl bara att köra på...

En av de roligaste kampanjer jag spelat var faktiskt i D&D3. Då hade spelledaren baserat världen på massor med platser som omnämndes i metallåtar (typ Valley of the Unicorns, Forest of the Dead osv). Det var inga problem att gå in till vapensmeden i en by och köpa ett +2 magical Longsword. Det fanns enhörningar i gläntorna. Mörka torn med ondingar. Min rollperson var en krigare från norr som hette Fenris Dödheimsgard, vi hade en tjuv med ett tjuvigt namn, en feminin alv, en skäggig dvärg.

Värdshusvärdarna var feta, magiker hade robes och allt var kitsch, kliché och upp åt väggarna. Det var gamla gudar som höll på att vakna - drakar som eldade ned städer och odöda som vaknade. Episka strider i höga torn, magiska ritualer och orcharméer som blev superblastade med fireballs... och det var riktigt, riktigt kul.

Man spelade sina karaktärer i överdrift. Alla skurkar var överspelande skeletortyper "Världen skall bli min ha ha ha ha". Men i grunden fanns det en helt okej klassisk fantasystory = Hitta föremål, besegra ond gud, rädda världen (tror även det var en prinsessa inblandat).

När det var strid östes det plastig powermetal a la Rhapsody...

Ja säger då det.
Testa D&D med det konceptet - så länge spelarna och spelledaren är med på det så kan du få din musikvideo!!!

Pom

Swashbuckler
Konsensus verkar vara att D&D är rätt paradigm för stämningen och jag håller förstås med (och funderar med Eksem varför du tycker annorlunda).

Men jag vill också för ordningen skull nämna att videon var rätt charmig. Ja, det var ost och det var Ben Stiller leker Elric Flynn, men det gick ändå att få trevliga vibbar från den.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk

Vilken korvtårta! Standardfantasy OCH 1700-tal... jadu. För mig är det inte en optad blandning riktigt... och sen kommer svärmarna med drakar. Nåja. Bitvis så passar ju estetiken från Blue Rose in, resten skulle kunna vara D&D men... det sitter ju inte i spelen så att säga.

I diskussioner på Story Games så snackar man just nu om anime-spel (vad är ett anime-spel, vad beror det på?) och här tycker jag man kan se samma problematik lite. Har verkligen fantasyspelen själva fantasyn i sig eller är det bara förväntningar?

Ser man helt krasst på spel = system så kommer man nog aldrig komma åt vad man nu vill ha utan spelet måste liksom ses i helhet för att det ska få en chans att förmedla nåt. Förväntningarna är absolut en del av paketet men sen kan man ju förstärka det extra i designen av resten av spelet (Power 19, etc).

I Bläck så ville jag åt det där dynamiska, explosiva och lite oberäkneliga som jag tycker Howards Conan-noveller har. Alltså blev det ett system som lämnade i princip allt öppet. Jag är väldigt förtjust i den varianten av tänk och skulle nästan föreslå nåt liknande.

Jag har varit jättesugen på att på nåt sätt dela upp de klassiska kompetensområdena i fantasy i fyra delar och sen säga att man får välja tre för att göra en rollperson. Dessa vore väl typ strid, magi... och sen då? Praktiska färdigheter och akademiska färdigheter? I dunno. En magiker väljer förstås bort strid, en krigrapräst har både magi och strid... sen skulle jag väl ösa på och klistra dit några kryssrutor för omslag ála Trollbabe (eller ha hela skiten som Trollbabe-hack från början!). Kryssen för en oväntad allierad skulle kunna ge jäkligt skoj resultat om man kör råfantasy.

F.ö. vill jag mena att det jag tycker är allra roligast att använda med "gör nytta, gör inte nytta"-system är magi. Inga jäkla formler eller poäng att hålla reda på, bara friggin' ös. Om nom nom... :gremcrazy:

Genesis

Ni dés ni maître

Det här är till alla som inte förstår vad som är awesome med den videon. Jag skall tala om för er vad som är awesome: Paidia. För den som inte känner till termen så skall jag förklara den på mitt favoritsätt: Paidia är den glädje ett barn känner när det rullar nedför en grässlänt. Det är den glädjen jag kände mig återkopplad till när jag såg videon. Såhär, va:

När jag var liten läste jag bara fantasy. Från dess att mina föräldrar läste Bilbo för mig när jag var en liten parvel så slukade jag fantasyböcker på löpande band. Försök gjordes att få mig intresserad av deckare eller andra genrer, men jag ville bara läsa fantasy. Sedan kom ett brutalt uppvaknande. Någonstans så insåg jag, ganska plötsligt, att det var skräplitteratur. "Det här är ju skit", sade jag till mig själv, och slängde ifrån mig böckerna i förakt. Jag började läsa annat, men kan aldrig i närheten av den lästakt jag hade när jag läste fantasy, och numera läser jag knappt skönlitteratur alls. Och ända sedan den dagen har jag tyckt att fantasy är det töntigaste som finns.

Den musikvideon jag länkade till där fick mig att minnas den fantasy jag älskade som barn. Jag kände mig tolv år gammal igen och mindes den glädje jag kände när jag läste Sagan om Belgarion. Visst tusan är det platta karaktärer och förutsägbar ståry. Men ändå satt man där med stora ögon och slukade alltihop. Det var en ren, oskuldsfull glädje i den fantasyn. Det var nog inte böckernas förtjänst, kanske, men om ett spel kunde fånga upp den glädjen så skulle jag lätt spela det. Jag tror att InSpectres, vid vissa tillfällen, lyckas med det, men det är nog det enda spelet jag stött på som klarar av det. Så ett InSpectres-liknande spel vore kanske bäst lämpat. Och D&D fångar inte alls den känslan. Alldeles för mycket regler för att låta paidian flöda fritt.

Pom

Swashbuckler
Re: Om det såg ut såhär skulle jag lira... [ANT]

Fuling där! :gremwink:

Komma med rökridåer om mindre realism och mindre sword&sorcery när du i själva verket ber om tips på regellätta fantasysystem.

Arfert

Facit

Den där kampanjen du beskriver skulle jag köpa direkt, om den fanns i tryck.

Genesis

Ni dés ni maître
Re: Om det såg ut såhär skulle jag lira... [ANT]

Pom said:
Fuling där! :gremwink:

Komma med rökridåer om mindre realism och mindre sword&sorcery när du i själva verket ber om tips på regellätta fantasysystem.
"Regellätt" duger inte. Tidiga DoD är ganska regellätt, men kommer inte att hjälpa mig att få den där känslan. En duktig spelledare skulle kanske fixa det med ett regellätt system, men en duktig spelledare kan göra vad som helst.

Jag vill ha ett system som hjälper mig att drömma mig bort, inte i något djupimmersionistiskt avseende, utan bara tillåter mig att fantisera fritt. Jag har väldigt svårt att förklara vad jag menar, tyvärr. Och det kanske helt enkelt inte finns något system som har det jag vill ha. Jag vill att systemet skall vara heroiskt. Det är Bläck, men på ett Sword & Sorcery-sätt.

Äh, jag vet inte. Kampanjen som Blasphemy snackar om låter som om den har rätt känsla. Jag vill ha ett regelsystem som kan frambringa den känslan.

Blä, jag kan inte förklara. F'låt.

Jag tror att det viktigaste är att reglerna tillåter enstaka, av spelarna valda, superduperhandlingar.
När jag spelleder brukar jag ge spelarna en liten pott av "hjältedådspoäng", manifesterade av t ex kulor. Spelarna kan genom att betala ett hjältedådspoäng åstadkomma t ex att de får lägga upp vilket resultat de vill på ett tärningsslag, eller få slåss färdigt en strid utan att räkna med skadorna.
När någon i ett rollspel gör något hjälteaktigt, som definitivt alltid lyckas på film, måste de ju slå tärning för det. Antag att den som spelar killen i videon slår ett misslyckat slag på tärningen när hjälten ska svinga sig i ett rep mellan två skepp på ett stormande hav - det blir ju inte samma resultat, och inte samma känsla.
Reglerna måste alltså medge att spelarna får bestämma vissa saker som automatiskt blir hjältelyckade.

DeBracy said:
Jag har varit jättesugen på att på nåt sätt dela upp de klassiska kompetensområdena i fantasy i fyra delar och sen säga att man får välja tre för att göra en rollperson. Dessa vore väl typ strid, magi... och sen då? Praktiska färdigheter och akademiska färdigheter? I dunno.
Strid, magi, se snygg ut och känna till urgamla legender om allt möjligt. :gremsmile:

P.